Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Leaf se přijel ukázat. Zatím nic víc

Leaf se přijel ukázat. Zatím nic víc

 
4367_2525_1_5

úterý, 27. září 2011

Nissan Leaf, revoluční elektromobil z produkce Nissanu a Auto roku 2011, byl tento týden poprvé představen v Praze novinářům a odborné veřejnosti. Pětimístný hatchback, který svými rozměry překonává dosud obvyklé dimenze vozů na elektrický pohon, se...

 

Nissan Leaf, revoluční elektromobil z produkce Nissanu a Auto roku 2011, byl tento týden poprvé představen v Praze novinářům a odborné veřejnosti. Pětimístný hatchback, který svými rozměry překonává dosud obvyklé dimenze vozů na elektrický pohon, se v Česku bohužel zatím moc neohřeje. Prodej bude totiž zahájen až v roce 2013.

Důvody vysvětlil Olivier Paturet, generální ředitel obchodní jednotky, která v rámci Nissanu nese název Zero Emissions Business Unit. „Leaf uvádíme přednostně na trzích, jejichž národní a místní správy subvencují či jinak podporují rozvoj elektromobility. V zemích, kde Leaf již jezdí, se míra podpory pohybuje v průměru kolem 5000 eur, navíc majitel získává další výhody, jako je bezplatný vjezd do městských center, parkování na vyhrazených veřejných parkovištích či možnost využívání jízdních pruhů určených pro hromadnou dopravu či taxi. Druhým rozhodným faktorem je míra rozvoje infrastruktury.“ V České republice je rozvoj infrastruktury na samém počátku a ochota finančně či nepřímo podpořit majitele elektromobilů je nulová.

Cena vozu Nissan Leaf před odečtením státních pobídek činí asi 30 000 eur, což je na vůz této kategorie opravdu hodně. Pokud stát dotuje nákup elektromobilu částkou např. 5000 eur, majitel se dostává na hodnotu kolem 600 000 v korunách, což je stále poměrně hodně, ale další vedlejší efekty mají v některých zemích cenu zlata. „V řadě evropských zemí se už normálním autem do center měst vůbec nedostanete, a pokud ano, tak za cenu astronomických poplatků,“ vysvětluje Paturet. Rekordmanem v podpoře elektromobility je Estonsko – zde dostává zákazník na Leaf dotaci 18 000 (!) eur. Leaf sem proto zamíří podstatně dříve než do Česka.

Za další kritický moment považuje Nissan rozvoj infrastruktury. „V každé zemi vyhledáváme partnera, který se nám stará o rozvoj dobíjecí infrastruktury. V Německu je to RWE, ve Švýcarsku Mobility House… Má to vždy svou hardwarovou a softwarovou část. Je to jako s mobilním telefonem a SIM kartou. Jedno nemůže fungovat bez druhého. Dobíjecí stanici nestačí postavit, ale musí fungovat systém jejího provozování,“ vysvětluje Paturet. V Česku zatím Nissan takového partnera nemá. I když podle Nissanu zatím 90% dobíjení elektromobilů probíhá přes běžnou síť v domácích podmínkách, rozvoj infrastruktury je nutný k tomu, aby se prodlužoval akční radius elektromobilů. Leaf má na krytu elektromotoru dvě dobíjecí zásuvky, jednu pro klasické „pomalé“ dobíjení (při plném vybití cca 10 hodin) a druhou pro rychlonabíjení z veřejných dobíjecích stanic. To umožňuje nabytí na 80% kapacity za 30 minut. „V praxi nenabíjíte z nuly, obvyklé schéma je takové, že nabíjíte ze 40%, a při použití rychlonabíjení dobijete ze 40% na 80% za 10 – 15 minut,“ vysvětluje Paturet. Je třeba dodat, že maximální dojezd Leafu je na jedno nabití 175 km, což je na úrovni konkurenční produkce. Technologie rychlého nabíjení, kterou vyvíjí Nissan, je však výjimečná. Nissan usilovně pracuje i na zlevnění svých dobíjecích stanic, které ještě před dvěma lety vyšly na 40 000 eur za jednotku. Dnes je cena na úrovni 20 000 eur, ale podle úplně poslední zprávy z minulého týdne umožní nové technologie snížit cenu dobíjecí stanice už pod 10 000 eur.

Na lithium-iontovou baterii dává Nissan záruku 5 let s omezením 100 000 ujetých km. Baterie se nevyměňuje celá, ale po modulech velikosti menšího notebooku, kterých je 48. Vedle vládních pobídek a dobíjecí infrastruktury je pro rozvoj elektromobility důležité zajištění „druhého života“ baterií a i zde si Nissan hledá vhodné partnery.

Roční náklady na energii uvádí Nissan při nájezdu 15 000 km ve výši 306 eur (cca 7 650 Kč), oproti 1 556 eur (cca 39 000 Kč) u rodinného vozu s dvoulitrovým zážehovým motorem. Náklady na běžný servis jsou oproti vozům s konvenčním spalovacím motorem asi o 15% nižší.
 

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz