iFLEET » Archiv 2005-19 » Evropské fleetové setkání
Koncem minulého týdne se konala v katalánské metropoli Barceloně konference Fleet Europe 2007, jíž se účastnil i náš časopis. Na 300 účastníků fóra si vyslechlo mnoho hodnotných přednášek o nejnovějších trendech v oblasti fleet managementu....
Koncem minulého týdne se konala v katalánské metropoli Barceloně konference Fleet Europe 2007, jíž se účastnil i náš časopis. Na 300 účastníků fóra si vyslechlo mnoho hodnotných přednášek o nejnovějších trendech v oblasti fleet managementu. Prezentace doprovázely neformální panelové diskuze, z nichž šlo identifikovat to, co momentálně nejvíce zaměstnává fleetové manažery na straně vlastních provozovatelů fleetů i jejich dodavatelů.
Úvod do problematiky obstaral Michel Claus, partner společnosti EuroFleet Consult, který se fleety dlouhodobě zabývá. Poukázal na několik významných změn v legislativní oblasti, které fleet management více či méně ovlivňují. Patří mezi ně účtování s mezinárodními standardy výkaznictví IFRS, pravidla kapitálové přiměřenosti známá jako „Basilej II“, poslední novela tzv. blokové výjimky v oblasti prodeje a servisu automobilů a v neposlední řadě tzv. Kjótský protokol zavazující účastnické země k opatřením v oblasti snižování emisí CO2. Rostoucí tlak na ekologii při provozování fleetů – což bylo téma i celé řady dalších přednášek i jednoho samostatného bloku – staví před správce vozových praků nové úkoly. Běžným jevem se stává klasifikace vozů podle emisí CO2 a na to navazující výběr aut pro firemní fleet. Při účtování je nutno brát zřetel na daňové úpravy, které v souvislosti se „zelenými fleety“ vznikají. Claus se domnívá, že ekologie ztíží kalkulaci zůstatkové hodnoty vozů a rizika s tím spojená. Pro leasingové společnosti vyrostou nové úkoly, a to v oblasti kvalifikovaného poradenství při výběru vozových parků s ohledem na cenu, náklady na provoz, zdanění a ekologii.
Pascal Serres, viceprezident ALD Automotive, se ve svém vystoupení také dotkl problematiky zůstatkové hodnoty vozů, přičemž zdůraznil, že operativně-leasingová společnost má vydělávat na poskytování služeb a zůstatková hodnota je v podstatě stranou jejího zájmu. S trochou nadsázky navrhl, aby se tento problém řešil vložením zůstatkové hodnoty fleetů do hedgeových fondů. Serres se rovněž dotkl některých paradoxů současného fleet managementu – např. na jedné straně pokračující komodizací odvětví (služba jako uniformní komodita) a na druhé straně potřebou rozšiřování a zkvalitňování služeb, což je jediná cesta ke zvýšení výnosů.
Jan Brentebraten z Ford Motor Company hovořil o praktických zkušenostech automobilek v oblasti snižování emisí. Popsal dobré zkušenosti Fordu z využití paliva E85 (kombinace bio-etanol-benzín až do poměru 85:15). Tzv. verze „flexifuel“ si získaly oblibu v celé řadě zemí a Ford vidí v E85 jednu z nejrychlejších a nejméně nákladných cest snížení emisí CO2 u osobních vozů.
Jaime Requeijo ze společnosti LeasePlan představil „zelený“ plán firmy nesoucí název „GreenPlan“. Jeho součástí je i motivační systém pro řidiče fleetů spravovaných leasePlanem nazvaný Eco Race.
Christoph Von Gleichen ze společnosti DataForce vyslovil zajímavou myšlenku, že v minulosti dost podceňované malé a střední vozové parky se dnes stávají hlavním zdrojem zisku dodavatelů. Lars-Henner Santelmann z Volkswagen Leasing pohovořil o zkušenostech firmy v oblasti captive leasingu.
Na straně provozovatelů fleetů vystoupili zástupci velkých firem, jako např. Rabobank (patří mezi světovou patnáctku největších bank, je organizovaná na družstevní formě), SUN Microsystems a AKZO Nobel.
Více o Fleet Europe Forum si přečtěte v listopadovém vydání časopisu FLEET.
Foto: v rámci foóra došlo k řadě neformálních setkání, pohled na jeden z panelů fóra a ředitel vydavatelství MMM Business Media (pořadatel konference) Yannick Mathieu při úvodním vystoupení.