Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Ford testuje pohon palivovými články

Ford testuje pohon palivovými články

 
image3057

čtvrtek, 14. srpna 2008

Evropské výzkumné středisko Fordu v německém Aachenu převzalo zatím jediný funkční automobil na světě, který kombinuje vodíkové palivové články s lithium-ion bateriemi. Ford Edge HySeries Drive, jak zní celé označení vozu, bude v Aachenu podroben...

 
Evropské výzkumné středisko Fordu v německém Aachenu převzalo zatím jediný funkční automobil na světě, který kombinuje vodíkové palivové články s lithium-ion bateriemi. Ford Edge HySeries Drive, jak zní celé označení vozu, bude v Aachenu podroben rozsáhlému testovacímu programu. Automobil zůstane v Evropě následující tři měsíce.  
 
Unikátní vůz je poháněn soustavou Li-Ion baterií o napětí 336 V. Jejich kapacita stačí k ujetí vzdálenosti 40 km. Jakmile kapacita baterií poklesne pod 40 %, automaticky se zapne soustava 220 vodíkových článků, která baterie znovu dobíjí. V tomto režimu urazí vůz vzdálenost až 320 km, což znamená celkem 360 km s nulovými emisemi. V závislosti na konkrétních jízdních podmínkách bude možné prodloužit intervaly mezi doplněním vodíku až na 640 kilometrů. Vodík je uchováván v nádrži pod  tlakem 350 barů, náplň váží 4,5 kg. Palivové články vyvinula společnost Automotive Fuel Cell Cooperation (AFCC), v níž má Ford majetkový podíl. Soustavu baterií od konsorcia Johnson Controls-Saft Advanced Power Solutions je možné napájet z běžné rozvodné sítě prostřednictvím integrované nabíječky na 120/230 V. Dvojice asynchronních elektromotorů o výkonu 130 kW umožňuje Fordu Edge HySeries Drive dosáhnout rychlosti až 140 km/h.
 
Spojení elektrického hnacího ústrojí s palivovými články pomohlo snížit velikost, hmotnost, cenu i složitost o 50 % v porovnání s „běžnou“ technologií palivových článků. Životnost soustavy by měla být naopak až dvojnásobná.
 
Ford se zabývá vodíkovým pohonem již od začátku devadesátých let dvacátého století. První vůz Ford s palivovými články vyjel na veřejné silnice již roku 2001 – šlo o prototyp s lehkou hliníkovou karoserií, založený na modelu Focus. Stejný vůz automobilka využila také pro experimentování s vodíkovým spalovacím motorem. V současné době Ford provozuje třicet vozidel Focus s vodíkovými palivovými články, které jsou celosvětově testovány v podmínkách skutečného každodenního provozu. Firma tak získává cenné informace o technologii palivových článků, spolehlivosti vodíkové infrastruktury, systémech doplňování vodíku nebo údržbě takto poháněných automobilů. Testovací vozy již celkem najezdila více než milion testovacích kilometrů.


 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz