iFLEET » Archiv 2005-19 » Lepicí soupravy pneuservisy nedoporučují
Od 15. září začíná platit nová vyhláška ministerstva dopravy č. 283/2009 o schvalování technické způsobilosti a technických podmínkách provozu vozidel, která mimo jiné řidiče většiny novějších aut zbaví povinnosti vozit s sebou rezervní pneumatiku....
Od 15. září začíná platit nová vyhláška ministerstva dopravy č. 283/2009 o schvalování technické způsobilosti a technických podmínkách provozu vozidel, která mimo jiné řidiče většiny novějších aut zbaví povinnosti vozit s sebou rezervní pneumatiku. Místo ní musí mít řidič ve vozidle samolepicí opravnou soupravu nebo smlouvu s asistenční službou. Podnikli jsme proto první průzkum, abychom zjistili, zda pneuservisy soupravy nabízejí a za jakou cenu.
Průzkum uskutečněný v Litoměřicích a okolí přinesl jednoznačný výsledek: ani v jednom případě servisy neměly samolepící soupravy v nabídce a ani jednou jejich používání nedoporučily. Většina pracovníků servisů se shodla v názoru, že klasická rezerva je daleko bezpečnější a spolehlivější, než samolepicí souprava. Například při větších průrazech než je průměr pěti milimetrů, či při poškození boku pneumatiky samolepicí souprava nepomůže. Také úsporu místa v řádu několika desítek litrů v zavazadlovém prostoru nepokládala většina oslovených za významnou.
O tom, kterých vozů se bude možnost jezdit bez rezervy nakonec týkat, rozhodnou sami výrobci. Jen oni mohou určit, zda u svých dříve vyráběných vozidel budou nadále trvat na povinné rezervě, či ne. V některých případech mohou uživateli dříve vyráběných automobilů doporučit používat rezervní kolo, ale nechají na něm, jak se rozhodne. U zcela nových vozů bude záležet na tom, zda je výrobce nechal homologovat s rezervním pláštěm nebo pouze s nouzovou samolepicí soupravou. Těmito stanovisky výrobců se budou řídit stanice technické kontroly i policisté při silničních kontrolách povinné výbavy. Škoda Auto již začala od léta dodávat nové vozy pouze s lepicí soupravou a její používání umožňuje i u starších modelů.