Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Mohu nechat o 50 000 míň?

Mohu nechat o 50 000 míň?

 
133a_odo00

pátek, 3. září 2010

Stáčení tachometrů je velkým problémem pro trh s ojetými vozidly, ale může trápit i provozovatele autoparků. Není totiž problémem nechat si například stočit u některé z takto podnikajících firem několik stovek kilometrů najetých soukromě... Ze...

 

Stáčení tachometrů je velkým problémem pro trh s ojetými vozidly, ale může trápit i provozovatele autoparků. Není totiž problémem nechat si například stočit u některé z takto podnikajících firem několik stovek kilometrů najetých soukromě...

Ze statistik společnosti Cebia vyplývá, že v České republice jezdí zhruba milion vozidel se stočeným tachometrem. Kvůli nedokonalé legislativě dokonce mohou soukromé firmy nabízet veřejně tzv. úpravy tachometrů, přičemž je jasné, co se takovou úpravou myslí. Bez problémů lze také koupit přes internet software a vybavení, díky kterému si může řidič upravit stav tachometru doma. Stojí to jen pár stovek korun. V České republice totiž, na rozdíl od řady jiných států, chybí zákonná úprava, která by stáčení tachometru, jež vede k obohacování prodávajících, klasifikovala jako trestný čin. Například v Německu je od roku 2005 je zakázána jakákoliv (mechanická i elektronická) manipulace se stavem tachometru. zároveň je zakázána výroba a distribuce software umožňujícího manipulaci se stavem tachometru. Sankcí je jednoleté odnětí svobody nebo peněžitý trest. Také v USA je již 80 (!) let zakázáno, aby kdokoliv nabízel, prováděl či si nechal provést změnu údajů o stavu najetých kilometrů na tachometru a pokud prodávající neuvede v prodejní smlouvě datovaný stav najetých kilometrů, stvrzený svým podpisem, nedostane vůz novou registrační značku.
Podobně jednoznačná zákonná úprava v České republice zatím chybí.

Problém nejen morální
Podle výkladu ministerstva dopravy a dalších státních institucí však lze již nyní postihovat přetáčení tachometru podle paragrafu o trestném činu podvodu. Jedná se totiž o podvod, při kterém kupujícímu uvedenému v omyl vznikne škoda vyšší než 5000 Kč, vzniklá předpokladem kupujícího, že je vůz v lepším stavu, než odpovídá skutečnému počtu ujetých kilometrů. Ve skutečnosti ale není znám žádný případ, kdy by se policii takto definovaný trestný čin podařilo dokázat. Jedná se přitom o velmi závažný podvod nejen z hlediska obchodně-morálního, ale také i z hlediska bezpečnosti provozu automobilu. Majitel ojetého automobilu bude počítat s nižšími náklady na údržbu vozu, než jaké ve skutečnosti hrozí. Ještě horší ale je, že nedojde k některým periodickým kontrolám či výměnám komponentů vozu nebo jeho provozních náplní, což může znamenat zvýšené nebezpečí následných škod, poruchy, v extrémním případě ztrátu kontroly nad vozem za jízdy.

Jak na firemní řidiče?
Mezi poměrně častou praxi řidičů, kteří mají zpoplatněny soukromě najížděné kilometry se služebním vozem, patří stáčení tachometru po menších částech. Například po dovolené, při které řidič najel 2000 km, „přizná“ zaměstnavateli třeba jen 500 km nebo i méně. Pokud má levný zdroj pro stočení, nebo to dokonce dokáže sám, pak může stáčet postupně po desítkách kilometrů (po víkendových výletech). V každém případě se postupně nabalují na vůz stočené kilometry, dochází ke zpoždění periodických servisních prohlídek a hrozí výskyt následných škod na jednotlivých komponentech vozidla. Řešením může být například monitorovací systém, také časté kontroly stavu knih jízd a skutečného stavu kilometrů působí poměrně preventivně. Prakticky stoprocentně lze eliminovat jakékoli snahy o manipulaci se stavem tachometru u firemních vozidel tím, že bude namísto výkonového zpoplatnění soukromých kilometrů uplatňován paušál. Takový systém by byl ještě účinnější než zákaz soukromých cest s vozidlem, protože v takovém případě se opět dodržování nařízení stává věcí důsledné (a tudíž poměrně náročné) kontroly – pokud není zaveden systém GPS. Paušální platba za možnost použití firemního vozu pro soukromé cesty ale naráží na jiné úskalí – pokud byl například uplatněn odpočet DPH, je třeba tak jako tak vést evidenci poměru mezi soukromými a služebními kilometry kvůli doplacení DPH ze soukromých cest (přetáčení tachometru zaměstnancem se de facto stává také daňovým únikem, ovšem nikoli pro zaměstnance, ale pro provozovatele...). Systémy sledování pohybu vozidla se tak jeví jako optimální řešení těchto problémů.

Možnost ověření
V případě nákupu ojetého vozidla, což je možnost, kterou řada firem a živnostníků využívá, existuje možnost ověření údajů o ojetém vozidle díky internetovému systému Autotracer společnosti Cebia, a to na adrese www.zkontrolujsiauto.cz. Systém shromažďuje informace z historie ojetého vozidla z různých zdrojů a soustředí se na sbírání průběžných stavů tachometru a servisních záznamů. Vedle toho poskytuje i ověření roku výroby, kontrolu leasingu nebo odcizení a návod na kontrolu základních identifikačních znaků vozidla.

Celý článek přináší FLEET č. 4 / 2010

 

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz