Lednový propad registrací není překvapením
pátek, 6. února 2009
Výsledky lednových statistik ukázaly, že trh s osobními a lehkými užitkovými automobily pokračuje po slabém závěru loňského roku v dalším oslabování. Osobní automobily zaznamenaly pokles registrací o 1240 vozů, což znamená propad o 12,3 %. Zajímavé...
Výsledky lednových statistik ukázaly, že trh s osobními a lehkými užitkovými automobily pokračuje po slabém závěru loňského roku v dalším oslabování. Osobní automobily zaznamenaly pokles registrací o 1240 vozů, což znamená propad o 12,3 %. Zajímavé je porovnání s rokem 2007: Oproti němu bylo totiž v letošním lednu zaregistrováno jen o 305 vozidel méně. Trh se tedy vlivem celosvětových ekonomických problémů víceméně vrátil v lednu na úroveň roku 2007.
Lehké užitkové automobily vykázaly ještě vyšší pokles. Oproti lednu 2008 ztratily 2144 registrací, což představuje 37,11 %. V porovnání s lednem 2007 ztratil trh 735 registrací. Trh zde tedy poklesl na úroveň roku 2006. Oproti tehdejšímu lednu je ten letošní 263 registrací v plusu.
Při pohledu na lednové výsledky je ovšem nutno mít na paměti mimořádně silný leden 2008, který vykázal oproti lednu 2007 nárůst registrací o 17,34 % a v případě lehkých užitkových vozidel dokonce o 32,25 %. Je tedy pravděpodobné, že i kdyby svět nepostihly současné hospodářské problémy, letošní lednové registrace by jen těžko překonávaly loňskou hranici.
Nákupy lehkých užitkových vozidel navíc přibrzdilo prohlášení ministra financí Kalouska, který uvedl, že ministerstvo uvažuje o možnosti odpočtu DPH z osobních automobilů. Toto prohlášení silně ochladilo trh s „přepážkovými“ osobními vozy – firmy vyčkávají, zda nenastane situace, kdy již nebudou muset nepraktické přepážky do vozidel v zájmu odpočtu DPH montovat. Jak vyplývá z původního průzkumu magazínu FLEET firemní automobily, který přinese letošní první vydání, pro řadu firem je právě toto důvod, proč nákupy osobních vozů přestavěných na verzi N1 odložily. Dalším škody napáchalo prohlášení člena Národní ekonomické rady vlády Martina Jahna o návrhu vyplácení „šrotovného“ za stará auta. To přibrzdilo trh s novými osobními vozy. Podle vyjádření Jiřího Rusnoka, dalšího člena NERV ovšem tento Jahnův návrh nenašel u dalších členů poradního orgánu vlády podporu a nebude tedy vládě doporučen (i když NERV je pouze poradní orgán a vláda se jeho doporučeními řídit nemusí…) Každopádně v současnosti řada firemních zákazníků vyčkává, jak se situace bude vyvíjet a svou poptávku odložila.
Vedle zmíněných prohlášení působí na trh v případě firem také aktuální snaha firem šetřit z důvodu nejistoty vlastních obchodů. Tyto úspory firmy realizují i za cenu budoucích vyšších výdajů například za servis. Celkem 28 % respondentů výše uvedeného průzkumu například uvedlo, že ve firmě jako jedno z opatření zavedli prodloužení limitního nájezdu firemních automobilů, 17 % se přitom rozhodlo tento nájezd prodloužit o více než 50 000 km. To představuje při běžných limitech okolo 150 000 km zvýšení o plných 33 %! Tato odložená poptávka bude téměř jistě znamenat ve střednědobém časovém horizontu opětovný nárůst poptávky ze strany firem.