Jak financovat vozový park?
Jak pořídit firemní automobily co nejefektivněji? Jakou zvolit metodu, když má každá svá pro a proti? Přesně tak se ptá nejeden manažer zodpovědný za financování vozového parku firmy. Pravdou je, že neexistuje univerzální recept. Každý případ je...
Jak pořídit firemní automobily co nejefektivněji? Jakou zvolit metodu, když má každá svá pro a proti? Přesně tak se ptá nejeden manažer zodpovědný za financování vozového parku firmy. Pravdou je, že neexistuje univerzální recept. Každý případ je jiný a jiný je tedy také optimální postup.
Trh rozlišuje pět základních možností akvizice vozů: platbu plné ceny z vlastních finančních zdrojů, platbu prostřednictvím úvěru, finanční leasing, operativní leasing a full service operativní leasing. Ani o jedné metodě nelze univerzálně prohlásit, že je jedinou správnou. Pro stabilizovanou společnost s vysokým přebytkem finančních zdrojů, fungující vnitřní organizací a vysokou firemní kulturou může být nákup s využitím vlastních finančních zdrojů nejvýhodnější volbou, pro živnostníka hospodařícího s krátkodobým výhledem a pořizujícího několik vozů s odpočtem DPH se může jevit jako nejzajímavější varianta nákup prostřednictvím úvěru, protože dostane podobně jako u nákupu s využitím vlastních peněz najednou a v plné výši zpět DPH. Finanční leasing preferuje řada společností a podnikatelů, kteří pořizují typicky osobní vozy do hodnoty 1,5 milionu korun. A operativní leasing je dnes natolik širokým pojmem a skladba jeho služeb natolik rozsáhlá, že dokáže nabídnout alternativu v mnoha různých případech. Navíc dokáže nabídnout i některé daňové výhody, o procesních benefitech nemluvě. Proto může oslovit kteroukoli skupinu firem či živnostníků
Vlastní zdroje
V případě možnosti využití vlastních peněz je třeba porovnávat jejich cenu s cenou vnějších finančních zdrojů. Tento ukazatel je většinou rozhodující pro další postup. V úvahu je nutno brát výši vlastních disponibilních prostředků, možnosti jejich uplatnění v rámci působení firmy, jejího rozvoje a příležitostí na trhu, výši úrokových sazeb na úvěrovém trhu, daňovou zátěž peněz a řadu dalších faktorů. Pokud po zvážení těchto vlivů vychází nákup za vlastní prostředky výhodně, následuje vyjednávání o ceně vozů a veškerých poprodejních služeb s dodavateli - a to zcela v režii firmy. Zde je výrazný rozdíl zejména oproti full service operativnímu leasingu, kde probíhá jednání většinou s jedním dodavatelem komplexní služby, což šetří čas.
Vozový park v majetku firmy představuje často významnou položku v jejím hmotném majetku. Je nutno brát v úvahu, že po změnách v odepisování hmotného majetku z počátku roku 2005 byla zavedena odpisová skupina 1a, kvůli které zůstala navzdory zkrácení odpisových lhůt u skupin 1, 2 a 3 pro osobní (M1) a lehké užitkové vozy (N1) odpisová lhůta nezměněna, tedy minimálně čtyřletá (neplatí pro finanční leasing).
Automobily v majetku je možno považovat za poměrně likvidní aktiva – lze je na trhu ojetých vozů kdykoli odprodat, sezonnost trhu sice existuje, ale není zcela zásadní a dosahované ceny ovlivňuje v řádu jednotlivých procent. Likviditu vozů ovlivňuje především jejich technický stav, stáří a pozice značky na trhu. Některé typy automobilů jsou více, jiné méně likvidní. Relevantnější než řebříčky prodejů nových vozů jsou statistiky o prodejích ojetých vozů. Trh s ojetými vozy je u nás silný, ale bohužel deformovaný a nalezení vhodného partnera pro remarketing vozů patří mezi základy úspěchu při správě vozového parku vlastními firemními zdroji. Při analýze likvidity je třeba brát v úvahu také míru výhodnosti prodeje vozu v daném období – investované prostředky versus pokles ceny. Svou roli hraje řada faktorů: odprodej vozu těsně po „velké“ garanční prohlídce (u většiny vozů se střídají tzv. malé a velké garanční prohlídky) je finančně nevýhodný, snaha prodat vůz, kterému do této prohlídky zbývá najet jen několik stovek kilometrů, se zase může odrazit v nižší dosažené prodejní ceně.
Pořízení vozů do majetku firmy je vzhledem k výše uvedenému vhodné v případech, kdy se u nich plánuje nižší kilometrový proběh a způsob jejich využívání nebude natolik náročný, aby znamenal nadměrné opotřebení či poškození techniky. V těchto případech jsou náklady na provoz nízké a dosahované zůstatkové ceny vysoké. Zůstatkové ceny lze zvýšit řadou dílčích opatření, například pořizováním vozů v barvách, které jsou na trhu ojetých vozů vyžadovány. Branding lze následně řešit parciálním polepením vozu. Prevence je v této oblasti důležitá - likvidace následků špatné péče o vůz či dokonce poškození vozu je v drtivé většině případů nákladnější, než rozdíl v dosažené prodejní ceně před a po opravě.
Mezi zajímavosti pořízení vozidel do majetku společnosti patří možnost využít v případě potřeby takzvaného zpětného leasingu, kdy leasingová společnost vozy odkoupí a uživatel – dřívější vlastník – tyto vozy následně splácí formou leasingových splátek. Tímto způsobem lze řešit například přechod na jinou organizační strukturu společnosti, potřebu snížit stav majetku společnosti z účetních důvodů nebo i potřebu volných finančních prostředků pro financování důležitých aktivit.
Úvěr
Dodavatelský či bankovní úvěr a další finanční produkty, při jejichž využití se vůz stává okamžitě majetkem firmy, mají řadu společných rysů s nákupem za vlastní peníze. Odpadá analýza ceny vlastních peněz, místo ní nastupuje analýza výhodnosti úvěrových podmínek. Výhodou této finanční služby je okamžitý přechod do majetku společnosti, a tudíž vrácení DPH za užitkové automobily najednou v plné výši. Zásadním rozdílem oproti využití vlastních prostředků je ovšem zatížení hospodaření společnosti úvěrem – zde je nutno analyzovat, jaký dopad bude mít výše úvěru na celkovou zadluženost podniku, na tzv. pákový ukazatel (poměr celkového kapitálu k velikosti dluhů) a na věřitelské riziko pro úvěrování společnosti v jiných oblastech, kde například neexistují možnosti leasingu. Nelze pominout ani kratší dobu odepisování u vozidel pořizovaných formou finančního leasingu (3 roky), což je obecně jistě výhoda.
Celý článek přináší nový FLEET