Fleetové fórum pošesté
Jeden rok je v životě člověka krátká doba a ve vývoji světa či společnosti takřka zanedbatelná. O to víc bylo zajímavé sledovat, jak mnoho se změnilo od poslední konference Fleet Europe Forum organizované loni v Barceloně a té letošní v říjnu...
Jeden rok je v životě člověka krátká doba a ve vývoji světa či společnosti takřka zanedbatelná. O to víc bylo zajímavé sledovat, jak mnoho se změnilo od poslední konference Fleet Europe Forum organizované loni v Barceloně a té letošní v říjnu v Berlíně. Zatímco ještě loni bylo tématem číslo jedna, jak maximalizovat zisky, letos se spíše mluvilo o tom, jak minimalizovat ztráty.
Fleet Europe Forum organizované stejnojmenným belgickým časopisem je zajímavým setkáním na jedné straně manažerů spjatých se správou převážně velkých nadnárodních fleetů, na druhé straně dodavatelů – zde hlavně automobilů a finančních produktů. Poměrně významnou skupinu hostů tvoří tradičně zástupci různých poradenských a marketingových organizací, jejichž služby se využívají při správách velkých fleetů. Fórum je výbornou platformou pro setkávání a výměnu názorů mezi zástupci vozových parků a jejich dodavateli; škoda jen, že ti druzí jsou, jako je tomu ostatně i na podobných akcích organizovaných u nás doma, ve výrazné převaze. Fóru by také prospěla větší diverzifikace směrem k problémům střední a východní Evropy. Fixace na západní Evropu, vyjádřená výběrem řečníků, témat a složením hostů, působila až téměř komicky tváří v tvář skutečnosti, že jediným zdrojem růstu jsou v současné době právě nově přistoupivší země EU a nečlenské země směrem na východ.
Přitom průzkum Evropský fleetový barometr uskutečněný ve dvanácti zemích (včetně Česka, kde je partnerem náš časopis) poukázal na poměrně zásadní propast mezi „starou“ a „novou“ Evropou co do potřeb a priorit při správě vozových parků. Dokonce upozornil na značné rozdíly i mezi nejvyspělejšími zeměmi západní Evropy. Mezi státy s nejnižším podílem „výskytu“ vypracované Car Policy například patří kromě Česka také Francie a Itálie. To jasně dokazuje, že problémy fleet managementu se nedají škatulkovat a jediným klíčem k řešení je větší názorová diverzita.
Od B2C a B2B k P2R
Události posledních týdnů a měsíců nemohly neovlivnit fleetový trh, ale nějaké zásadní vize či doporučení, jak se v nové situaci zachovat, na konferenci nezazněly. Dost dobře to ani nešlo očekávat, protože události kolem finanční krize byly ještě velmi čerstvé a cokoli předpovídat by byl nadlidský úkol. S větším odstupem se dal hodnotit vývoj cen pohonných hmot za posledních dvanáct měsíců a ten jen definitivně stvrdil nejistotu a nevypočitatelnost, které v této oblasti vládnou. A právě zde byl velmi patrný kontrast mezi atmosférou loňské a letošní konference. Zatímco loni byly bestsellerem hybridy, letos jakoby již všichni udělali definitivní křížek nad čímkoli, co má co společného s ropou. Horkým tématem byly především elektromotory a palivové články. Dr. Klaus Scheurer, zástupce představenstva pro dopravu a životní prostředí automobilky BMW, hovořil o strategii tří „S“ v oblasti ekologie: Save, Supplement a Substitute. Fáze Save spočívá ve zvyšování účinnosti a efektivity v rámci stávajících systémů pohonu (účinnost motorů, aerodynamika, hmotnost…), fáze Supplement v hledání doplňků ke klasickým palivům (biosložky, hybridy apod.) a fáze Substitute v totálním nahrazení paliv na bázi uhlíku zcela novými (elektromotory, vodík…). V současné době se zdá, že druhá fáze bude kratší, než se plánovalo, a automobilky se již více méně soustřeďují na plné nahrazení ropy. Ve světle ekonomických problémů současného světa však bude nutno revidovat některé dříve vytčené cíle a jejich časové horizonty. Dobře to vyjádřil zástupce jiné automobilky, Marcel De Rycker z Mercedesu, který zastává funkci ředitele pro korporátní prodej. „Vedle populárních marketingových symbolů, jako je B2C (Business-to-Customer) a B2B (Business-to-Business) bude nabývat na významu oblast P2R, tedy Powerpoint to Reality.“ Jinými slovy, jak sladit dokonalé prezentace v oblíbeném programu Powerpoint s realitou trhů.