iFLEET » Archiv 2005-19 » Konec resuscitačních masek v autolékárničkách
V úterý 19. července skončila změnou příslušné vyhlášky řidičům povinnost vozit v autolékárničce návod na první pomoc a resuscitační masku. O důvodech, které vedly Ministerstvo dopravy k zahrnutí resuscitační masky do výbavy lékárničky navzdory...
V úterý 19. července skončila změnou příslušné vyhlášky řidičům povinnost vozit v autolékárničce návod na první pomoc a resuscitační masku. O důvodech, které vedly Ministerstvo dopravy k zahrnutí resuscitační masky do výbavy lékárničky navzdory četným připomínkám odborníků, především samotných záchranářů, lze jen spekulovat, faktem je, že novými lékárničkami odsál stát z kont majitelů a provozovatelů vozidel přes dvě miliardy korun. Zcela zbytečně...
Na rozdíl od zákonem přesněji definovaných nůžek, či přidání izotermické fólie, bylo „přibalení“ resuscitační masky zbytečné, neboť podle odborníků ji laik prakticky nemá šanci správně použít. Spokojeni tedy mohou být pouze obchodníci s autolékárničkami, kteří s podporou legislativy přinutili majitele a provozovatele vozidel koupit něco, co vůbec nepotřebují. Jenže obchodníci spokojeni nejsou, protože se ve vidině enormních prodejů silně předzásobili a změna vyhlášky jim ve skladech z „horkého“ zboží rázem udělala ležáky...
Podle Mf Dnes prý dokonce zvažují žalobu na stát pro zmařenou investici – podle právních odborníků naštěstí s minimální šancí na úspěch. Podle listu existuje i podezření na konkrétní lobbing: společnost Avicenna, výrobce resuscitačních masek, si půl roku před zahájením platnosti ministerské vyhlášky nechala patentovat masku vhodnou údajně i pro laiky. Podání patentu v době, kdy ještě nebylo zřejmé, jak bude povinná výbava autolékárniček vypadat, svědčí podle některých konkurentů o tom, že byla resuscitační maska do autolékárniček přidána pod tlakem lobbingu.
Resuscitační masku si samozřejmě lze v lékárničce i po změně legislativy ponechat, povinná však již nadále není, stejně jako leták s návodem k první pomoci.