Monitorování tlaku v pneumatikách jako povinné vybavení vozu
úterý, 24. února 2009
Evropská komise navrhuje, aby byly počínaje rokem 2012 povinné pro všechny nové vozy systémy pro monitorování tlaku v pneumatikách. Tím chce komise především snížit počet nehod a také přispět k ochraně životního prostředí. Ve zdůvodnění návrhu se...
Evropská komise navrhuje, aby byly počínaje rokem 2012 povinné pro všechny nové vozy systémy pro monitorování tlaku v pneumatikách. Tím chce komise především snížit počet nehod a také přispět k ochraně životního prostředí. Ve zdůvodnění návrhu se uvádí, že pouze správné nahuštění zajistí, že mezi pneumatikou a vozovkou bude při jízdě vznikat pouze nízký valivý odpor, což příznivě ovlivňuje spotřebu paliva. Pomalý úbytek tlaku je také hlavní příčinou selhání pneumatiky. K iniciativě se hlásí také společnost Continental, která automobilkám montování systémů pro přesné měření tlaku v pneumatikách doporučuje. Alexander Lührs, mluvčí Continentalu, zdůrazňuje ohromný přínos v oblasti bezpečnosti vyplývající z používání zmíněných systémů: „Únik vzduchu z pneumatiky představuje značné riziko pro všechny účastníky silničního provozu, zejména pak v případě, že k němu dojde při vysoké rychlosti,” vysvětluje. „Ztratí-li řidič kontrolu nad vozidlem, ocitne se kromě něj ve velkém nebezpečí také celá řada ostatních účastníků provozu.” Jak dále zdůrazňuje, společnost Continental má léta zkušeností se systémy pro monitorování tlaku v pneumatikách. „Okolo devadesáti procent všech defektů pneumatik vznikne následkem pomalého a pozvolného snižování tlaku v pneumatikách. K tomu může dojít v důsledku malého defektu způsobeného třeba hřebíkem, nebo v důsledku vady ventilku. Pokud řidič automobilu obdrží včasné varování od systému pro přesné měření tlaku v pneumatikách, může je ihned dohustit, či v případě nutnosti nechat vyměnit. A je prokázáno, že má každý třetí automobil na německých silnicích podhuštěné pneumatiky," vysvětluje Lührs.
Pokud by měly všechny automobily své pneumatiky správně nahuštěny, projevilo by se to snížením nákladů na provoz automobilů v Evropě o 3,4 miliardy eur ročně. Nesprávné nahuštění pneumatik se projevuje značným zvýšením valivého odporu, který pak vede ke zbytečně vysoké spotřebě paliva, a tedy i vyšším emisím CO2 do ovzduší. Kromě toho se také prodlužuje brzdná dráha.