iFLEET » Archiv 2005-19 » Kia Optima: prostor a styl
Značka Kia dělí svou existenci na dvě období: na dobu před modelem Cee´d a po něm. Stejně dobře by však mohla pro ilustraci svého kvalitativního posunu použít novou generaci modelu Optima. Jeho uvedení na evropské trhy je ovšem poněkud opoźděné,...
Značka Kia dělí svou existenci na dvě období: na dobu před modelem Cee´d a po něm. Stejně dobře by však mohla pro ilustraci svého kvalitativního posunu použít novou generaci modelu Optima. Jeho uvedení na evropské trhy je ovšem poněkud opoźděné, protože se tento sedan střední třídy stal obětí vlastního úspěchu. Ten provází jeho prodeje v USA i doma v Jižní Koreji. Na sluncem zalitých silnicích francouzské Riviéry jsme zjišťovali, na co se může Evropa těšit v případě evropské specifikace tohoto modelu.
Doma v Jižní Koreji slyší atraktivní sedan segmentu D na označení K5, na americkém trhu dostal označení Optima, a to si odnese tentokrát i do Evropy, kde měly doposud sedany střední třídy u Kie vyhrazeno označení Magentis. Na starý kontinent přichází Optima až po konkurentovi ze stejné „líhně“, kterým je Hyundai i40. Ten se představil nejprve jako kombi, zatímco u Optimy si na kombi asi ještě dlouho počkáme. Výrobní závody, kde se toto auto vyrábí, jedou naplno a kapacita pro výrobu verze kombi tedy v podstatě není a značku Kia nic netlačí do jejího uvedení na trh. Nehledě na to, že odbyt kombíků se dá očekávat pouze v Evropě a ta není pro Optimu klíčovým trhem, přestože je jejím úkolem pozvednout značku Kia do vyšších sfér a nabídnout odpovídající vůz nejen "cesťákům", ale také výše postaveným manažerům. Zástupci Kie zároveň zdůrazňují, že Optima je úplně jiné auto než i40, zamířené na jiného zákazníka. A měli vlastně pravdu...
Nízká, dlouhá, sportovní
Optima se opírá o proporce, které z ní dělají velmi sportovně vyhlížející sedan, protože je dlouhá, nízká, široká a její střecha se směrem vzad plavně svažuje. Záď dokonce evokuje Jaguar XF, ale nakonec proč ne...
Na rozvoru má oproti Hyundai i40 Optima přidáno nezanedbatelných 70 mm, což se v interiéru samozřejmě projevuje. Oproti původním předpokladům to prostě opravdu není „převlečený“ Hyundai i40, i když s ním sdílí řadu mechanických částí, ale svébytný model, který má odlišně řešenu nejen karoserii, ale také třeba architekturu přístrojové desky. Zatímco Hyundai vsadil na efekt, Kia naopak na solidnější dojem. To se dá tvrdit o interiéru i exteriéru obou vozů. Jedním dechem je ale třeba říci, že i když působí design Optimy méně komplikovaně než u i40, neznamená to, že by nebyl minimálně stejně atraktivní. Zatímco Hyundai obecně sází na množství hran a křivek, šéfdesignér značky Kia Peter Schreyer jde cestou mnohem úspornějšího vyjádření svých tvarových sdělení. A daří se mu to náramně. „Optima představuje nový milník ve vývoji designu značky Kia. Kombinace jednoduchých a ladných linií a elegantních, avšak nekomplikovaných ploch přitahuje pozornost podobně jako dokonale střižený italský oblek,“ řekl k tomu německý designér ve službách korejské automobilky. Design Optimy je přitom společným dílem jak návrhářů pracujících v německé centrále, tak v Kalifornii. Jejich společným úsilím vzniklo auto, které se bez zásadních změn designu líbí jak Američanům, tak Evropanům. A to je samo o sobě slušný úspěch.
Specifikace Optimy byla pro evropské trhy samozřejmě upravena podle zdejších preferencí. Se čtyřválcem 2,4 l se nepočítá, pod kapotou tedy bude k dispozici především turbodiesel 1.7 CRDi o výkonu 100 kW, který se stane asi nejžádanější motorizací Optimy na starém kontinentu. Nabídku pak doplní v květnu 2012 dvoulitrový zážehový agregát o výkonu 125 kW. Na vybrané trhy se navíc dostane ve třetím čtvrtletí 2012 také hybridní verze kombinující zážehový motor a elektromotor. Ta je již k mání v USA, a to za 25 600 dolarů. Evropská cena známa není, zatím neznáme bohužel ani ceny evropské.
