Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Forum 2010: ve znamení nových témat

Forum 2010: ve znamení nových témat

 
dab1_dsc00717

neděle, 21. listopadu 2010

Auto definitivně přestalo být symbolem postavení. Fleet management se mění v mobility management. Při správě vozových parků vzroste enormně význam telematiky. Firemní klientela bude hlavním faktorem rozvoje elektromobilů. To jsou jen některá z...

 

Auto definitivně přestalo být symbolem postavení. Fleet management se mění v mobility management. Při správě vozových parků vzroste enormně význam telematiky. Firemní klientela bude hlavním faktorem rozvoje elektromobilů. To jsou jen některá z východisek, která zazněla při osmém ročníku konference Fleet Europe Forum 2010, konaném minulý čtvrtek v Bruselu. Bezesporu nejvýznamnější akce svého druhu v Evropě přilákala na 470 hostů z řad převážně nadnárodních provozovatelů fleetů a jejich dodavatelů.

Prominentních přednášejících a účastníků fóra bylo opravdu hodně. Patřil k nim např. šéf společnosti Arval Laurent Tréca, náměstek výkonného ředitele ALD Automotive Pascal Serres, generální ředitel pro fleetové operace Toyoty Johan Verbois, manažer pro fleetové prodeje Audi AG Alex Just, viceprezident Renaultu a šéf korporátní divize Uwe Hochgeschurtz či výkonný ředitel fleetových operací Volkswagen Group Martin Jahn. Ten jediný poněkud vybočil z přísně racionálního duchu konference a přimlouval se za zachování „emotivní“ složky automobilů a jejich prodeje, když při večerním předávání jedné z výročních fleetvých cen prohlásil, že „věří, že auta nebudou pouze o snižování CO2, ale také o emocích.“
Jinak ovšem vysocí manažeři odvětví hovořili o nutnosti přehodnotit postavení automobilu při řešení firemní mobility. Fleet management se stává součástí nového odvětví zvaného mobility management, jehož cílem je zajistit takovou mobilitu, která je maximálně efektivní, úsporná, šetrná k životnímu prostředí a zaměstnancům firmy odčerpává co nejméně energie. Prvotní otázka, která se dnes staví, nezní jako v minulosti, „jakým vozem tam pojedu?“, ale spíše „jakými prostředky se tam dostanu?“, či spíše „zdali tam vůbec musím jet“. V tomto smyslu se hovořilo o kombinovaném mobility managementu (např. Jean-Marc Gales z PSA zmiňoval možnost zapůjčení elektro bicyklů u dealerů Peugeot) a o virtuální mobility managementu, kdy lze díky současným komunikačním technologiím přesuny z místa na místo výrazně eliminovat. Ze strany poskytovatelů outsourcingu se každopádně očekává daleko větší kreativita než v minulosti. Týká se to hlavně operativně-leasingových společností. „Obsah outsourcingu významně poroste,“ zmínil Jean-Marc Gales z Arvalu hned v úvodu konference a předestřel tak téma, které ještě mnohokrát zaznělo: žádné „jedno“ řešení již neexistuje, operativně-leasingové společnosti budou muset nabídnout „30 různých řešení pro 30 různých situací“, jak řekl doslova jeden z delegátů. Manažeři pro správu velkých vozových parků, konkrétně Werner Berger z Nestlé a Lutz Hansen z Bayeru, tento názor podpořili. Rovněž zdůraznili, že od svých leasingových společností očekávají globální integraci svých fleetů v rámci jedné fleet policy při současné pružnosti a respektování místních specifik. „S krizí jsme se bohužel stali svědky toho, že všechno je dnes pod kontrolou kontrolních oddělení. Z obchodu se vytratila pružnost,“ řekl např. Werner Berger z Nestlé.

Hodně diskutovaným tématem byly problémy, kterým čelilo odvětví v posledních dvou letech, především pokles zůstatkové hodnoty automobilů. V průměru činil tento pokles 1300-1500 eur na jeden vůz, oznámil Laurent Tréca z Arvalu.

Zajímavá byla i panelová diskuze na téma rozvoje automobilů s elektrickým pohonem. Vedle Axela Justa (Audi) a Uwe Hochgeschurtze (PSA) se ji také zúčastnil Dirk Dens z firmy Think (výrobce elektrických miniautomobilů), dále Steffen Schick z EurotaxGlass a Pascal Seres z ALD Automotive. Na otázku, jak přesvědčit fleet manažery, aby za začali orientovat na elektromobily, Serres odpověděl: „Myslím, že v tom moc práce nebude. Vzpomeňte si, že před třemi lety se nikdo příliš nezajímal o TCO (celkové náklady na provoz aut ve firmě) a dnes je to úplná samozřejmost. Podobné to bude i s elektřinou.“ Serres odhaduje, že do roku 2020 bude v západní Evropě registrováno 800 000 elektromobilů. Firemní klientelu považuje za hlavní „motor“ jejich prosazování. Důležité je však jedno – TCO musí být nižší než u aut se spalovacím motorem. Hlavní neznámou zatím zůstávají akumulátory. „Dokud nám výrobci negarantují životnost baterií, nebudeme schopni převzít záruky za financování větších vozových parků,“ řekl zástupce ALD. Zástupci automobilek rovněž podpořili vývoj elektrických pohonů, který na letošním fleetovém fóru zcela zastínil všechny ostatní alternativní pohony a paliva. Nicméně jejich podíl na trhu ve střednědobé perspektivě nepřesáhne 5-10%. Opět se zdůrazňovala potřeba větší variability při řešení budoucí mobility. Alex Just z Audi prohlásil: „Když má váš obchodní zástupce 8-9 schůzek denně, jak zajistíte, že se na všechny dostane? V tomto směru nebude elektromobil určitě optimální.“ Just zdůrazňoval nutnost paralelního vývoje úsporných technologií pro spalovací motory, hybridů, plug-in hybridů i elektromobilů, z nichž každé řešení bude mít i v budoucnu své využití a opodstatnění.

Více o Fleet Europe Forum 2010 si přečtěte v příštím vydání časopisu FLEET
Ilustrační foto

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz