Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » FLEET 1/2011: Odnikud někam

FLEET 1/2011: Odnikud někam

 
5643_nav01_zastupce

čtvrtek, 17. února 2011

Navigační systémy se podobně jako řada jiných prvků vybavení přesunuly definitivně z kategorie „luxusní“ do kategorie „běžné“. Dokonce tak běžné, že se s navigační funkcionalitou setkáváme i v zařízeních určených primárně k jiným účelům, ať už jsou...

 

Navigační systémy se podobně jako řada jiných prvků vybavení přesunuly definitivně z kategorie „luxusní“ do kategorie „běžné“. Dokonce tak běžné, že se s navigační funkcionalitou setkáváme i v zařízeních určených primárně k jiným účelům, ať už jsou to „chytré“ mobilní telefony či PDA a tablety. Vývoj běží a výrobci přicházejí vedle základních funkcí s novými a novými vylepšeními.

Rozvoj automobilových navigací datujeme k roku 2000, kdy americká vláda výrazně snížila vliv takzvaného chybového signálu, který snižoval přesnost navigačních signálů jednotlivých družic systému GPS. Do té doby by nebylo vzhledem k určování polohy s přesností plus mínus padesát i více metrů využití v automobilech možné. Současná přesnost, měřená spíše na jednotky metrů, již ale zcela postačuje. Jedním z přelomových okamžiků vývoje navigačních automobilových systémů bylo před pěti lety také uvedení GPS čipu Sirf Star III, který svou citlivostí daleko předčil tehdejší konkurenci, a věci znalí zákazníci vyhledávali především přístroje osazené tímto čipem. V současnosti už ale mají všechny standardně používané přijímače více než vyhovující citlivost.

Proč navigaci?
„Pro každodenní cesty do práce určitě ne,“ zazní odpověď drtivé většiny dotázaných, když se jich takto zeptáte. Jenže to není tak docela pravda, protože tento článek pojednává o řadě nejnovějších trendů a služeb, které dnešní navigační systémy nabízí. I když i nadále zůstává pravdou, že největší přínos nám navigační systémy poskytnou při cestách na delší vzdálenosti do neznámých končin, zvyšuje se jejich význam jako společníka i na cesty, které důvěrně známe. Vedle navigace totiž umí informovat o dopravních komplikacích, nehodách, umí vypočítat dojezdový čas v závislosti na aktuálním provozu, můžeme díky nim zjistit adresu objektu, u kterého známe jen jméno, můžeme vyhledat nejbližší čerpací stanici, nemocnici, můžeme díky nim v autě legálně telefonovat a podobně. Řada těchto služeb je velmi výhodná pro rozvážkovou službu, poslouží ale i na klasických obchodních a služebních cestách. U některých systémů si navíc může firma vytvářet vlastní POI (Points of interest – body zájmu), jako jsou zákazníci, provozovny, body pro zásobování, čerpací stanice a servisy smluvní sítě a podobně. Dá se říci, že s novými funkcemi navigačních systémů, které jsou dílem posledních let, význam navigačních systémů pro fleet management významně vzrostl.

Zabudovaná, nebo přenosná?
Můžeme definovat tři skupiny navigačních systémů pro automobily: vestavěné, určené pro dodatečnou montáž a přenosné. Podobně jako u autorádií začaly automobilky také u navigačních systémů postupně nabízet „vlastní“ přístroje vestavěné do středové konzoly přístrojové desky či přístrojové desky a integrované většinou v komplexní on-board infotaiment system, který vedle samotné navigace, příjmu signálu radiového vysílání, přehrávání CD, případně i DVD a formátu MP3 umožňuje také třeba hands-free telefonování díky Bluetooth technologii a stále častěji i příjem digitálního televizního signálu.
Pro starší automobily přežívá na trhu nabídka autorádií s funkcí navigace, nicméně tento segment trhu čeká do budoucna úpadek, protože automobilů, které mají klasickou DIN šachtu pro dodatečnou montáž autorádia, na trhu stále ubývá. Mizí i z produkce japonských či korejských automobilek, které ještě stále u některých modelů v prodeji tyto šachty (většinou pro evropský trh adaptované z 2 DIN na 1 DIN) mají. Nově uváděné modely jsou již ale pohříchu vybavovány vestavěnými originálními autorádii a navigacemi také u těchto výrobců.
Třetí skupinu navigací představují přenosné přístroje, a to buď ve formě specializovaného přístroje, nebo jako doplňková funkce smartphonů, tabletů, PDA, notebooků a podobně. V zásadě platí, že máme-li vhodný přijímač GPS signálu a zařízení, které umožní nahrát mapové podklady a příslušný software, můžeme vesele navigovat.
Evoluce navigačních systémů vedla v posledním desetiletí od monochromatického zobrazování informačních symbolů a jednoduchých, unifikovaných hlasových povelů až k 3D barevným scenériím zobrazovaným na LCD displejích a možnostem volby různých druhů komentáře a povelů. Velký přehledný displej je zákazníky vyžadován stále více, což potvrzuje i Robert Červenák, Senior Account Manager společnosti zastoupení značky Tom Tom pro Českou republiku a Slovensko: „Jednoznačně cítíme přesun zákazníků k větším pětipalcovým displejům, které jsou uživatelsky přívětivější a komfortnější.“ Znamená to, že ani pětipalcové displeje nejsou maximem, na trhu jsou i sedmipalcové navigace, tedy přístroje s úhlopříčkou bezmála 18 cm.
 

Celý článek si přečtete v prvním letošním vydání magazínu FLEET firemní automobily, které vychází 3. března.

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz