iFLEET » Archiv 2005-19 » Fixní sleva vs. variabilita
Cena pohonných hmot se za poslední dva roky zvedla o více než pětinu a přibližně třetinu z celkových nákladů na vlastnictví vozidla tvoří právě položka pohonné hmoty. Fleetová fakta hovoří neúprosně a rezervy v této oblasti je nutné hledat...
Cena pohonných hmot se za poslední dva roky zvedla o více než pětinu a přibližně třetinu z celkových nákladů na vlastnictví vozidla tvoří právě položka pohonné hmoty. Fleetová fakta hovoří neúprosně a rezervy v této oblasti je nutné hledat intenzivněji než kdykoli dříve.
Úspory v oblasti pohonných hmot by se nikdy neměly realizovat nákupem paliv pochybného původu a kvality. To je třeba uvést hned na začátek. Není řešením přehnaná snaha ušetřit korunu na litru a riskovat tím nákladnou opravu motoru nebo palivového ústrojí v důsledku použití nekvalitního paliva. Je však třeba poukázat na to, že ceny pohonných hmot jsou odlišné v důsledku cenové politiky řetězců čerpacích stanic, cenové politiky jednotlivých čerpacích stanic, kde cenotvorba není řízena centrálně, a také jsou výrazně ovlivněny lokalitou nebo regionem, kde se daná čerpací stanice nachází. Řešením tedy může být plánované tankování v závislosti na ceně. I v rámci jednoho řetězce je samozřejmě možné v okruhu několika málo kilometrů zaznamenat rozdíl v cenách o více než čtyři koruny za litr, což činí při dnešní průměrné ceně úsporu 12 procent.
Nákup pohonných hmot je jednou ze zásadních položek celkových nákladů na vlastnictví vozidla. Pokud vezmeme v potaz, že se u vozidla nižší střední třídy v závislosti na pořizovací ceně, amortizaci a spotřebě pohybuje průměrně okolo 29 procent, dospějeme k závěru, že hned po amortizaci vozidla (44 procent) se jedná o druhou nejvyšší nákladovou položku.
Odklon od hotovostních plateb
Z dostupných statistik vyplývá, že v současné době tři čtvrtiny firem využívají k nákupu pohonných hmot do firemních vozidel palivové karty a zbylá část nakupuje pohonné hmoty v hotovosti nebo prostřednictvím bankovních karet. Využívání tankovacích karet roste s velikostí vozového parku: čtyři firmy z deseti, které vlastní méně než pět firemních vozidel, nevyužívají palivové karty. Pouze jedna firma z deseti, které vlastní více než dvacet vozidel, neřeší nákup pohonných hmot prostřednictvím palivových karet a dále s velikostí vozového parku procento využití karet ještě nepatrně stoupá.
Důvodem pro využívání palivových karet je zejména potřeba odbourávat administrativní zátěž spojenou s vydáváním hotovosti a zaúčtováním jednotlivých daňových dokladů, zavedení určitých kontrolních mechanismů spotřeby pohonných hmot a komfortnější forma přenosu údajů o tankování v datové podobě do firemních účetních systémů a elektronických knih jízd. Další nespornou výhodou je spojení daňových dokladů do jednoho souhrnného s detailním přehledem o nákupech na jednotlivé karty. Velký význam má i funkcionalita samotné karty, která umožňuje kombinaci omezení nákupů na vymezený typ zboží a omezení nákupu také formou finančního limitu.
Podle čeho vybírat
Nejčastěji skloňované termíny při výběru vhodného dodavatele tankovacích karet jsou velikost sítě čerpacích stanic, nabídnutá sleva, způsob vyúčtování a cena za poskytnutou službu, tj. zprostředkování bezhotovostní platby. První a zásadní rozhodnutí spíše spočívá v tom, zda volit karty univerzální, tedy nezávislé na řetězci čerpacích stanic (u nás typicky CCS), které jsou ovšem zatíženy určitým servisním poplatkem, nebo využívat karty síťové, tedy konkrétního palivového řetězce, kde je naopak na nákup pohonných hmot v dané síti poskytována často určitá sleva v závislosti na měsíčním obratu. Dochází zde k určitému kompromisnímu řešení, kdy má klient možnost získat určitou slevu a odbourat administrativní poplatky výměnou za snížený komfort daný nutností čerpání pohonných hmot výhradně v dané síti čerpacích stanic. V rámci spolupráce některých řetězců lze někdy kartu využívat i v jiné síti, ale již bez nároku na čerpání slevy. Nelze jednoznačně vyzdvihovat jedno řešení, protože každá firma má své preference a někdo preferuje při tankování pro své řidiče nezávislost na konkrétní akceptační síti a jiný upřednostňuje slevu na pohonné hmoty u určité sítě čerpacích stanic, a hledá pak pro své řešení dodavatele, který mu poskytne vyhovující pokrytí s ohledem na to, kde se jeho firemní vozidla nejčastěji pohybují.
Celý článek Ing. Stanislava Zelenky naleznete v magazínu Fleet č 6/2012