Hyundai sonata přijde jako hybrid
pondělí, 1. prosince 2008
Jednou z premiér na právě skončeném autosalonu Los Angeles Motorshow (21. – 30. listopadu) byla hybridní verze sedanu střední třídy Hyundai Sonata. Jde o první velkosériově vyráběný hybridní automobil, s nímž korejský výrobce míří do USA a Evropy....
Jednou z premiér na právě skončeném autosalonu Los Angeles Motorshow (21. – 30. listopadu) byla hybridní verze sedanu střední třídy Hyundai Sonata. Jde o první velkosériově vyráběný hybridní automobil, s nímž korejský výrobce míří do USA a Evropy.
Technika je u hybridní Sonaty podobná jako u Hondy Civic Hybrid: Elektromotor podporuje zážehový agregát, samostatně ale pohonu vozu schopen není. Tento koncept bývá někdy nazýván soft hybrid. U vozu se počítá se zážehovým čtyřválcem o objemu 2,4 l a elektromotorem o výkonu 30 kW. K úspoře paliva by měla přispívat i vyladěná šestistupňová automatická převodovka.
Na rozdíl od jiných automobilek, které pro budoucí hybridní pohony svých vozů počítají s lithium-iontovými bateriemi, plánuje Hyundai použití lithium-polymerových akumulátorů, jež mají mít mimo jiné delší životnost a vyšší odolnost proti mechanickému poškození a rovněž jejich výrobní náklady jsou nižší. Dalším důvodem je, že lithium-iontové baterie Hyundai dosud nepokládá za zralé pro velkosériovou výrobu.
Lithium-polymerové akumulátory nepracují s tekutým elektrolytem, ale s pevnou či gelovitou folií na základě polymerů, od níž je odvozen název akumulátorů. Nevýhodou těchto akumulátorů, označovaných též LiPoly, je jejich nižší odolnost vůči vysokým a nízkým teplotám a hlubokému vybití. Jejich provoz proto musí hlídat elektronika. Akumulátory LiPoly se však již delší dobu úspěšně používají u mobilních telefonů, modelů aut a letadel, laptopů, navigací, MP3 přehrávačů atd.
Hybridní Sonata byla v Los Angeles představena jako studie, na trh by měla přijít koncem roku 2009 nebo začátkem 2010.