iFLEET » Archiv 2005-19 » Fleetové ceny počtvrté
ALD Automotive Fleet Awards 2011 jsou minulostí, což ovšem neplatí pro oceněné produkty a služby. Teprve vyhlášení příštího ročníku přesune pozornost fleetové veřejnosti k novým vítězům, do té doby patří čest a sláva těm letošním. A jak ukazuje...
ALD Automotive Fleet Awards 2011 jsou minulostí, což ovšem neplatí pro oceněné produkty a služby. Teprve vyhlášení příštího ročníku přesune pozornost fleetové veřejnosti k novým vítězům, do té doby patří čest a sláva těm letošním. A jak ukazuje dosavadní historie Fleet Awards, hranice mezi úspěchem a neúspěchem je často velmi tenká, neboť konkurence je velmi vyrovnaná a do budoucna asi nelze čekat nic jiného než ještě větší a vyrovnanější konkurenci.
Anketa Firemní auto roku vyhlašovaná magazínem FLEET firemní automobily získává každým rokem na kredibilitě, o čemž svědčí i její rostoucí mediální ohlas. Díky rozsáhlému portfoliu mediálních partnerů v čele s prestižním titulem Ekonom se Fleet Awards dostávají stále více do povědomí široké veřejnosti a s nimi také nominované a oceněné produkty a služby.
Svou prestiž má dnes také členství ve stočlenné porotě, která nominované vozy hodnotí. Až dosud se v jejích řadách vystřídalo 238 manažerů, neboť porota je každým rokem zhruba z poloviny obměněna. Ve stále větší míře se přitom v jejích řadách objevují skuteční „decision makers“, kteří rozhodují či spolurozhodují o skladbě firemního vozového parku. Důvod, proč organizátor sleduje tento trend při skládání poroty, je nasnadě: Jestliže tito lidé o nákupu firemních aut rozhodují, pak není pro anketu nic přínosnějšího, než dát možnost vyjádřit své preference právě jim, a to formou co možná nejobjektivnější, tedy včetně možnosti testovacích jízd, které jsou dvakrát ročně organizovány jako součást akcí Den s Fleetem.
Překvapení nepřekvapují
Výsledky letošních ALD Automotive Fleet Awards skončily v některých kategoriích podle očekávání, v jiných přinesly překvapení. Ale i to je smyslem anket. Pokud by totiž měly pouze opisovat aktuální stav trhu, nebylo by zapotřebí je organizovat. Stačilo by vzít poslední výsledky statistik registrací, jenže vypovídací hodnota takové ankety by byla de facto nulová. Ankety jsou organizovány zejména proto, aby nastiňovaly trendy, tedy budoucnost. Trh, zejména fleetový, má svou setrvačnost a většině automobilových novinek nějakou dobu trvá, než si získají přízeň korporátních zákazníků. Důvodem je schéma obměny firemních aut založené na tří až pětileté periodě, navíc často s dlouhodobými odběratelskými smlouvami, nehledě na to, že novinka, zvláště z fleetově méně etablované značky, potřebuje určitý čas, než se podaří překonat předsudky trhu, případně se „usadí“ zůstatkové hodnoty a kalkulace leasingových společností tak novinku „zrovnoprávní“ s již zavedenými konkurenty.
Kvalitní anketa tedy funguje do jisté míry jako indikátor věcí příštích a zahrnuje v sobě jak racionální, tak emocionální stanovisko porotců. Tomu se nelze vyhnout ani při zformování stočlenné poroty konkrétních manažerů, natož při internetovém hlasování, kterého se může bez jakýchkoli překážek zúčastnit kdokoli, což znamená, že bohužel nelze vyloučit ani irelevantní vstupy (hlasující nemající žádný vztah k fleet managementu) a zamezit jim je velmi obtížné, ne-li nemožné. Kvalita ankety ovšem stojí a padá s kvalitou hlasujících a s kvalitou systému hodnocení. V obou oblastech děláme maximum pro to, abychom získali výsledky, které mají svou vypovídací hodnotu z hlediska vývoje fleetového trhu. Nejedná se o anketu „nejprodávanějších“ ale z pohledu manažerů nejzajímavějších a pro ně také potenciálně perspektivních vozů. Stočlenná porota je skupinou konkrétních manažerů, jejichž profil je veřejnosti znám a tito lidé jsou svázáni nastaveným bodovacím systémem. Internetové hlasování je oproti tomu zcela otevřenou záležitostí, kde hlasující pouze vybírají vítěze podle svého aktuálního názoru či zkušeností.
Dvě ankety, dvojí „metr“
Internetové hlasování v rámci ALD Automotive Fleet Awards je tedy pouze doplňkovou anketou, samostatně by asi na náročném fleetovém trhu žádné internetové hlasování nemohlo vzhledem k výše uvedeným argumentům obstát. Je však zajímavou ilustrací a jako takové má v celém systému své místo. Skutečnost, že se vítězi těchto anket nezřídka stávají vozy, kterým v reálných prodejích nepatří čelné příčky, je víceméně logická a děje se tak i v řadě jiných čistě hlasovacích anket. Hlasující totiž hlasují zcela volně podle toho, co se jim v daném okamžiku líbí. Může to být samozřejmě automobil, který ve firmě skutečně používají, ovšem i zde platí známé úsloví, že lidé většinou touží po něčem jiném, než co právě mají. Internetová hlasování tedy obecně vypadají spíše jako přehled toho, co veřejnost v poslední době zaujalo, o čem se hovoří, či co je podporováno nejkvalitnějším marketingem. A to jsou odlišné kvality než ty, které porotci zjišťují v průběhu fyzického testování nominovaných vozidel. I tak občas ke shodě v hlavní anketě Firemních aut roku i její doplňkové internetové anketě dochází. Zejména v oblasti lehkých užitkových vozidel, kde jsou obecně emocionální vlivy oproti osobním automobilům výrazně potlačeny.
Rozsáhlý textový i obrazový materiál o letošních Fletových cenách přináší na svých stránkách FLEET 6/2011