iFLEET » Archiv 2005-19 » Marchionne bije na poplach: evropské automobilky čeká bolestivá restrukturalizace
Podle ředitele automobilek FIAT a Chrysler Sergia Marchionneho má před sebou evropský autoprůmysl bolestivou restrukturalizaci, která zahrnuje i zavírání továren a ztrátu pracovních míst. Většina automobilek podle něj musí zeštíhlit zhruba o 20...
Podle ředitele automobilek FIAT a Chrysler Sergia Marchionneho má před sebou evropský autoprůmysl bolestivou restrukturalizaci, která zahrnuje i zavírání továren a ztrátu pracovních míst. Většina automobilek podle něj musí zeštíhlit zhruba o 20 procent své výrobní kapacity. Jen tak se podle něj dá bojovat se ztrátami, kterým v současnosti řada evropských automobilek čelí.
Samotný FIAT již vloni uzavřel svou továrnu na Sicílii a jak Marchionne uvedl, nebýt podpory vlády premiéra Montiho v oblasti politiky zaměstnanosti, nerodila by se tak snadno ani modernizace továrny v Mirafiori. Podle Marchionneho je třeba uzavírání továren organizovat na panevropské úrovni, protože pokud se problém ponechá na národní úrovni, k restrukturalizaci autoprůmyslu nedojde. „Je třeba provádět uzavírání jednotlivých továren koordinovaně v různých zemích a distribuovat tak dopad těchto kroků na jednotlivé země a automobilky.“
Slova Sergia Marchionneho reflektují nedobrou situaci, do které Fiat zabředl. Vloni skupina prodělala na evropských trzích 500 milionů eur a také vývoj na začátku roku 2012 pro ni není příznivý. Prodeje Fiatu poklesly za první dva měsíce letošního roku na 162 000 vozů, což je propad o 16 procent. Naproti tomu si Volkswagen zhruba drží loňskou úroveň, když prodal 463 000 aut. Italská automobilka prozatím v reakci na vývoj trhu zmrazila další investice v Evropě a oddálila uvedení nových modelů na zdejší trhy, protože Marchionne očekává oživení trhu nejdříve v roce 2013. Sám hodně spoléhá na severoamerický trh, který by měl skupině FIAT Chrysler (Fiat v současnosti vlastní 58,5 procenta Chrysleru) pomoci k ziskovosti a tím ke stabilizaci pozice v Evropě.
Sergio Marchionne je v současnosti předsedou sdružení evropských automobilek ACEA a z této pozice již pracuje na společném návrhu změn, které by řešily stávající situaci. Zároveň vyzval orgány Evropské unie, aby pomohla domácím výrobcům v posílení jejich pozice na trhu. Velká část aktivit EU totiž zatím vedla k pravému opaku: oslabování automobilek a jejich pozice na domácím evropském trhu. Jako příklad uvádí Marchionne smlouvu o volném obchodu s Jižní Koreou, kterou kritizuje. Ta je pro Evropské výrobce velmi nevýhodná, neboť zatímco korejské automobilky vloni zvýšily svůj export na evropské trhy o 45 procent, což představuje 150 000 vozidel, evropské automobilky posílily svůj export o pouhých 15 000 vozů. Příčinou je vyšší loajalita korejských zákazníků k domácím značkám, zatímco evropští zákazníci vykazují mnohem vyšší ochotu nakupovat korejské vozy. Zrušení celmích bariér tomuto trendu dále napomohlo.