Kpmg international: situace v automobilovém průmyslu je neutěšená
pondělí, 8. prosince 2008
V současném automobilovém průmyslu panuje hluboká a všeobecná nejistota. Globální akciové trhy se prudce propadají, důvěra zákazníků klesá na historická minima a tržby z prodejů lehkých vozidel v téměř všech regionech nadále klesají. Tyto informace...
V současném automobilovém průmyslu panuje hluboká a všeobecná nejistota. Globální akciové trhy se prudce propadají, důvěra zákazníků klesá na historická minima a tržby z prodejů lehkých vozidel v téměř všech regionech nadále klesají. Tyto informace přináší nedávno zveřejněná analýza KPMG International „A rough road: The effects of today´s financial crisis on the global automotive industry“.
Pro vyzrálé trhy, zejména ve Spojených státech a západní Evropě, je snížení prodejů obzvláště výrazné. Mezi hlavní důvody tohoto snížení patří nedostatek hotovosti a finančních zdrojů, který má za následek velký tlak především na dodavatele a obchodníky. Pro originální výrobce (Original Equipment Manufacturers - OEM) tato situace postupně zvyšuje riziko, že se zastaví dodávky a následně i výroba.
„Jedním z hlavních důvodů současného poklesu je úvěrová krize probíhající napříč celým odvětvím. Stále více půjček není spláceno a mnohé banky a finanční společnosti, zvláště v USA a Evropě, jsou přísnější při schvalování půjček na automobily. Vzhledem ke klesajícímu prodeji a zamrzlému úvěrovému trhu by proto nemělo překvapit, že hlavní automobiloví výrobci oznámili omezení výroby nebo snížení počtu zaměstnanců v Evropě a Spojených státech“, říká Andrew Sutherland, partner odpovědný za automobilový průmysl ve společnosti KPMG Česká republika.
Úvěry jsou stále nákladnější a hůře se získávají, a proto bude toto finanční napětí pravděpodobně nadále ovlivňovat celé odvětví – od spotřebitelů konečného produktu přes prodejce až po dodavatele a výrobce. V září 2008 se u prodejců ve Spojených státech snížily tržby v dvouciferném řádu. Tržby General Motors klesly o 16 procent, Toyoty o 32 procent a Fordu o 34 procent. V Evropě klesly tržby z prodeje automobilů o 8,2 procent – nejprudší pokles zaznamenaly Velká Británie a Španělsko. I na tradičně silných trzích, například v Číně, došlo ke zpomalení růstu, nebo dokonce poklesu.
Česká republika
„Co se týče České republiky, je zřejmé, že zákazníci ztrácejí důvěru, domácí tržby stále klesají a hotovost je obtížněji dostupná. Dodavatelé jsou pod tlakem svých zákazníků, neboť budoucí objednávky jsou nejisté a situace se mění ze dne na den. Pro tento sektor je v současné době bohužel málo dobrých zpráv“, říká Andrew Sutherland.
Situace v zemích BRIC (Brazílie, Rusko, Indie a Čína)
Za poslední desetiletí byly země BRIC považovány za silné trhy pro výrobu a prodej, nicméně i zde se nyní projevují znaky nervozity, které by před rokem nikdo nečekal.
V Brazílii je navzdory globálnímu zpomalení situace relativně dobrá. Tato země má zdravé devizové rezervy a místní banky se vyhnuly trhu subprime hypoték ve Spojených státech.
Ruský automobilový trh, který se rychle stal největším v Evropě, zatím stagnaci nezaznamenal, nicméně hlavní příčiny jeho úspěchu zůstaly utlumeny pod tíhou globální finanční krize.
Automobilový sektor v Indii čelí překážkám v podobě vysokých úrokových sazeb, zhoršující se dostupnosti úvěrů a zpomalení průmyslového růstu. Finančníci již nyní očekávají pokles o 15 až 20 procent v celkovém počtu půjček na automobily.
Čínská asociace automobilových výrobců v říjnu 2008 oznámila, že tržby z prodeje osobních vozidel klesly dva měsíce po sobě. Zářijový pokles následoval po sedmiprocentním poklesu v srpnu, který představoval první pokles od začátku roku 2005, což ukazuje na tržní útlum po několika letech dvouciferného růstu.
Dodavatelé a prodejci
Počet dodavatelů automobilů, kteří mají určité finanční potíže, se zvýšil v souvislosti s výrazným zpřísněním úvěrových podmínek. Přibližně 80 procent každého automobilu vyrábějí dodavatelé, a proto finanční tlak na dodavatele bude mít vliv na celý dodavatelský řetězec.
Je možné, že mnozí dodavatelé budou nuceni zbavovat se některých svých aktiv, aby zachovali cash flow. Některé dodavatelské firmy mohou jako svou akvizici koupit OEM výrobci, kteří chtějí investovat do klíčových částí svých dodavatelských řetězců, aby zajistili pokračování výroby. Celková situace dodavatelů se patrně v nejbližší budoucnosti nezlepší, zejména vzhledem k dramatickému snížení poptávky.
Potíže, jimž čelí prodejci, jsou obdobně závažné. Například akcie Inchcape, mezinárodního automobilového prodejce, prudce klesly poté, co společnost oznámila plány na snížení počtu pracovních míst a varovala, že zisky za rok 2009 budou výrazně nižší, než se očekává.