iFLEET » Archiv 2005-19 » Monotonie
Monotonie neboli silniční hypnóza je situace, která nastává v případě tzv. senzorické deprivace. V takové situaci je řidič otupen nedostatkem zrakových podnětů. Monotonie nenastává u každého řidiče ve stejný okamžik. Některým řidičům nedostatek...
Monotonie neboli silniční hypnóza je situace, která nastává v případě tzv. senzorické deprivace. V takové situaci je řidič otupen nedostatkem zrakových podnětů. Monotonie nenastává u každého řidiče ve stejný okamžik. Některým řidičům nedostatek zrakových podnětů nevadí, jiní v takových chvílích unikají do fantazie nebo nad něčím přemýšlejí, další tuto deprivaci kompenzují např. posloucháním rádia či rozhovorem se spolujezdci. Obecně jsou vůči monotonii odolnější ženy než muži.
Ke vzniku monotonie přispívá monotónní hluk motoru, jízda po příliš známé cestě, nižší rychlost jízdy, zhoršuje ji mlha, tma, jízda zasněženou krajinou či po dálnici. Monotonie se objeví rychleji u řidiče, který je unaven nebo se necítí zcela fit a způsobuje rapidní snížení jeho výkonnosti. Řidič je otupělý, unavený, zavírají se mu oči, pomaleji dýchá, jeho reakce jsou velmi pomalé, jen stěží se soustředí na jízdu a nedokáže udržet soustředěnou pozornost. Jeho pohybová koordinace je zhoršená, takže má problémy s řazením rychlostních stupňů. Přehlíží některé dopravní značky. V případě kolize zpravidla nestihne včas zareagovat a havaruje, aniž by se například pokusil brzdit nebo s vozidlem manévrovat tak, aby srážce zabránil.
Prevencí proti vzniku monotonie je poklidný rozhovor se spolujezdcem nebo poslech rádia či hudby, která řidiče trochu aktivizuje (pomalá a relaxační hudba v tomto případě není příliš vhodná). Pokud máte pocit, že jste dlouhou či nepohodlnou jízdou otupělí, zastavte co nejdříve na bezpečném místě a udělejte si alespoň dvacetiminutovou přestávku. Během ní auto vyvětrejte, projděte se, protáhněte ztuhlé svaly. Důležitý je také pitný režim. Pravidelné pití vody, čaje a jiných vhodných nápojů po menších dávkách přispívá k dobré fyzické kondici a tím i psychické pohodě. Je-li to možné, na noční či dlouhé jízdy nevyrážejte sami, ale vezměte s sebou spolujezdce. V praxi je při služebních cestách toto pravidlo samozřejmě aplikovatelné obtížně, jen málokdy se najde někdo, kdo bude mít ve stejnou dobu stejnou cestu... O to důležitější je učinit vše pro to, aby monotonie neohrozila bezpečnost jízdy. Nestačí pouze plnit předepsané zastávky, zastavte a aktivujte své smysly, kdykoli je to zapotřebí. Čas nesmí být v tomto případě řídicím faktorem, nebezpečí, která z monotonie vyplývají, jsou příliš velká...
Do budoucna se počítá s prodejem inteligentního systému, který na základě sledování pohybů řidičových očí a víček zjistí, zda je již tolik unaven, že není schopen bezpečně pokračovat v jízdě. V takovém případě systém řidiče aktivizuje například vibracemi sedačky nebo bezpečnostního pásu. Ve spolupráci s navigačním systémem pak řidiče navádí k nejbližšímu odpočívadlu. Uvažuje se dokonce o systémech, které by v extrémních případech evidentně nebezpečné únavy řidiči jízdu víceméně znemožnily (postupné omezování výkonu motoru a tím zpomalování vozu, zapnutí výstražných světel a instrukce k zajetí ke krajnici a zastavení na nejbližším možném místě). Systémem s varováním (aktivizováním) řidiče již dnes některé vozy disponují, další bezpečnostní funkce budou přibývat.