Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Kongres Mobility Management nabídl nové vize firemní mobility

Kongres Mobility Management nabídl nové vize firemní mobility

 
342a_6r5c2244

středa, 2. května 2012

Ve čtvrtek 26. dubna se v pražském Hotelu President uskutečnil první ročník konference Mobility Management. Toto setkání navázalo na sérii konferencí Fleet Management, které se konaly v předešlých devíti letech, a zároveň bylo prvním svého druhu v...

 

Ve čtvrtek 26. dubna se v pražském Hotelu President uskutečnil první ročník konference Mobility Management. Toto setkání navázalo na sérii konferencí Fleet Management, které se konaly v předešlých devíti letech, a zároveň bylo prvním svého druhu v České republice. Zástupci provozovatelů firemních autoparků, leasingových společností, automobilek a dalších dodavatelů na konferenci řešili otázku firemní mobility a její podoby v blízké budoucnosti.

Účastníci konference se shodli na tom, že hlavním problémem v prosazování nových technologií v oblasti mobility nejsou a nebudou finanční prostředky. Problémem je spíše nutnost změny myšlení, které se zatím vyznačuje vysokou mírou neochoty měnit zaběhnuté postupy. Mezi hlavní vize v oblasti silniční dopravy například patří sdílení ekologicky šetrných automobilů a s tím spojený postupný zánik osobního vlastnictví automobilu.

Vize a inspirace
První blok konference nazvaný „Všechno se mění – význam inovací v mobilitě osob stoupá“ zahájil ředitel České inovace Daniel Sobotka slovy: ,,Nyní se budeme vznášet ve výšinách.“ Jeho prohlášení dostál hned první příspěvek, ve kterém Martin Hausenblas, místopředseda představenstva společnosti Adler International, seznámil přítomné se svou vizí budoucnosti mobility. V americkém státě Nevada byl přijat zákon povolující pohyb autonomních vozidel (tj. bez řidiče) po silnicích. Podle Hausenblase ve chvíli, kdy lidé přestanou řídit auta, zanikne potřeba osobního vlastnictví vozu: „Potřebou lidí není vlastnictví auta, ale zajištění mobility. Společenský status dnes související s kvalitou vozu se bude v budoucnu vyjadřovat úrovní najatého vozu.“ Vozidla na elektrický pohon budou sdílená, což s sebou ponese celou řadu výhod především v podobě energetických, emisních i finančních úspor. Vznikne obrovský nový trh, který můžeme využít. Česká republika má výrobní základy, technologie, know how – vše co je zapotřebí, aby se stala lídrem v této oblasti: ,,Buď se to bude dít s námi nebo bez nás!“, uzavřel svou prezentaci o budoucnosti možná ani ne tak vzdálené, jak se dnes zdá, úspěšný český podnikatel.
Jako další se mikrofonu chopil Radovan Mužík, Managing Partner společnosti Fleet Partners, který ve své prezentaci shrnul současné trendy mobility managementu. „Nejtěžším krokem bude jednoznačně změna myšlení, neboť všechny komponenty již existují, jde jen o to, jak je poskládat. Sdílená mobilita znamená přínosy pro uživatele, celou společnost i výrobce vozů.“
Téma elektromobilů otevřel Petr Kristl, vedoucí Elektrotrakce Mobility, spolu se svým předřečníkem a kolegou ze společnosti Škoda Auto Martinem Fellerem, vedoucím prodejního oddělení domácí automobilky pro Českou republiku. Na jejich velmi dobře přijatou prezentaci navázal šéf společnosti Carlson Wagonlit Travel Jiří Homolka, který seznámil auditorium s tím, jaké služby mohou nabídnout cestovní kanceláře zaměřené na služební cesty „na míru“ v době, kdy je mobilita především otázkou možnosti vykonávat pracovní činnost odkudkoliv za pomoci moderních technologií.


Jak na to?
Druhou část kongresu zahájili zástupci společnosti PricewaterhouseCoopers ČR. Petra Šafková velmi výstižně hovořila o daních a zvýhodnění, které v oblasti služebních vozů umožňují zákony. Ředitel poradenské divize PWC Jan Malý dodal, že „Mnoho firem ještě dnes neví, jaké jsou reálné náklady na jejich vozový park.“ Zdůraznil také důležitost vhodného načasování a interní komunikace při změnách ve vozovém parku, neboť problematika firemního fleetu jde napříč celou firmou.
Jednatel společnosti ŠkoFIN Jan Kranát představil vize této leasingové společnosti, která sama sebe vnímá jako koordinátora činností mezi dealerem, dodavatelem a zákazníkem. V prioritách zákazníků stále vidí na prvním místě cenu, až na druhém pak kvalitu a rozsah služeb. Ztotožňuje se s vizí přechodu od potřeby vlastnit auta k potřebě mobility. A to nejen v oblasti firemní, ale i soukromé klientely. Na závěr svojí prezentace Kranát prohlásil: „Do budoucna přežijí na trhu giganti s dlouhodobou strategií.“
Velice originálně pojal svůj příspěvek nazvaný „Proč znovu vymýšlet kolo“ konzultant Roman Řípa z poradenské společnosti Blue Strategy. Ukázal paralelu mezi automobilismem a oblastí IT, kde v minulosti působil. Jak uvedl, kdysi stačilo mít nový produkt a zákazníci projevovali zájem. S postupem času však již zákazníci neslyší na produkty, chtějí řešení konkrétních problémů: „Nebojte se spojovat dohromady produkty, které jsou zdánlivě ze zcela jiných odvětví. Cílem je uspokojit danou potřebu.“ Na otázku, proč prosazování inovativních technologií trvá tak dlouho, odpověděl Řípa tím, že finanční krize byla příliš „měkká“ na to, aby lidi přiměla opustit zažitý styl chování a jednání. „Buď přijde silný tlak na změnu, nebo zůstane vše při starém a je jedno jestli se jedná o tlak pozitivní nebo negativní.“
Rostoucí roli technologií v mobilitě si vzal na paškál Tomáš Trejbal ze společnosti 02. Také on vidí mobilitu jako lék na klientovy problémy. Prvním řešením je přístup k firemním informacím odkudkoli pomocí chytrých telefonů a tabletů. Dochází tak ke snižování počtu naježděných kilometrů i času stráveného na cestách. Druhou možností je monitoring vozidel za pomoci GPS čipu. Stejným způsobem lze také sledovat zaměstnance. „I když to zní kontroverzně, je tato služba pro jejich vlastní dobro a bezpečnost.“ Budoucnost vidí ve větší míře využívání videokonferencí, které dávají možnost pracovat na dálku či z domova.

Otevřeně o problémech
Odpolední program konference Mobility management patřil diskusím. V té první zasedli u jednoho stolu klíčoví zástupci leasingových společností spolu s představiteli firem, které jejich služby nakupují. Moderátor Martin Dokoupil, (Managing Partner společnosti Blue Strategy) se soustředil na citlivé vztahy mezi zákazníky a dodavateli a od počátku panelu byla v sále cítit mírná nervozita jeho aktérů. Velmi trefně vše glosoval po návratu ze zahraniční mise Jaromír Hájek, generální ředitel Lease Plan Česká republika mottem „Žij a nech žít“.
Generální ředitel společnosti Grünenthal Czech Libor Schwarz rozehřál publikum, když vylíčil svou negativní zkušenost s hledáním nejvýhodnější nabídky operativního leasingu. „Nejenže celá záležitost trvala nepřiměřeně dlouho, ale některé z firem vůbec nekomunikovaly.“ Překvapila ho neochota některých leasingových společností bojovat o klienta v době krize. „Pokud nepatříte k největším zákazníkům, tak o vás není zájem. Skutečná krize zřejmě ještě nepřišla...“ Jednatel společnosti ŠkoFIN Jan Kranát poznamenal, že obdobnou zkušenost mají bohužel všichni, kdo v České republice něco poptávají. „Jedná se o problém stavu služeb u nás, absenci prodejní kultury. Je to otázka výchovy lidí a jejich motivace“ zakončil svou přímočarou reakci. Se specifickými příklady z praxe seznámil přítomné Jan Kubásek, ředitel odboru dopravy, Sekce řízení dopravy České pošty. Kubásek přirovnal podpis leasingové smlouvy k roztočení rulety, kdy obě strany čekají, jak to celé dopadne. „Nové technologie by se daly využít k tomu, aby se ruleta neroztáčela příliš rychle a spolupracovalo se.“
Před samotným závěrem kongresu došlo k obměně diskutérů a moderování se chopil Stanislav Zelenka, prezident České asociace Fleet managementu. Ten ke všem otázkám neopomněl připojit čísla z nejrůznějších průzkumů a výzkumů. Dotazovanými, kteří odpovídali na otázky auditoria, byli zástupci firem s různě velkými vozovými parky a rozdílnou car policy. V diskuzi přišly na řadu otázky týkající se využívání či zneužívání přístrojů na bázi GPS, možnosti šetření pohonných hmot i alternativní způsoby mobility.

„Rádi jsme se vydali novou cestou a neomílali dávno omleté, zrealizovat jubilejní fleetový svátek by bylo možná snazší, ale nové vize dávají podle nás větší smysl. Děkujeme necelé stovce těch vnímavějších, kteří nás podpořili již při prvním ročníku svou účastí,“ hodnotil premiéru konference Mobility Management organizátor Antonín Parma z Blue Events.

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz