iFLEET » Archiv 2005-19 » Finanční kostlivci v leasingové skříni
Pohledem do historie zjistíme, že před patnácti lety zde zahájili svou činnost první poskytovatelé operativního leasingu. Od té doby se mnohé změnilo, na trh postupně přicházeli další významní hráči, konkurenční prostředí výrazně sílilo a jednotlivé...
Pohledem do historie zjistíme, že před patnácti lety zde zahájili svou činnost první poskytovatelé operativního leasingu. Od té doby se mnohé změnilo, na trh postupně přicházeli další významní hráči, konkurenční prostředí výrazně sílilo a jednotlivé subjekty se i dnes stále intenzivněji ucházejí o přízeň svých klientů. Nelehkým úkolem klienta tedy je správný výběr partnera, pakliže se rozhodne pro tuto alternativu financování vozového parku.
Mnoho firem volí tento způsob financování, protože pokrytí souvisejících rizik spojených s provozem vozového parku a zajištění veškerých procesů s tím spojených s sebou v dnešní době již nemusí přinášet zásadní finanční navýšení celkových nákladů na vozový park. Ano, operativní leasing už nemusí být s ohledem na zmíněné silné konkurenční prostředí tak drahý jako v minulosti. V mnoha případech může firma dokonce přechodem na operativní leasing dokonce ušetřit a tak možná ani neudiví fakt, že jej v současné době využívá už každá čtvrtá firma, která financuje svůj vozový park s využitím cizích zdrojů. Tak jak se postupně rozšiřuje využitelnost operativního leasingu mezi firmami, stejně s tím roste také informovanost v této oblasti a firmy si tak vedle výhod uvědomují i skrytá rizika toho způsobu financování. Zkušenosti mohou být zprostředkované nebo získáné vlastními zkušenostmi plnými pokusů i omylů v této oblasti. Zkusíme tedy nastínit, jak se některých omylů vyvarovat.
Jak si správně vybrat
Vedle dobrého produktu musí existovat také dobré firmy, které umí tento produkt nabídnout za rozumnou cenu v požadované nebo alespoň akceptovatelné kvalitě. Ano, tato informace není nijak revoluční... O výběrových řízeních toho již bylo napsáno mnoho, magazín Fleet se této problematice věnuje soustavně a detailně. Jakkoli jsou firmy stále více přesvědčeny, že tuto oblast zvládají dokonale, výběr dodavatele je leckdy provázen zklamáním a celý výběrový proces se po určité době opakuje z důvodu nenaplnění slíbených očekávání.
Operativní leasing je kombinací dodání určitého zboží a s ním spojených služeb, souhrnně jsou veškeré tyto úkony vyjádřeny určitou cenou, kterou je měsíční splátka za pronájem daného vozidla na předem definovanou dobu a počet ujetých kilometrů. Mezi ekonomické faktory, určující cenotvorbu, je nutné zahrnout vedle cen, které má poskytovatel operativního leasingu vyjednané, také jeho marži na jednotlivých nakupovaných položkách a cenu, za kterou je celkovou službu ochoten poskytnout. Dále je zde zohledněna míra rizika, kterou je ochoten podstoupit. Jedná se o tzv. garanci nákladů, jejichž výše je neměnná při dodržení parametrů nájemní smlouvy, tedy délky pronájmu a nájezdu kilometrů. Pokrytí tohoto rizika samozřejmě není nabízeno zdarma a je zcela nepochybně v ceně zohledněno. Všechny toto faktory mohou u jednotlivých položek kalkulace nemalou měrou ovlivnit jejich celkovou výši.
Choulostivá místa operativního leasingu
Z výše uvedeného je patrné, že operativní leasing nelze měřit pouze cenou, ale také kvalitou nabízených služeb, reakční dobou a způsobem jejich řešení. Klientům jde leckdy pouze o cenu, tedy o co nejnižší měsíční platby a mnohdy jsou následně rozčarováni, pokud není tato nízká cena dodržena. Logicky vzato při minimální ceně za danou službu je třeba počítat s dalšími skrytými náklady. V zásadě je rozhodování podle ceny logické, ale je vhodné zmínit, že nejnižší cena na začátku nezaručuje skutečně nejnižší cenu na konci nájmu, ačkoli je smluvně výše jednotlivých položek garantována. Bohužel se v mnoha případech jedná pouze o oblast slibů, v budoucnu nesplněných přání a s tím spojených zklamání. V operativním leasingu existuje celá řada úskalí, z nichž na ta největší chceme upozornit.
Celý článek naleznete v magazínu FLEET č. 4/2011