iFLEET » Archiv 2005-19 » Koukej na cestu!
Když člověk řídí dvě hodiny po hrbolaté dálnici a dívá se jen na koncová světla vozidel před sebou, tak možná někdy vezme v zájmu rozptýlení zavděk i pohledem na reklamu. Když se ale snaží najít v Praze odbočku na Karlovy Vary a marně hledá v lese...
Když člověk řídí dvě hodiny po hrbolaté dálnici a dívá se jen na koncová světla vozidel před sebou, tak možná někdy vezme v zájmu rozptýlení zavděk i pohledem na reklamu. Když se ale snaží najít v Praze odbočku na Karlovy Vary a marně hledá v lese reklamních tabulí nenápadný směrový ukazatel, tak billboardy upřímně proklíná...
Billboardy u silnic jsou v současnosti velmi diskutovaným tématem, protože se jedná o zákazu umisťování reklamních poutačů kolem silnic a dálnic. Bohužel, ať bude výsledná právní norma jakákoli, jedno je již teď jisté - nedotkne se městských úseků silnic a dálnic, kde je billboardů zdaleka nejvíce...
Typickým billboardovým rájem jsou frekventované pražské výpadovky a okruhy, na kterých se běžně jezdí rychlostí 80 až 130 km/h. Podobně je na tom velký městský okruh v Brně. Některé z těchto billboardů jsou místěny v blízkosti křižovatek, přechodů pro chodce a dopravních značek, jiné téměř zasahují do vozovky. Odborníci takové umístění označují jako hazard se životy. Podivují se i tomu, že v létě nebylo přes vzrostlou zeleň dopravní značky vidět, zatímco okolí billboardů bylo pečlivě prořezané. Zastánci billboardů naopak argumentují tím, že uvedenými úseky řidiči projíždějí pomaleji, a tak tam billboardy nejsou nijak nebezpečné...
Billboardy způsobují snížení koncentrace řidiče na řízení kvůli tomu, že zaměří svou pozornost právě na reklamu, což je samozřejmě velmi rizikové. Jen v roce 2010 u nás došlo k 12 332 nehodám vlivem nepozornosti a 88 osob při nich zahynulo. Bohužel nejsme schopni určit, na kolika z těchto nehod se podílela venkovní reklama... Nepozornost je vůbec považována za nejčastější příčinu dopravních nehod. Řidiči se vcelku často při řízení zabývají činnostmi, které s řízením nemají nic společného (jedí, pijí, kouří, telefonují, ladí rádio) a tím svou pozornost rozptylují. V případě nečekaného problému na silnici pak mají problém správně a rychle zareagovat. Ovšem zatímco se zodpovědný řidič může dobrovolně podobných distraktivních činností vzdát, rozptýlení pozornosti billboardy je vůlí těžko ovladatelné. Naše pozornost má dvě složky, a to záměrnou a bezděčnou. Záměrná pozornost je vědomě zaměřena na nějakou činnost. Například při řízení je řidičovo soustředění směrováno na ovládání vozidla, na dopravní situaci, navigaci a podobně. Bezděčná pozornost se naproti tomu aktivuje samovolně a nečekaně při působení nenadálého podnětu. Typickým podnětem je například houkačka vozidla rychlé záchranné služby, vyzvánění telefonu, troubení jiného řidiče, nebo třeba billboard, zejména pokud je barevně odlišný od sledovaného prostředí nebo pokud jsou na něm zobrazeny předměty, které u řidiče vyvolají zájem. I krátkodobé snížení koncentrace přitom může vést k závažným dopravním nehodám. Zejména v hustém a rychlém dálničním provozu rozhodují někdy zlomky sekund o tom, zda řidič dobrzdí, zda se dokáže vyhnout překážce a podobně.
Řidič by si tedy měl uvědomit, že jeho pohled na billboard je nebezpečný a vědomě by se měl snažit co nejvíce koncentrovat na řízení a dopravní situaci. Měl by se naučit odtrhnout zrak od poutavě barevné plochy, která se jej snaží na chvíli vytrhnout z reality, a plně se věnovat pouze řízení.
Celý článek Mgr. Veroniky Hamerníkové přináší Fleet č. 3/2012