Fleet europe barometer 2008
V období od 28. června do 27. července 2008 proběhl mezinárodní fleetový výzkum organizovaný specializovaným mezinárodním magazínem Fleet Europe. Partnerem tohoto vydavatelství a garantem výzkumu pro Česku republiku je náš magazín FLEET firemní...
V období od 28. června do 27. července 2008 proběhl mezinárodní fleetový výzkum organizovaný specializovaným mezinárodním magazínem Fleet Europe. Partnerem tohoto vydavatelství a garantem výzkumu pro Česku republiku je náš magazín FLEET firemní automobily. Následující článek je souhrnem zajímavých poznatků z tohoto průzkumu.
Výzkum byl prováděn metodou CAWI (Computer Assisted Web Interviewing), tedy prostřednictvím strukturovaného internetového dotazníku, který byl umístěn na stránkách www.ifleet.cz. Na otázky odpovídala široká škála manažerů a pracovníků na pozicích, se kterými správa vozového parku souvisí. Jejich odpovědi a z nich vzešlé závěry jsou poplatníé době konání průzkumu, která předcházela nástupu finanční krize v České republice. Dá se tedy očekávat, že zejména v oblasti akvizice automobilů by byly výsledky vzešlé z odpovědí v současnosti poněkud odlišné.
Ekologie
Výzkum věnoval poměrně značnou pozornost otázkám ekologie a ochrany životního prostředí. Podle odpovědí v současnosti 47 % respondentů pracuje pro společnost, která jako hlavní opatření v rámci opatření pro snižování emisí volí ekologické automobily. Na mysli však měli respondenti zřejmě automobily s nižší spotřebou, jako vznětové verze, nikoli hybridní automobily či alternativní paliva. Druhým nejvýznamnějším opatřením pro snížení emisí je optimalizace využívání služebních vozidel (36 %) a třetí investice do systémů, které by měly pomoci snížit celkovou spotřebu paliva, jako jsou palubní počítače, navigační systémy apod. (33 %). Na okraji zájmu zatím zůstává sdílení služebních automobilů, kterého využívají pouze 4 % firem respondentů.
Hromadný svoz zaměstnanců
Z hlediska konkrétních opatření je zajímavé plánování svozu zaměstnanců. Zatímco u malých a středních autoparků s ním prakticky nikdo nepočítá, u velkých je v 36 % případů uvedena kladná odpověď pro dlouhodobý výhled. Ve 29 % odpovědí zástupců velkých vozových parků je v dlouhodobém plánu také zavedení telekonferencí a dalších nástrojů umožňujících vzdálenou spolupráci a komunikaci. Zajímavý je vztah k využívání hromadné dopravy: Její využívání v krátkodobém či střednědobém horizontu zvažují jen čtyři procenta respondentů, v dlouhodobém výhledu pět procent, ale 18 % tuto možnost vylučuje a 74 % neví. Diametrálně se ovšem liší odpovědi mezi malými a středními fleety na jedné straně a velkými na straně druhé. Pouze velké fleety totiž plánují využití veřejné dopravy ve větší míře: celkem 21 %.
Nejekologičtější značky
Velmi překvapivým výsledkem skončilo hlasování o ekologičnosti jednotlivých značek. Podle odpovědí respondentů je nejekologičtější značkou Audi. Hlasovalo pro ni 34 % respondentů, zatímco pro mateřskou značku Volkswagen, která využívá obdobné technologie a používá většinou motory nižších objemů, hlasovalo pouze 5 % respondentů. Jen o jedno procento více získaly Toyota či Škoda, naopak Lexus se umístil druhý za Audi se 17 % hlasů. Zcela propadly v hlasování značky, které mají ve skutečnosti nejnižší úroveň emisí svých vozů, tedy Fiat, Peugeot, Citroën či Renault. Dá se tedy konstatovat, že odpovědi na tuto otázku odhalily slabou orientaci respondentů v dané problematice, takže namísto na základě faktů hlasovali spíše emocionálně. Pro značku Audi je to ovšem dobrá zpráva.
Kompletní rozbor průzkumu přináší magazín FLEET firemní automobily č. 1 /2009