iFLEET » Archiv 2005-19 » Ford auta poště zatím nedodá
(podle TZ ÚOHS) Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil svým prvostupňovým rozhodnutím z 29. března 2010 veřejnou zakázku státního podniku Česká pošta na nákup dodávkových automobilů. ÚOHS zjistil v zadávací dokumentaci hned několik závažných...
(podle TZ ÚOHS) Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil svým prvostupňovým rozhodnutím z 29. března 2010 veřejnou zakázku státního podniku Česká pošta na nákup dodávkových automobilů. ÚOHS zjistil v zadávací dokumentaci hned několik závažných nedostatků. Proti rozhodnutí byl podán rozklad a bude jej tedy ve druhém stupni posuzovat předseda Úřadu Petr Rafaj. Zakázka se týkala dodávkových vozů Ford, proti výběrovému řízení se ohradil další účastník tendru Fiat.
Úřad zahájil správní řízení ve věci rámcové smlouvy na „Automobily N1 dodávky 6 – 14 m3“ na návrh uchazeče, který byl ze zakázky vyloučen pro nesplnění kvalifikace. ÚOHS následně shledal, že zadavatel porušil zákon o veřejných zakázkách zejména ve vymezení předmětu zakázky, vymezení požadovaných kvalifikačních předpokladů a ve stanovení hodnotícího kritéria.
Česká pošta pochybila, když v zadávacích podmínkách stanovila, že v rámci plnění jednotlivých zakázek zadávaných na základě rámcové smlouvy se mohou měnit požadavky na technické parametry kupovaných vozů. Fakticky si tak zadavatel vyhradil právo odebírat i vozidla jiných parametrů, než která byla vymezena v zadávací dokumentaci. Toto ustanovení je zásadním porušením zákona o veřejných zakázkách a mohlo podstatným způsobem ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky.
Zadavatel dále požadoval, aby uchazeči doložili seznam významných dlouhodobých dodávek vozidel obdobného typu pro jednoho objednatele v letech 2006-2008. Požadavek na realizaci referenční zakázky jednomu objednateli je přitom v případě postupných dodávek na základě rámcové smlouvy nepřiměřený, neboť dodavatel by mohl prokázat splnění odpovídající kvalifikace i více dodávkami probíhajícími v jeden časový okamžik více objednatelům.
Při hodnocení ekonomické výhodnosti nabídky zadavatel posuzoval výši nabídkové ceny, maximální termín dodání vozidel a kvalitu plánu organizace plnění zakázky. Nabídková cena měla mj. uvádět i cenu za 50 kusů vozidel od každého ze sedmi typů požadovaných automobilů. Tento požadavek byl nicméně v rozporu s předpokládaným počtem odebraných vozidel, neboť u některých typů zadavatel předpokládá odebrání výrazně menšího počtu kusů. Uchazeči o zakázku tak oceňovali objem dodávek, který ve skutečnosti nebudou realizovat, a výše nabídkové ceny tedy nebude odpovídat reálnému odběru. Cena za dva kusy automobilů může být v konečném důsledku jiná, než cena za 50 kusů vozidel, neboť se v ní nemusejí projevit množstevní slevy a jiné faktory. Takto zvolené hodnotící kritérium tedy nevyjadřuje ekonomickou výhodnost nabídek.
Vzhledem k rozsahu pochybení nalezených v zadávací dokumentaci nemohl Úřad přistoupit pouze ke zrušení rozhodnutí zadavatele o vyloučení jednoho z uchazečů a pro zajištění transparentnosti musel zrušit zadávací řízení jako celek.