Kombi domácí
středa, 2. září 2009
První vůz Hyundai i30 sjel z výrobní linky 10. listopadu 2008, od 23. února 2009 běží také výroba verze kombi, kterou automobilka označila jako i30cw. Automobily s karoserií kombi v nabídce korejských automobilek často nevidíme (nepočítáme-li modely...
První vůz Hyundai i30 sjel z výrobní linky 10. listopadu 2008, od 23. února 2009 běží také výroba verze kombi, kterou automobilka označila jako i30cw. Automobily s karoserií kombi v nabídce korejských automobilek často nevidíme (nepočítáme-li modely SUV), model i30 byl ale od začátku koncipován jako vůz především pro Evropu, a proto nemohl zůstat zájem o tuto karosářskou variantu stranou.
Hyundai i30cw samozřejmě sdílí s hatchbackem řadu konstrukčních prvků, zejména motory, převodovky a podvozkovou skupinu, ale z hlediska karoserie se jedná o nový vůz. Shoda je mezi krátkou verzí a kombi pouze u přední kapoty, předních blatníků a předního páru dveří, zatímco bočnice, zadní pár dveří, střecha a zadní víko jsou kompletně nové. Výroba si proto vyžádala nové formy pro lisování panelů karoserie, instalaci nového software ve svařovně a lakovně a také zaškolení pracovníků finální montáže a kontroly kvality pro nový model.
Moderní automobilová výroba ovšem i v případě citelně rozdílných karosářských verzí dokáže obě montovat na jedné lince, stejně jako dokáže například lakovna stříkat každý vůz jinou barvou. Výrobní linka v Nošovicích jde ale ještě mnohem dál, protože je koncipována tak, aby dokázala najednou vyrábět až čtyři rozdílné typy vozidel. Spatřit tedy na lince hatchback a hned za ním verzi kombi není nic neobvyklého.
Továrna v Nošovicích se rozkládá na ploše 200 ha, zastavěno je z nich 26,5 hektaru. Disponuje vlastní lisovnou, svařovnou, lakovnou a finální montáží, vyrábějí se zde také převodovky. Pouze pohonné jednotky jsou dodávány z nedalekého závodu ve slovenské Žilině. Hyundai i30cw je tedy vozem nikoli montovaným, ale skutečně vyráběným v České republice. I řada subdodavatelů vyrábí komponenty pro Hyundai u nás.
Výroba si žádá druhou směnu
Zájem o model i30cw potvrdil oblibu tohoto druhu automobilů v Evropě – zejména ve střední a východní. Aktuálně reprezentuje výroba verze i30cw zhruba 25 % celkové kapacity továrny. „V současné době vyrábíme na maximum v jedné pracovní směně, ale od září plánujeme spuštění směny druhé, abychom v příštím roce dosáhli produkce 200 000 aut za rok. V roce 2011 pak bude tato výrobní kapacita zvýšena na 300 000 aut ročně,“ říká Petr Vaněk, tiskový mluvčí závodu Toyota Motor Manufacturing Czech. Nábor pracovníků pro druhou směnu obnovila po krátkém období propadu prodejů továrna letos 2. března, protože poptávka po modelu i30 a i30cw opět vzrostla. Mimo jiné i proto, že se jedná o automobily, na které se vztahuje v řadě zemí v současnosti podpora v rámci tzv. „šrotovného“, což vozy dále zatraktivnilo pro privátní zákazníky.
Zájem o vozy značky Hyundai má ale také fleetová klientela, která hledá ekonomický a ekologický automobil s vysokou užitnou hodnotou. Hyundai i30cw nabídne až 1395 l zavazadlového prostoru (v základu 415 l) a úsporné pohonné jednotky, mezi kterými vyniká agregát 1.6 CRDi ve výkonových variantách 66 kW a 85 kW.
„Zákazníci přijali i30cw velmi dobře. Mimo jiné i z toho důvodu, že jej vnímají jako české auto. Snažíme se tuto skutečnost samozřejmě zdůrazňovat a myslím, že se nám to daří,“ říká fleet manažer značky Hyundai v České republice Radomír Němeček. Podle něj přibývá každý měsíc značce Hyundai několik desítek firemních zákazníků, přičemž nejčastěji volí střední stupeň výbavy Comfort a úsporný turbodiesel 1.6 CRDi ve verzi 85 kW. Takové auto stojí podle akčního ceníku 352 857 Kč bez DPH, pro firmy je samozřejmě připraven balíček výhod v závislosti na počtu odebíraných vozů.
Zvláštní barva? Není problém...
Fleetoví zákazníci jsou nároční a jedním z jejich specifik bývají i zvláštní požadavky na zbarvení vozidel. Model Hyundai i30cw se aktuálně vyrábí v deseti barevných provedeních, což nemusí vždy postačovat. Továrna v Nošovicích ale dokáže vyjít v tomto ohledu zákazníkům vstříc a vyrobit jim jejich vozy přesně v zadaném „corporate“ odstínu. „Specifické požadavky je možné akceptovat a auta je možné nastříkat i v netypických odstínech, je ale pochopitelné, že se tyto specifické požadavky projeví na ceně,“ upozorňuje Petr Vaněk. Příplatek je ale za zvláštní barvu mimo standardní katalog běžný u všech značek. Podle samotné automobilky je v současnosti z nabízených odstínů největší zájem o tmavší barvy, jako jsou Stone Black či Steel Gray a také o stříbrnou metalízu. Ta bývá ostatně vděčným odstínem i v případě řady fleetových provozovatelů – třeba kvůli remarketingu, protože stříbrná barva je obecně velmi oblíbená.