Ford testuje pohon palivovými články
čtvrtek, 14. srpna 2008
Evropské výzkumné středisko Fordu v německém Aachenu převzalo zatím jediný funkční automobil na světě, který kombinuje vodíkové palivové články s lithium-ion bateriemi. Ford Edge HySeries Drive, jak zní celé označení vozu, bude v Aachenu podroben...
Evropské výzkumné středisko Fordu v německém Aachenu převzalo zatím jediný funkční automobil na světě, který kombinuje vodíkové palivové články s lithium-ion bateriemi. Ford Edge HySeries Drive, jak zní celé označení vozu, bude v Aachenu podroben rozsáhlému testovacímu programu. Automobil zůstane v Evropě následující tři měsíce.
Unikátní vůz je poháněn soustavou Li-Ion baterií o napětí 336 V. Jejich kapacita stačí k ujetí vzdálenosti 40 km. Jakmile kapacita baterií poklesne pod 40 %, automaticky se zapne soustava 220 vodíkových článků, která baterie znovu dobíjí. V tomto režimu urazí vůz vzdálenost až 320 km, což znamená celkem 360 km s nulovými emisemi. V závislosti na konkrétních jízdních podmínkách bude možné prodloužit intervaly mezi doplněním vodíku až na 640 kilometrů. Vodík je uchováván v nádrži pod tlakem 350 barů, náplň váží 4,5 kg. Palivové články vyvinula společnost Automotive Fuel Cell Cooperation (AFCC), v níž má Ford majetkový podíl. Soustavu baterií od konsorcia Johnson Controls-Saft Advanced Power Solutions je možné napájet z běžné rozvodné sítě prostřednictvím integrované nabíječky na 120/230 V. Dvojice asynchronních elektromotorů o výkonu 130 kW umožňuje Fordu Edge HySeries Drive dosáhnout rychlosti až 140 km/h.
Spojení elektrického hnacího ústrojí s palivovými články pomohlo snížit velikost, hmotnost, cenu i složitost o 50 % v porovnání s „běžnou“ technologií palivových článků. Životnost soustavy by měla být naopak až dvojnásobná.
Ford se zabývá vodíkovým pohonem již od začátku devadesátých let dvacátého století. První vůz Ford s palivovými články vyjel na veřejné silnice již roku 2001 – šlo o prototyp s lehkou hliníkovou karoserií, založený na modelu Focus. Stejný vůz automobilka využila také pro experimentování s vodíkovým spalovacím motorem. V současné době Ford provozuje třicet vozidel Focus s vodíkovými palivovými články, které jsou celosvětově testovány v podmínkách skutečného každodenního provozu. Firma tak získává cenné informace o technologii palivových článků, spolehlivosti vodíkové infrastruktury, systémech doplňování vodíku nebo údržbě takto poháněných automobilů. Testovací vozy již celkem najezdila více než milion testovacích kilometrů.