iFLEET » Archiv 2005-19 » Hledání automobilového grálu
Která značka je nejlepší? Které auto je nejlepší? Kdybychom to věděli, jiná bychom asi nekupovali. Problém je v tom, že jen stěží je možno vznést takto jednoznačný soud. Důvodů je hned několik... Jiný kraj, jiný mrav, proti gustu žádný dišputát....
Která značka je nejlepší? Které auto je nejlepší? Kdybychom to věděli, jiná bychom asi nekupovali. Problém je v tom, že jen stěží je možno vznést takto jednoznačný soud. Důvodů je hned několik...
Jiný kraj, jiný mrav, proti gustu žádný dišputát. To jsou dvě rčení, která dobře ilustrují problém hodnocení automobilů a automobilek a hledání těch „nej“. Různé trhy mají různé požadavky a preference. Ano, kvalitu chtějí všichni, problém může být s definicí výrazu „kvalita“. U spolehlivosti už by to mohlo být snazší, ale když se dostaneme k designu, jsme zase v koncích. Proto se většina různých průzkumů a anket točí kolem spolehlivosti a na ni také navazuje vnímání kvality. Jinými slovy: co je spolehlivé, je kvalitní (a naopak...). Ale je to opravdu tak jednoduché? Co když je auto sice spolehlivé, ale má horší jízdní vlastnosti? Je kvalitnější než to, které sice muselo během roku jednou navíc do servisu, ale jízdně je výrazně lepší? S kterým z nich budou uživatelé nakonec spokojenější? Těmito otázkami se dostáváme pro změnu k problému preferencí, čímž se vracíme na začátek tohoto odstavce...
Úskalí průzkumu
„Řekni mi, jaký chceš výsledek, a já podle toho vytvořím systém hodnocení...“ Toto trochu zlomyslné rčení je bohužel v případě různých anket a průzkumů do značné míry pravdivé. Systém hodnocení, váha jednotlivých hodnocených parametrů či volba otázek (a míra jejich sugestivity) umí pravé divy. A právě z tohoto důvodu je na světě tolik průzkumů a anket se zcela odlišnými výsledky. K čemu tedy vlastně jsou? Má smysl je vůbec brát v potaz při výběru vozidel? Ale ano, jen je třeba vědět, co se za výslednými body a pořadím skrývá. Tomu, kdo ví, co a jak se hodnotilo, mohou dát výsledky zajímavé vodítko, zatímco těm, kteří házejí všechny ankety a studie do „jednoho pytle“, jen zamotají hlavu. Podívejme se tedy na vybrané průzkumy kvality a oblíbenosti, kterými jsou Auto Bild TÜV Report, DEKRA Mängelreport, Auto Bild Qualitätsreport (všechny pro německý trh) a J. D. Power Vehicle Ownership Satisfaction Study (pro Německo, Velkou Británii, Francii a Itálii). U všech již máme k dispozici výsledky za rok 2011 a můžeme tedy porovnávat, kde došli k jakým výsledkům.
Celý článek si můžete přečíst v magazínu FLEET firemní automobily 1 / 2012