Full service leasing a reporting
Vývoj v oblasti webových aplikací je nezadržitelný. Také konkurenční tlak nutí společnosti zabývající se full-service leasingem k poskytování stále nových, progresivních služeb. Co je potěšující, vítěz konkurenčního boje je vždy jeden, a to...
Vývoj v oblasti webových aplikací je nezadržitelný. Také konkurenční tlak nutí společnosti zabývající se full-service leasingem k poskytování stále nových, progresivních služeb. Co je potěšující, vítěz konkurenčního boje je vždy jeden, a to zákazník…
Jednu z možností odlišení se od konkurence poskytují služby reportingu. Jak na tuto problematiku pohlížejí samotní aktéři, tj. leasingové společnosti? Odpověď jsme hledali u nejpovolanějších a na otázky odpovídal ředitel oddělení informačních technologií společnosti ALD Automotive Tomáš Krsek.
V čem dnes tkví hlavní význam reportingu v rámci využívání full service operativního leasingu?
Význam těchto aplikací je v přístupu klientů k informacím o jejich vozovém parku. Každá reportingová aplikace tohoto typu by měla obsahovat potřebná data o vozidlech, uzavřených službách, sjednaných pojištěních, či informace o provozních nákladech na každé vozidlo v průběhu trvání nájemní smlouvy.
Jaké informace kvalitní reporting klientovi poskytuje?
Například systém Fleet Monitor společnosti ALD Automotive obsahuje přes padesát standardizovaných reportů o vozovém parku či vybraném vozidle. Nesmějí chybět základní přehledy všech aktivních a ukončených smluv, či přehled objednaných vozidel s předběžným datem dodání. Součástí reportingu je i přehled sjednaných služeb a jejich cena za jednotlivá vozidla. Samozřejmostí jsou detailní rozpisy nákladů jednotlivých služeb v průběhu smlouvy a detailní přehledy tankování za všechny tankovací společnosti. V reportingu má klient k dispozici rozpisy nájezdů jednotlivých vozidel a souhrn doporučených změn smluvních nájezdů v případě, že vozidlo bude mít před koncem smluvního vztahu vyšší nebo nižší počet najetých kilometrů, než bylo plánováno. Součástí je i modul pro snadné ověření sjednaného pojištění i pojistných událostí na vozidle. Reporting fakturace poskytuje přehled faktur nájemného i vyúčtování služeb, klienti si zde mohou ověřit vystavené faktury či došlé platby. Přidanou hodnotou je modul pro správu řidičů, kdy má správce vozového parku možnost přiřadit ke každému vozidlu konkrétního řidiče. Tato informace se následně přenese do informačního systému leasingové společnosti. Uživatel tím získá možnost přístupu do monitoringu, kde může sledovat náklady a informace o poskytovaných službách přiřazeného vozidla. Pro správce vozového parku tato evidence znamená lepší orientaci v reportech, u každého vozidla vidí kromě registrační značky i jméno a příjmení řidiče.
Jak detailní jsou informace v reportech?
Monitoring rozlišuje dva základní typy uživatelů: správce vozového parku a samotné řidiče. Správce vozového parku má k dispozici detailní pohledy za celý vozový park i jednotlivé vozidlo, řidič získává informace pouze k přidělenému vozu.
A v jaké podobě jsou data exportována?
Trendem moderní doby jsou přehledné, snadno čitelné informace, ve kterých se můžeme dobře orientovat. Reporty se standardně nabízejí ve formátu PDF a XLS. Formát PDF je určen k přehledným souhrnným náhledům a tiskům vybraných reportů, formát XLS slouží jako podklad pro následné detailní analýzy na straně klienta. Přehledy udržují stejnou strukturu, což umožňuje import dat do analytických programů či přípravu maker pro automatické zpracování dat. Zkušenější uživatel si může připravit kontingenční tabulky či makra a následně pravidelně využívat data z reportingu k podrobným analýzám nákladů na provoz svého vozového parku. Formát CSV je primárně určen pro následný import do informačních systémů na straně klienta.
V lednu tohoto roku jste spustili novou verzi reportingového nástroje pro správu vozového parku. Co vás k tomu vedlo?
Naše společnost už řadu let nabízí klientům reportingové služby pomocí aplikace Fleet Monitor. Jako každá progresivní firma na trhu chceme klientům nabízet stále nové, zdokonalené služby. Při jejich modifikaci jsme se zaměřili na rozvoj nových funkcí a na zvýšení počtu poskytovaných informací. Architektura původní verze nám bohužel nedovolovala efektivně rozvíjet jejich funkcionality, proto jsme zvolili zcela novou aplikaci. Nové technologie nám umožnily zlepšit dostupnost a zabezpečení aplikace. Stávající verze je nyní dostupná z jakéhokoliv počítače s připojením na internet 24 hodin denně sedm dní v týdnu. Díky použitým technologiím je Fleet Monitor napojen on-line na informační systém společnosti, což zaručuje klientům vždy aktuální informace. Nově má klient možnost vytvářet i nové uživatelské účty v rámci své společnosti. Tím si sám řídí, kdo bude moci informace o vozovém parku využívat a jaké informace budou uživateli přístupné.
Chystáte ještě další novinky?
V IT oddělení naší společnosti se soustavně zaměřujeme na rozvoj dalších funkcionalit užitečných pro klienty. V příštím roce chceme nabídnout klientům ve Fleet Monitoru komunikační modul. Ten bude umožňovat rychlou komunikaci e-mailem nebo pomocí SMS mezi správcem vozového parku a jednotlivými řidiči, mezi správcem vozového parku a naší společností a mezi ALD Automotive a řidiči vozidel. Tímto modulem se nám otevře prostor pro nabídku nových služeb. Budeme například schopni připomenout řidičům výměnu pneumatik před zimním a letním obdobím nebo doporučovat garanční prohlídku vozidla v autorizovaném servisu. Dále jsme připraveni nabídnout i modul elektronické knihy jízd, která na základě čerpání pohonných hmot a dalších vstupních parametrů vygeneruje pro řidiče každý měsíc knihu jízd. Klienti zajisté uvítají také aktuální informace a složku dokumentů, proto připravíme v rámci Fleet Monitoru i publikační modul. V říjnu letošního roku spustíme vícejazyčnou verzi aplikace. Nezapomínáme totiž ani na naše klienty na Slovensku, kterým bude tato verze také určena.
Podívejme se ještě do nedaleké budoucnosti. Jak vidíte další vývoj operativního full service leasingu u nás?
V devadesátých letech neexistovalo v České republice v oblasti operativního leasingu konkurenční prostředí. Tomu odpovídala i kvalita produktu a jeho cena. Se vstupem světových lídrů na tuzemský trh se situace rapidně změnila. Konkurenční tlak nutí poskytovatele full service leasingu k poskytování progresivních produktů s vysokou kvalitou. Stále častěji se využívá podpory IT nástrojů, jednoznačným trendem je tlak na transparentnost, efektivnost a jednoduchost produktu. Současná úroveň full service leasingu v České republice je víceméně srovnatelná se standardy ve vyspělých evropských zemích. Je to dáno i tím, že lídři tuzemského trhu jsou zároveň evropskými nebo světovými lídry a mají tudíž bohaté a dlouhodobě budované know-how, které přenášejí do svých nově otevíraných poboček. Například v Rumunsku ještě před několika lety o full service leasingu nevěděl téměř nikdo, dnes tam má zastoupení ALD Automotive, Arval i LeasePlan.
Jaké je vlastně postavení operativního full service leasingu ve světě?
V souvislosti se vstupem České republiky do EU a s postupující globalizací tuzemské ekonomiky dochází i k přibližování parametrů tuzemského prostředí k standardům vyspělých zemí. Je běžné, že podíl full service leasingu je v některých zemích i vyšší než 50 % (Holandsko, Velká Británie). Podle prognóz společnosti Datamonitor poroste operativní leasing v České republice v následujících letech meziročně o 15 %. Evropský průměr podílu operativního leasingu je 30 %, na tento ukazatel bychom při uváděném 15% růstu měli dosáhnout v roce 2014. Osobně ale předpokládám, že to bude dříve.