Logistické systémy: rozvoj pokračuje
Doba přeje připraveným a vybaveným. Technologie se vyvíjejí kontinuálně a s nimi také aplikace pro nejrůznější oblasti lidské činnosti, automobilismus nevyjímaje. Firemní automobily jsou trvalým terčem zájmu jak svých uživatelů, tak okolí. A není to...
Doba přeje připraveným a vybaveným. Technologie se vyvíjejí kontinuálně a s nimi také aplikace pro nejrůznější oblasti lidské činnosti, automobilismus nevyjímaje. Firemní automobily jsou trvalým terčem zájmu jak svých uživatelů, tak okolí. A není to vždy zájem nevinný nebo neškodný... Rozvoj nejrůznějších logistických systémů sloužících ke zvýšení přehledu o provozu firemních automobilů je proto logický.
Poslední vývoj v oblasti logistických systémů vede jednoznačně k maximální jednoduchosti a technické nenáročnosti na straně uživatele. Standardem se na trhu stává hostované řešení, kdy jediné, co klient potřebuje k tomu, aby mohl plně využívat všech funkcí systému, je mobilní telefon a běžné PC s připojením na Internet. Veškerý software je instalován na serverech poskytovatele služby, čímž odpadá nutnost nákupu specializovaných programů a jejich upgrade u uživatele. Hardwarové nároky se tak zúžily na montáž jednotky s příjmem GPS a přenosem GPRS dat do vozu. Toto řešení přináší dvě hlavní výhody: snížení nákladů na provoz systému o více než polovinu v porovnání se systémem, kdy si firma celé řešení kupuje „na klíč“, a dostupnost informací pro oprávněné uživatele z jakéhokoli místa s přístupem k Internetu, pomocí SMS nebo MMS. Stále se ovšem rozšiřuje nabídka služeb, které systém umožňuje. Samozřejmostí se stala navigace, automatické generování knihy jízd, identifikace řidiče pomocí čipu s ID a podobně. Začínají se objevovat jednotky, které již dokáží fungovat v rámci systému e-Call, tedy přivolat v případě nehody automaticky pomoc. Na našem trhu se nabídka těchto systémů stále rozšiřuje a zkvalitňuje. Monitorovací systémy navíc začínají nabízet již v rámci prvovýbavy také některé automobilky.
Z pohledu správy vozového parku je funkční, dobře nastavený systém velkou výhodou a nemusí se jednat nutně o velké vozové parky. I přehled o pěti – šesti vozech může být přínosný pro efektivitu jejich využívání. Díky možnostem filtrování dat lze získávat informace o překračování přednastavených parametrů týkajících se rychlosti, spotřeby, trasy jízdy a podobně. Identifikace soukromých a služebních jízd může výrazně snížit náklady na pohonné hmoty, ještě výraznější může být u stavebních a zemědělských strojů, kde jednotka zaznamenává činnost stroje a spotřebu paliva. Kolikrát jste už viděli u čerpací stanice například UDS či podobný stavební stroj, jehož řidič nejprve tankoval do kanystru, který skončil v kufru osobního vozu, a pak teprve zasunul pistoli do nádrže stroje? Podobnou praxi přesná evidence o době činnosti, ujetých kilometrech a spotřebě paliva eliminuje.
Na trhu existuje množství poskytovatelů logistických služeb GPS/GPRS. Většina z nich poskytuje hostované řešení, přesto jsou na trhu také poskytovatelé služeb s instalací na serveru klienta. Některé z nich popisuje následující materiál v šesti bodech:
1. Základní popis systému
2. Hlavní přednosti systému z technického hlediska
3. Hlavní přednosti systému z uživatelského hlediska (co zákazníkovi přináší)
4. HW/SW nároky pro zavedení systému do firmy
5. Jiné nároky na zavedení systému ve firmě
6. Kontakty pro správce vozového parku
autor: Richard Plos
Kompletní článek s představením logistických systémů naleznete v magazínu FLEET 4/2007