Za volantem
I když je Optima s délkou 4845 mm „kusem auta“, manévruje se s ní velmi dobře a jízda nepostrádá komfort, který takto pojatému autu sluší. Utlumení nerovností vozovky je vynikající, podvozek se podařilo nastavit jako dostatečně tuhý pro bezpečnost ovládání a dynamičtější jízdní styl a zároveň jako velmi komfortní. I na Riviéře se najdou na silnicích nerovnosti a výtluky, zároveň tady není o ostré zatáčky nouze, a tak jsme měli možnost si charakteristiku podvozku pořádně vyzkoušet. A Optima obstála na jedničku. Její komfort patří rozhodně mezi lepší polovinu moderních vozů střední třídy.
Přístrojová deska má velmi „ukázněné“ tvarování, které je založeno na jednoduchosti a účelnosti. Kaplička přístrojů je opticky spojena se středovou konzolou, což je řešení, které najdeme hned u několika prémiových značek. Zajímavé jsou velké výdechy ventilace a klimatizace umístěné hned vedle přístrojového štítu. V horní části středové části přístrojové desky je umístěn multifunkční displej, pod ním jsou seskupeny ovladače sekundárních funkcí vozu. A nutno podotknout, že návrháři vytvořili velmi přehledné uspořádání. Příjemné je ovládání teploty ventilace otočnými ovladači. Otočný ovladač reguluje také hlasitost audia a je škoda, že se nepodařilo tento ergonomicky nejvhodnější způsob regulace vytvořit ještě pro rychlost ventilátoru. Ten je ovládán tlačítky.
Materiály jsou zvoleny tak, aby se majitel Optimy nemusel před kolegy vlastnícími vozy evropské provenience stydět. Na tiskové konferenci jasně zaznělo, že s prémiovými značkami se Kia poměřovat nehodlá, nicméně část přístrojové desky pečlivě obšitá kůží dodá interiéru nádech luxusu. Jinak jsou zde příjemně působící plasty. Jak měkčená část horní části přístrojové desky a výplně dveří, tak klasické plasty spodní části přístrojové desky nebo na dotyk příjemný materiál středové konzoly. Zaujme skutečně velmi pečlivé zpracování a slícování.
Svou prostorností patří interiér Optimy ke špičce střední třídy. Řidič má dost místa i pro pravé koleno, na zadních sedadlech je místa pro nohy jako v Superbu. Jedinou výhradou jsou pochyby o prostoru nad hlavou u řidiče. Jeho sedadlo nelze spustit tak nízko jako sedadlo spolujezdce (poloha sedáku je i v nejnižší pozici nezvykle vysoká), a místa nad hlavou tak není na rozdávání. Řidič, který má ve zvyku sedět o něco blíže volantu a zároveň preferuje vzpřímenější pozici opěradla, může mít trochu problémy. Hodně ale záleží na nastavení vzdálenosti od volantu, protože střecha s každým centimetrem délky poměrně výrazně stoupá a tím se zvětšuje i prostor nad hlavou.
Použitý agregát 1.7 CRDi, který jsme otestovali v kombinaci s automatickou převodovkou, poskytne vozu dostatek hnací síly. I v kopcovitém terénu si Optima udržovala dostatečnou dynamiku, spotřebu lze hodnotit vzhledem ke specifickému charakteru provozu a profilu terénu jen těžko. Nám ukazoval počítač hodnoty okolo 8 l/100 km, v klasickém provozu to ale bude nepochybně výrazně méně. Automobilka slibuje dokonce průměr 5,4 l/100 km, to je ale údaj velmi optimistický, dosažitelný zřejmě právě a pouze ve „skleníkových“ podmínkách měření spotřeby. Reálně lze podle zkušeností se stejným agregátem v modelu Hyundai i40 očekávat průměrnou spotřebu zhruba o jeden až jeden a půl litru vyšší, než je údaj automobilky.
Na našem trhu se Optima objeví na začátku jara 2012, ceny zatím známy nejsou. Vzhledem k celosvětové poptávce, která převyšuje výrobní kapacitu, se nedá očekávat nějaké velké cenové podbízení. Kia to ostatně přestává mít za potřebí. Jak dokazuje nová Optima, soupeře si může pro vzájemné "měření sil“ vybírat mezi stále prestižnějšími značkami...
Základní technické údaje
délka: 4845 mm
šířka: 1830 mm
výška: 1455 mm
rozvor: 2795 mm
objem zav. prostoru: 505 l
max výkon motoru: 100 kW
průměrná spotřeba: 5,4 l/100 km (údaj automobilky)