Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Jako první pojede na zemní plyn opel

Jako první pojede na zemní plyn opel

 
image856

středa, 22. března 2006

Do roku 2020 by měli mít řidiči v České republice k dispozici 100 plnicích stanic pro vozidla na stlačený zemní plyn (CNG) a podíl tohoto paliva v dopravě by se měl postupně zvýšit na deset procent. Automobilka Opel má v segmentu CNG vozidel silnou...

 

Do roku 2020 by měli mít řidiči v České republice k dispozici 100 plnicích stanic pro vozidla na stlačený zemní plyn (CNG) a podíl tohoto paliva v dopravě by se měl postupně zvýšit na deset procent. Automobilka Opel má v segmentu CNG vozidel silnou pozici - například v Německu je lídrem trhu CNG vozidel s podílem přibližně 60 %.

„Na začátku června se v nabídce našich dealerů objeví praktické modely Combo CNG, jejichž motor spaluje zemní plyn. A ve druhé polovině roku vyjedeme i s novou Zafirou CNG,“ říká Ivan Růžička, generální ředitel pražské kanceláře GM Southeast Europe. Opel Combo 1.6 CNG je poháněný motorem, který z objemu 1,6 l dává výkon 71 kW, což vozu postačí k dosažení rychlosti 166 km/h, z 0 na 100 km/h Combo 1.6 CNG zrychlí za 14,0 s. Průměrná spotřeba při provozu na zemní plyn činí asi 4,9 kg/100 km. V zásobnících Opelu Combo CNG je uloženo asi 19 kg/110 l zemního plynu – to vozu propůjčuje spolu s rezervní nádrží na 14 l benzinu akční rádius asi 550 km. Tovární zástavba nádrží na stlačený zemní plyn se nijak nedotkla vnitřního prostoru, Combo 1.6 CNG tedy nabízí stejně velký prostor pro zavazadla a náklad, jako „sourozenci“ pohánění zážehovými nebo vznětovými motory – zavazadlový prostor modelu Combo Tour CNG má objem až 3050 l, prostor pro náklad dodávek Combo CNG je velký až 3200 l.

Také motor modelu Zafira CNG technicky vychází ze zážehového čtyřválce řady ECOTEC o objemu 1,6 l. Jde opět o agregát, který je uzpůsobený a optimalizovaný pro spalování zemního planu, ale jenž může pracovat i na benzin. Díky této koncepci, která dostala název „monovalentplus“, je tento sedmimístný model využitelný jako kterýkoli jiný osobní automobil v každodenním provozu a nabízí stejný požitek z řízení jako jiné vozy se zážehovými motory. Výhodou jsou ovšem mnohem čistší spaliny i nižší provozní náklady.
Pod podlahou Zafiry 1.6 CNG jsou umístěné čtyři zásobníky na zemní plyn, které pojmou celkem asi 21 kg/210 l zemního plynu. V konstrukci vozu našla své místo i rezervní nádrž na benzin o objemu 14 litrů. Celkový akční rádius vozu činí asi 540 kilometrů. Zafira CNG si přitom zachovává přizpůsobivý sedmimístný interiér, daný systémem uchycení sedadel Flex7. Množství škodlivin produkovaných motorem modelu Zafira 1.6 CNG je až o 90 % nižší než v případě konvenčního zážehového nebo vznětového agregátu. Zafira 1.6 CNG je lákavá i při hodnocení provozních nákladů: Při průměrné spotřebě asi 5,3 kg zemního plynu na 100 km jízdy jsou náklady na pohonné hmoty výrazně nižší než u výkonově srovnatelných modelů poháněných vznětovými nebo zážehovými motory. Motor Zafiry 1.6 CNG disponuje výkonem 71 kW, nejvyšší rychlost vozu činí 170 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládá za 15,5 s. Zvláštní pozornost věnoval výrobce vzhledem k tlaku v zásobníku bezpečnosti celého systému. Každý zásobník má vlastní elektromagnetický ventil, který v případě poklesu otáček pod úroveň spalování okamžitě dodávku plynu uzavře.



 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz