iFLEET » Archiv 2005-19 » FLEET 1/2011: Fleet management nebo management mobility?
Během několika posledních let museli fleet manažeři řešit řadu výzev, které s sebou nesla doba. Tlak na provozní náklady, ceny dodávek, bezpečnost, ekologii... V současnosti je jasné, že fleet management bude procházet i nadále změnami, protože jej...
Během několika posledních let museli fleet manažeři řešit řadu výzev, které s sebou nesla doba. Tlak na provozní náklady, ceny dodávek, bezpečnost, ekologii... V současnosti je jasné, že fleet management bude procházet i nadále změnami, protože jej ovlivňují nové trendy, jak technické, tak společenské. A je stále jasnější, že postupně přeroste v takzvaný management komplexní firemní mobility.
Jedním z hlavních cílů fleet managementu posledního desetiletí byla optimalizace celkových nákladů na provoz firemních automobilů. Firmy nejprve hledaly způsoby, jak vyjednat co nejlepší podmínky pro dodávky vozů, poprodejních a dalších služeb, stále častěji však následovala také fáze optimalizace vnitřního provozního režimu a systému správy vozového parku. Díky svému úsilí došla řada firem do stavu, kdy by se mohlo zdát, že bylo všech cílů dosaženo a další pokrok je momentálně nereálný. Prakticky každá nákladová oblast totiž byla u společností s vyspělým fleet managementem zevrubně prozkoumána a analyzována, kromě toho vznikla řada studií a rozborů, na kterých lze stavět. Optimalizaci provozních nákladů se věnuje také mnoho poradenských společností, takže je na koho se obrátit...
DOBA SE MĚNÍ
I když je v České republice situace poněkud odlišná a fleet management u nás stále čeká na svou „zkoušku z dospělosti“, neboť značné procento firem ještě ani zdaleka svůj vozový park neprovozuje v režimu optimalizovaných nákladů, prostor pro úspory se bude časem, s aplikací moderních metod, postupně zmenšovat. A jak se bude prostor pro úspory na straně provozních nákladů automobilů zmenšovat, tak bude narůstat potřeba integrovaného managementu firemní mobility, který otevírá zcela nové možnosti pro optimalizaci cestovních nákladů. A stále častěji bude také pokládána otázka, zda cestovat, či necestovat. Otázka, která se v případě obchodního cestujícího možná jeví jako bezpředmětná (alespoň dnes), je v řadě jiných případů zcela namístě a stane se nedílnou součástí problematiky firemní mobility i firemní komunikace. Stále rozsáhlejší možnosti komunikačních technologií poskytují různá alternativní řešení, která takovou otázku staví do popředí. Ostatně, jak bychom reagovali na podobné téma v době před nástupem mobilních telefonů a internetu, kdy k telefonování bylo nutno sedět doma, v kanceláři, případně vhazovat mince do automatu na ulici? Doba, kterou pamatují i dnešní třicátníci, se zdá být nesmírně vzdálená a tehdejší zvyklosti úsměvné. Za dalších dvacet let se budeme podobně usmívat nad zvyklostmi dnešní doby a fleet management již bude zcela jistě součástí komplexního managementu firemní mobility. Není ale třeba čekat, svůj význam má již dnes.
Základem komplexního přístupu k mobilitě je upřímná a fakty podložená odpověď na dvě otázky. Ta první zní: „Musíme tam cestovat?“ Pokud je odpověď na ni kladná, pak přichází na řadu druhá klíčová otázka: „Jak se tam nejlépe dostaneme?“ Výraz „nejlépe“ pak může odrážet mnoho různých požadavků, od rychlosti, přes komfort až po finanční náklady. Do hry vstupují i takové aspekty jako bezpečnost, ekologie a další parametry, které vyspělé společnosti sledují a jejichž význam zřejmě ještě dlouho poroste.
Celý článek naleznete v prvním letošním vydání magazínu FLEET firemní automobily, který vychází 3. března 2011