Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Management pneumatik

Management pneumatik

 
25614

sobota, 23. října 2010

O pneumatikách se všeobecně mluví především v souvislosti s bezpečností provozu. Svět vozových parků však zajímá také jejich vliv na celkové provozní náklady. A ten rozhodně není zanedbatelný.Podle nejaktuálnějšího procentuálního rozdělení faktorů,...

 

O pneumatikách se všeobecně mluví především v souvislosti s bezpečností provozu. Svět vozových parků však zajímá také jejich vliv na celkové provozní náklady. A ten rozhodně není zanedbatelný.Podle nejaktuálnějšího procentuálního rozdělení faktorů, které tvoří celkové náklady na vlastnění a provoz vozidla (TCO), představuje podíl nákladů na pneumatiky až 10 procent celkové sumy. Toto číslo se samozřejmě může měnit v souvislosti s konkrétními charakteristikami provozu automobilů, například s kilometrovým proběhem či samotnou třídou automobilu, podíl je ale vždy významný.

Optimalizace TCO u pneumatik ovšem zdaleka nezačíná a nekončí jejich nákupem. V podstatě se dá hovořit o samostatné disciplíně – managementu pneumatik, který začíná už před procesem koupě a končí až jejich opotřebováním a výměnou za nové.

Standard se vyplatí
Všeobecně platí, že cena pneumatiky roste se zvětšujícím se průměrem disku kola a také se snižujícím se profilovým číslem (poměr výšky bočnice k šířce běhounu). Z tohoto pravidla však existují určité výjimky. Jsou to nižší ceny u rozměrů používaných jako standardní obutí nejprodávanějších automobilů na trhu. Podle zkušeností Pavla Zlochy, vedoucího prodejce pro maloobchod společnosti Pneubox na Slovensku, jsou nejprodávanější rozměry 165/70 R14, 185/60 R14, 195/65 R15 a 205/55 R16. „Tyto rozměry mají nastavené ceny o něco níže, protože se vyrábějí ve velkých sériích a konkurence na trhu je velmi silná,“ vysvětluje Pavel Zlocha.
Uvedené čtyři a některé další standardní rozměry bývají také vázány na fleetové prodeje. Dobrý firemní ekonom si totiž propočítá, že mu volba některého z větších rozměrů, které jako alternativu povoluje technická dokumentace k vozidlu, navýší náklady v míře, kterou není ochoten akceptovat jako daň za zvýšenou bezpečnost, kterou pneumatiky s větší šířkou a nižším profilem poskytují.

Auto za pneumatiky
Podívejme se na malý scénář: Pneumatika Michelin Energy Saver GRNX v rozměru 165/70 R14, což je standardní rozměr pro Škodu Fabia, stojí okolo 1500 Kč. Větší rozměr 185/60 R14, který je při vyšších verzích výbavy tohoto modelu ještě stále v podstatě standardní, je dražší zhruba o 200 Kč. Rozdíl je tedy vcelku přijatelný.
Stačí však sáhnout po patnáctipalcové alternativě o rozměru 195/55 R15 a cena jednoho pláště se oproti standardu vyšplhá téměř na dvojnásobek! Když si sumu 1500 Kč vynásobíme pro obutí celého automobilu (bez rezervy) čtyřmi, náklady se oproti standardní 14palcové pneumatice zvýší na každé auto o 6000 Kč.
Při této sumě tedy stačí, abyste měli ve fleetu zhruba třicet fabií a podobná úspora za rozhodnutí nekupovat alternativní patnáctipalcová kola a zůstat na čtrnáctipalcových vám zaplatí jednu novou fabii...

Výkon versus výdrž
V předchozí kapitole jsme porovnávali náklady na rozměrově odlišné pneumatiky stejného typu. Poměrně běžnou tendencí ale bývá při větším průměru disku, větší šířce pláště a nižším profilu sahat také po pneumatikách vyšších rychlostních indexů. Zde se dostáváme k dalšímu faktoru, který může ovlivnit náklady na obutí automobilu. Ekonomické pláště, u kterých je jednou z hlavních priorit co nejdelší životnost, často v kombinaci s co nejmenším dopadem na spotřebu díky nízkému valivému odporu, dosahují této charakteristiky kromě jiného také použitím tvrdší směsi.
Naopak pláště z vysokovýkonného segmentu bývají orientovány na co nejlepší jízdní vlastnosti, trakci a boční vedení. Je tedy přirozené, že jejich směs je měkčí a pneumatiky je třeba vyměnit dříve. V tomto případě se s úplně přesnými čísly operovat nedá, protože na kilometrový výkon pneumatiky má vliv mnoho neměřitelných faktorů, jako jsou jízdní styl řidiče, typ automobilu, pohon jedné nebo obou náprav a řada dalších.
Při výběru ať už ekonomické pneumatiky nebo výkonného pláště odborníci doporučují brát v úvahu také ostatní vlastnosti pneumatik. „Je vhodné volit pneumatiku s co nejlepším kompromisem mezi jednotlivými vlastnostmi, což zatím dokážou nabídnout pouze kvalitní pneumatiky prémiových značek,“ radí Ákos Špek, obchodní ředitel společnosti A.R.S.
Z hlediska problematiky „výkon versus životnost“ by mělo hrát roli, jaké úkoly auto ve firmě plní a jakým množstvím vozů je daný typ v autoparku zastoupen. Vezměme si například vozový park, který má celkem sto vozidel a nejpočetnější jsou v něm malé referentské automobily, kterých bude asi tak 60 až 70. Pro ně se vyplatí z hlediska nákladů koupit pneumatiky s vyšší životností. Navíc na styl, jakým by měli jejich řidiči jezdit, by měly z hlediska aktivní bezpečnosti rozhodně s rezervou stačit celkově vyvážené vlastnosti moderních ekonomických plášťů. A pokud na opačném konci vozového parku stojí dejme tomu šest vozidel vyššího managementu, typicky vozy střední nebo vyšší třídy, investice do obutí s dynamičtějšími charakteristikami firmu významněji v tomto počtu nezatíží. Ale opět připomínáme: musí se jednat o kvalitní pláště, které jsou sice prioritně orientované na jízdní vlastnosti, v rámci celkové vyváženosti charakteristik však disponují také, když ne vysloveně dobrým, tak alespoň solidním kilometrovým výkonem. „Aby byl výběr opodstatněný, je třeba hledat takové pneumatiky, které dosahují rozumný poměr cena/kvalita,“ uzavírá tuto kapitolu všeobecně platným doporučením Luboš Polák, Consumer Fleet Manager společnosti Goodyear Dunlop Tires Czech.

Celý článek přináší FLEET firemní automobily č. 5 / 2010



 

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz