iFLEET » Archiv 2005-19 » Fleet Management 2011: s úspěchem a novými pohledy
Konference Fleet Management 2011, která proběhla včera v Top Hotelu Praha, se zaměřila na bezpečnost vozového parku, ovšem nejen bezpečnost provozní, ale také ekonomickou. I proto se konference tentokrát vedle fleetových manažerů zúčastnili v...
Konference Fleet Management 2011, která proběhla včera v Top Hotelu Praha, se zaměřila na bezpečnost vozového parku, ovšem nejen bezpečnost provozní, ale také ekonomickou. I proto se konference tentokrát vedle fleetových manažerů zúčastnili v hojnější míře také finanční ředitelé společností. Na konferenci byly také exkluzivně zveřejněny závěry analýzy TCO 2011 (Total Cost of Ownership), která představuje v současné době zřejmě nejkomplexnější data týkající se této nejobjektivnější metody pro výběr správných produktů a služeb firemního autoparku z ekonomického hlediska.
Program skvěle připravené a zorganizované konference zahájil Pavel Sobíšek, hlavní ekonom společnosti UniCredit Bank Czech Republic, který se soustředil na aktuální kondici čeké ekonomiky v celoevropském kontextu a nevynechal neaktuálnější témata dotýkající se správy vozového parku, zejména pak ceny paliv. Částečně svým příspěvkem uklidnil ty manažery, kteří se obávali, že ceny paliv by mohly atakovat třeba i hranici 50 Kč za litr: „Aby k něčemu takovému došlo, musela by za předpokladu nezměněné míry zdanění cena za barel ropy vzrůst dvojnásobně, tedy až za hranici 240 dolarů za barel, neboť stávající cena se pohybuje okolo 124 dolarů. K tomu ovšem nedojde, neboť ekonomové odhadují, že již cena 147 dolarů za barel by byla spouštěčem nové globální ekonomické recese,“ uvedl mimo jiné Pavel Sobíšek.
Prezident Dopravní akademie Robert Kotál se zaměřil na lidský činitel, jakožto významný faktor nákladovosti vozových parků. Upozornil na příčiny, projevy i následky narušení osobnosti řidiče. „Finálním následkem činnosti psychicky či osobnostně narušeného řidiče pak může být ohrožení zakázek tam, kde řidič přichází do styku se zákazníky, například u zásobování, rozvážkové služby a podobně,“ upozornil odborník na dopravní bezpečnost Robert Kotál.
Po jeho příspěvku dostal slovo Radovan Mužík, který se vozovými parky a jejich nákladovostí zabývá dlouhodobě, nově ovšem ve společnosti Fleet Partners. Radovan Mužík prezentoval poprvé na veřejnosti základní data vycházející z náročné a dlouhodobé analýzy automobilového a leasingového trhu v České republice. Tato data slouží pro zatím zřejmě nejpřesnější odhady TCO jednotlivých modelů vozidel na našem trhu. „V současné době využívá metodu TCO pro sledování nákladovosti svého vozového parku jen osm procent společností v České republice, což je velmi málo,“ uvedl Radovan Mužík a doplnil, že konečným údajem, který musí každého finančního ředitele zajímat, není ani vstupní či zůstatková cena vozu, ani ceny paliv či servisu, ale skutečné náklady na ujetý kilometr. Zdánlivě nepodstatných 30 haléřů rozdílu mezi dvěma vozy stejné kategorie představuje při kumulovaném kilometrovém proběhu 100 000 km ve vozovém parku sta vozidel částku 3 miliony korun...
Na vystoupení Radovana Mužíka navázal Jan Hurt, ředitel prodejního regionu 1 (Česká republika) společnosti Škoda Auto. Více než na vozy Škoda se zaměřil na celkovou situaci vozového parku ve státní správě. Jak uvedl, průměrné stáří vozidel v tomto případě není o mnoho lepší než nelichotivý údaj celkového vozového parku v České republice, což znamená, že státní správu nutně čeká obnova vozového parku, pokud se chce chovat ekonomicky a ekologicky. Na vystoupení Jana Hurta navázal Jan Kloud, vedoucí marketingu společnosti ŠkoFIN konkrétní nabídkou financování pro vozové parky, státní správu nevyjímaje.
První blok konference, zaměřený na ekonomickou bezpečnost fleetů, uzavřel Jan Bureš, hlavní ekonom Poštovní spořitelny, jehož přednáška se zaměřila na ekonomickou situaci státní správy ve vztahu k provozování vozových parků. Také z jeho přednášky vyplynulo, že státní správu v dohledné budoucnosti nutně čeká obnova zastaralého vozového parku.
Druhý blok přednášek měl titul „technická dimenze bezpečnosti“. I v tomto případě šlo především o bezpečnost ve vztahu k finančním nákladům na provoz autoparků. Blok moderovaný Stanislavem Zelenkou, prezidentem České asociace fleet managementu, zahájil Pavel Černý, vedoucí oddělení managementu ojetých vozidel společnosti DEKRA automobil. Ve svém příspěvku se zaměřil na minimalizaci nákladů za nadměrné opotřebení vozidel a upozornil na vhodnost preventivní a kontrolní činnosti ve správě vozového parku. Zejména doporučil stanovení firemního kodexu užívání motorového vozidla, který by měl znát každý pracovník, který může firemní vozidlo používat. Jeho porušování pak může být sankcionováno podle nastavených kritérií.
S poněkud jiným pohledem na vozový park vystoupil Tomáš Chmelík, E-mobility project manager společnosti ČEZ. Jeho tématem byly elektromobily a zamyšlení nad tím, zda jsou příslibem či realitou budoucích vozových parků. Vyjádřil mírný optimismus, pokud jde o prosazování elektromobilů v oblasti městské dopravy a zejména v podmínkách provozu firemních autoparků, zároveň však upozornil, že pokud nedojde k zásadnímu skokovému zlepšení parametrů akumulátorů a jejich vývoj bude pokračovat stávajícím tempem, bude i rozvoj elektromobilů pozvolný a jejich počty na silnicích se budou zvětšovat také relativně pomalu. „Spalovací motor a elektromotor budou vedle sebe existovat ještě dlouhá léta, otázkou je, jak ovlivní tempo růstu počtu elektromobilů na silnicích hranice, kdy budou schopny ujet na jedno nabití více než 500 kilometrů a jejich nabíjení bude trvat okolo dvaceti minut,“ položil si otázku Tomáš Chmelík. Na její zodpovězení si budeme ještě muset několik let počkat...
Přímo navazujícím tématem byla problematika alternativních druhů pohonu Lubomíra Kolmana, projektového manažera společnosti RWE Transgass. I když se také on věnoval problematice elektromobilů, hlavní těžiště jeho přednášky leželo v oblasti využití stlačeného zemního plynu v dopravě. Rozvoj tohoto paliva v současnosti brzdí především nízký počet plnicích stanic, jak ovšem Lubomír Kolman uvedl, již v letošním roce dojde k otevření dalších osmi až devíti veřejných stanic, společnost RWE přitom hodlá budovat nové stanice v přímém sousedství klasických čerpacích stanic, což by výrazně zvýšilo komfort řidičů. „Zatímco vybudování čerpací stanice na LPG vyjde na zhruba půl milionu korun, náklady na vybudování plnicí stanice na CNG se pohybují okolo deseti až patnácti miliony korun,“ vysvětlil Lubomír Kolman jeden z důvodů pomalejšího nárůstu počtu čerpacích stanic. Zároveň ale v přímém srovnání vozu střední třídy s pohonem na CNG a naftu vyčíslil nezanedbatelné úspory, které vůz na stlačený zemní plyn generuje.
Závěr druhého bloku obstaralo vystoupení Aleše Zicha, odborného poradce společnosti AZ Consulting, který se zaměřil na zůstatkové hodnoty vozidel jakožto jeden z klíčových parametrů TCO. Jeho vystoupení nepostrádalo ani praktické ukázky nevýhodnosti předávání vozidel v operativním leasingu při ukončení nájmu v případě, že se této problematice nikdo nevěnuje. I malé vady jsou často ohodnoceny vysokými částkami, které jsou následně připisovány firmám k úhradě. „Vyplatí se nechat vozidla prohlédnout ještě před předáním nezávislým znalcem, zdokumentovat a tato fakta poté použít v případě, že se vám jeví požadavky leasingové společnosti přemrštěné,“ poradil přítomným manažerům Aleš Zich.
Třetí částí konference byla panelová diskuse, do které pozvali organizátoři finanční ředitele čtyř společností se zcela rozdílnými vozovými parky. Zástupcem přístupu k firemní mobilitě formou využívání vozidel zaměstnanců formou finančního příspěvku na automobil a hrazením cestovních příkazů byla Sonia Slavtcheva, finanční ředitelka společnosti Home Credit International. Malý vozový park zastupovala Hana Černá, finanční ředitelka společnosti Grafton Recruitment, středně velký vozový park reprezentoval Petr Fiala, finanční ředitel společnosti Your System a jako zástupce společnosti s velkým vozovým parkem byl přítomen Martin Lajčák, vedoucí finančního oddělení společnosti Penam. Hodinu a čtyřicet minut trvající diskusi moderoval a otázky čtveřici manažerů i plénu kladl šéfredaktor magazínu FLEET firemní automobily Richard Plos. Přítomní se dozvěděli, jak finanční ředitelé ze své pozice vozový park vnímají, co pro ně z nákladového pohledu znamená, jak vnímají možnosti úspor, jaký je jejich názor na havarijní pojištění vozidel, na tvorbu car policy a výjimky z ní a řadu dalších názorů, které se často lišily na základě toho, jak velký vozový park společnost provozuje.
Letošní ročník konference Fleet Management 2011 se bezpochyby vydařil. Organizátor, společnost Blue Events, připravil přítomným komfortní zázemí, organizace i audiovizuální technika byla bezchybná. Přítomní se vedle samotných přednášek a diskusí mohli seznámit také s produkty partnerů konference. Zlatým partnerem byly společnosti 3M a Spyron, zabývající se polepy karoserií speciálními fóliemi, stříbrnými partnery se staly automobilky Škoda a Ford, broznovým partnerem byla společnost RWE. V roli hlavního mediálního partnera působil a nadále působí magazín FLEET firemní automobily, který ke zdaru akce přispěl mimo jiné i moderací panelové diskuse.