iFLEET » Archiv 2005-19 » Honda dostala ocenění za systém CMBS
Automobilka Honda obdržela při příležitosti pařížského autosalonu jedno z prvních ocenění Euro NCAP Advanced, a to za za systém pro zmírňování následků kolize CMBS (Collision Mitigation Brake System), který byl oceněn jako jedna z nejlepších...
Automobilka Honda obdržela při příležitosti pařížského autosalonu jedno z prvních ocenění Euro NCAP Advanced, a to za za systém pro zmírňování následků kolize CMBS (Collision Mitigation Brake System), který byl oceněn jako jedna z nejlepších bezpečnostních inovací nabízejících výzkumem potvrzený přínos.
CMBS je autonomní radarový systém umožňující nouzové brzdění. Jeho účelem je předcházet kolizím se stojícími vozidly a s vozidly pohybujícími se stejným směrem. Systém upozorní řidiče na hrozící srážku jak při nízkých rychlostech typických pro jízdu ve městech, tak při vyšších rychlostech na běžných silnicích a dálnicích. Na základě studia statistik nehod v Německu a po přepočtu získaných údajů na celou Evropskou unii Honda odhaduje, že pokud by systémem CMBS byly vybaveny všechny automobily, bylo by možné každý rok zcela předejít 200 000 až 250 000 nehodám nebo alespoň zmírnit jejich následky.
CMBS zaznamenává při rychlostech nad 15 km/h pohybující se i stojící vozidla v jízdní dráze přibližně 100 m před vozidlem. Pokud systém zjistí, že hrozí srážka s některou z těchto překážek, je aktivován proces složený ze tří fází. V první fázi, obvykle přibližně tři sekundy před nárazem, je řidič na hrozící nebezpečí upozorněn vizuálním a zvukovým výstražným signálem. Ve druhé fázi, pokud systém zjistí, že riziko kolize stále přetrvává, (obvykle přibližně dvě sekundy před nárazem) je třikrát silně přitažen bezpečnostní pás řidiče a automobil začne automaticky mírně brzdit. V konečné fázi, kdy je nehoda nevyhnutelná, přitáhne systém CMBS bezpečnostní pásy cestujících na předních sedadlech (za pomoci vratných předpínačů, které mají odlišnou konstrukci než pyrotechnická zařízení aktivovaná při samotné kolizi) a začne intenzivně brzdit. Na tomto brzdění se může podílet i řidič tak, aby bylo dosaženo maximálního brzdného účinku, jakého je vůz schopen.Všechna opatření systému CMBS jsou vratná, takže pokud je nehodě zabráněno, je napětí bezpečnostních pásů uvolněno a vizuální výstrahy deaktivovány. V současnosti je CMBS je ve většině evropských zemí součástí standardní výbavy modelu Honda Legend. U modelů Honda CR-V a Honda Accord je systém k dispozici jako volitelná položka pro nejvyšší verze výbav.
Euro NCAP Advanced je iniciativa organizace Euro NCAP reagující na rychlý rozvoj nových bezpečnostních technologií dostupných zájemcům o nové automobily, které nepodléhají žádnému nezávislému hodnocení. Program Euro NCAP Advanced je otevřen pro jakýkoliv technický systém nabízející prokazatelný bezpečnostní přínos (bez ohledu na to, zda se jedná o přínos primární, sekundární nebo terciární), který je nabízen jako volitelná výbava pro kterýkoliv z automobilů testovaných organizací Euro NCAP, avšak za předpokladu, že funkce tohoto systému dosud nebyla zohledněna v hodnocení vozidla pomocí hvězdiček.