Inovovaný mercedes-benz třída a
pátek, 11. července 2008
Druhá generace vozu Mercedes-Benz Třída A již stihla během tří a půl roku překonat hranici půl milionu vyrobených vozů a nyní nastal čas její modernizace. Ta se dotkla jak vnějšího vzhledu, tak techniky, bezpečnosti a výbavy vozu ve které přibyla i...
Druhá generace vozu Mercedes-Benz Třída A již stihla během tří a půl roku překonat hranici půl milionu vyrobených vozů a nyní nastal čas její modernizace. Ta se dotkla jak vnějšího vzhledu, tak techniky, bezpečnosti a výbavy vozu ve které přibyla i řada na spotřebu zaměřených prvků. Například pro nejprodávanější modely A 150 a A 170 je nyní možno získat systém ECO Start-Stop, který snižuje spotřebu paliva v městském provozu až o devět procent. Velký pokrok v oblasti ekologie potvrzují nezávislí odborníci udělením mezinárodně platného certifikátu pro životní prostředí, který Třída A získala ve třídě automobilových kompaktů jako první na světě.
Modernizované provedení Třídy A bylo představeno letos na jaře. Mezi viditelné známky inovované verze patří nově tvarované kryty předních i zadních světlometů, přední nárazník se zvětšeným otvorem pro přívod vzduchu, odlišný zadní nárazník a nová maska chladiče. Dochází také k výraznějšímu odlišení verzí Elegance a Avantgarde. U verze Avantgarde má například nárazník pozměněný design, který akcentuje šípový tvar čelní partie a zdůrazňuje tak dynamiku vozu.
V interiéru vozu naleznou zákazníci nové látky čalounění sedadel a dveřních výplní. Byl zvětšen odkládací prostor ve středové konzoli a nově je tvarován držák nápojů mezi sedadly. Součástí sériové výbavy je u modelů Elegance a Avantgarde paket komfortního sezení, do kterého patří možnost seřízení sklonu sedáku a podpory páteře, výškově seřiditelné sedadlo řidiče a přední loketní opěra.
V rámci modernizace byla snížena spotřeba vznětových motorů o více než osm procent. Zmíněný třídveřový A 160 CDI s manuální převodovkou bude od letošního podzimu Mercedes-Benz sériově vybavovat paketem BlueEFFICIENCY, který zvýší účinnost motoru, zlepší aerodynamiku vozu, sníží valivý odpor a také hmotnost vozu. Všechna tato opatření mají svůj podíl na snížení spotřeby, takže A 160 CDI BlueEFFICIENCY spotřebuje pouze 4,5 litru paliva na 100 km. Emise CO2 tohoto vozu činí 119 gramů na kilometr jízdy.
U zážehových motorů docílili konstruktéři snížení spotřeby díky nově vyvinutému systému ECO Start-Stop. Od podzimu bude tento systém na přání k dispozici pro nejprodávanější modely A 150 a A 170. Systém motor automaticky vypíná, pokud řidič u manuální převodovky při malé rychlosti přeřadí do neutrální polohy a zároveň sešlápne brzdový pedál. Jakmile řidič vyšlápne spojku nebo uvolní brzdový pedál, dojde okamžitě k opětovnému nastartování motoru. Mercedes-Benz u tohoto systému využívá startér-generátor propojený s klikovou hřídelí řemenovým převodem. Motor tak startuje výrazně rychleji a tišeji než při použití obvyklého startéru. Během jízdy dodává startér-generátor elektrickou energii do palubní sítě vozu. Funkce ECO Start-Stop dokáže podle testů snížit spotřebu vozu až o 9 procent.
Mezi zajímavé bezpečnostní prvky inovované Třídy A patří adaptivní brzdové světlo. V případě Třídy A začnou při nouzovém brzdění z rychlosti vyšší než 50 km/hod brzdová světla blikat vysokou frekvencí, čímž varují řidiče jedoucí vzadu. Blikající brzdová světla jsou výsledkem velkého množství testů zkoumajících chování řidičů. Inženýři Mercedesu došli k závěru, že brzdná reakce řidiče se díky nim v průměru zkrátí o 0,2 s. Brzdná dráha se tak při výchozí rychlosti 80 km/h může zkrátit o 4,4 m, pokud je výchozí rychlost 100 km/h je to až 5,5 m. Zastaví-li vůz z rychlosti přesahující 70 km/h, přidají se k blikajícím brzdovým světlům ještě varovné blikače.
Inovovaná Třída A může být vybavena také systémem PARKTRONIC, který nabízí možnost automatického parkování. Zajímavostí je, že pro automatický parkovací manévr postačí systému mezera pro zaparkování jen o 1,3 metru delší, než je délka automobilu. Elektronický systém jízdní stability byl zase rozšířen o funkci, která zabraňuje couvání vozu při rozjezdu do kopce během přesunu nohy řidiče z brzdového na plynový pedál. V této situaci systém ESP na krátkou dobu podrží tlak v brzdovém systému a řidič může pohodlně tuto prodlevu využít ke klidnému rozjezdu.
Novinkou na domácím trhu je homologace Třídy A ve verzi N1 a ceny tak nyní začínají na 372 941 Kč bez DPH. Cena třídveřového modelu A 150 činí podle nového ceníku 420 000 Kč včetně DPH a tato cena již zahrnuje všechny předepsané servisní prohlídky dle servisní knížky včetně provozních náplní po dobu šesti let nebo ujetých 120 000 km. Ve výbavě vozu zákazník nalezne čelní a boční airbagy Head/Thorax pro řidiče a spolujezdce s doplňkovou ochranou hlavy, elektrické ovládání předních oken a zpětných zrcátek (včetně jejich vyhřívání), multifunkční volant, parametrické elektromechanické řízení, rádio s CD přehrávačem, klimatizaci, systémy ESP, ASR, BAS, adaptabilní brzdová světla, elektronický imobilizér či systém indikace poklesu tlaku v pneumatikách.