iFLEET » Archiv 2005-19 » Možnosti nezávislosti
Servis představuje v celkových nákladech na provoz vozidel položku, která sice není dominantní, nicméně ani zanedbatelná a vyplatí se jí věnovat pozornost. Vedle pečlivého sledování správnosti fakturace servisů lze hledat i levnějšího dodavatele...
Servis představuje v celkových nákladech na provoz vozidel položku, která sice není dominantní, nicméně ani zanedbatelná a vyplatí se jí věnovat pozornost. Vedle pečlivého sledování správnosti fakturace servisů lze hledat i levnějšího dodavatele servisních služeb...
Vedle servisních sítí jednotlivých automobilových značek, které až na výjimky korespondují se sítí dealerskou, se na trhu stále více profilují také sítě nezávislé, označované také jako neautorizované. Jejich zřizovatelé je povětšinou nazývají servisními koncepty. Na našem trhu se jich vyprofilovalo již několik. Po kolapsu servisní sítě Autorizovaný servis Auto Štangl (společnost je v likvidaci) patří mezi největší a nejvýznamnější sítě zřizované společnostmi Elit, Trost, Robert Bosch a Inter Cars. Z mnoha důvodů je zajímavá také malá servisní síť A.T.U. Co lze od spolupráce s nimi očekávat? Pro odpověď na tuto otázku je třeba si ujasnit, co je vlastně jejich hlavní výhodou oproti autorizovaným servisním sítím. Je to především cena a v drtivé většině případů jen a pouze cena, zatímco komfort obsluhy a propracovanost logistických procesů je na straně autorizovaných servisů.
Levnější díky nižšímu komfortu
Kde finanční taková úspora oproti autorizovaným servisům v případě těch neautorizovaných vzniká? Jednak nižšími nároky na investice do vybavení a celkového provedení provozoven, jednak používáním jiných náhradních dílů a provozních kapalin než těch, které mají na obalu logo dané automobilové značky. Není žádným tajemstvím, že ty jsou u řady značek cenově výrazně nadsazené proti identickým dílům vyráběným ze stejných materiálů a na stejných výrobních linkách, jako pro automobilku.
Zatímco úspora daná používáním originálních náhradních dílů takzvané druhé nebo třetí kategorie (viz samostatný článek) nepředstavuje ve vztahu ke kvalitě služeb žádný problém, nižší investice do technického vybavení servisů být problémem může, ale nemusí... Automobilky po svých autorizovaných servisech mnohdy požadují výrazně více, než je nutné a nutí jejich majitele k vysokým investicím do vzhledu provozoven a nákupu vybavení, které potřebují jen sporadicky. Pokud se nezávislý servis drží pravidla „rozumné dostatečnosti“ a může se spolehnout na podporu ze strany zřizovatele sítě (především v oblasti know-how), pak může po stránce odborné způsobilosti s autorizovanými servisy držet krok při výrazně nižších provozních a investičních nákladech.
To, co naopak servisní koncepty nezávislých servisů trápí asi nejvíce, je nedostatečné či nulové centrální řízení kvalitativních standardů. Kvalita jednotlivých servisů v síti je tedy velmi proměnná. Až na servisy sítě A.T.U. se totiž jedná vždy o vztah centrály, většinou distributora náhradních dílů, s majiteli servisů na úrovni čistě obchodní smlouvy, franšízy či jakéhosi smluvního „partnerství“. Výjimkou je společnost Robert Bosch, která je nejen distributorem náhradních dílů, ale také jejich výrobcem a sama řadu dílů a systémů pro automobilky vyvíjí, což z ní dělá nejkompetentnějšího zřizovatele servisní sítě.
Nezávislí fleety chtějí
Nezávislé servisy jsou vnímány především jako služby pro starší vozy a privátní klientelu, jenže servisní sítě a koncepty počítají většinou i s firemní klientelou, což také znamená, že na ni musí být náležitě připraveny a vybaveny. Jaký potenciál vlastně vidí jednotlivé společnosti ve fleetových zákaznících? Mají o ně vůbec zájem? „Musím konstatovat, že jsme až překvapeni, kolik dotazů a požadavků poslední dobou řešíme. Ale na druhou stranu to chápeme. Servis firemního vozidla je vzhledem k vysokým kilometrovým proběhům nákladná položka, která skýtá velký prostor pro úspory. Díky našim úspěchům v posledních dvou letech vnímáme tuto oblast jako velice zajímavou, ale zároveň velice náročnou z hlediska poskytovaných služeb,“ říká Tomáš Kabrhel, manažer servisních koncepcí společnosti Elit CZ. Také ing. Peter Skyva, manažer oddělení servisních konceptů Bosch Car Service zájem fleetových zákazníků potvrzuje: „Ve spolupráci s fleetovými zákazníky vidíme potenciál pro rozvoj servisní sítě a s mnohými fleetovými společnostmi již aktivně spolupracujeme.“ Na našem trhu rozvíjí své aktivity také společnost Inter Cars Česká republika, která v rámci projektu IC Fleet buduje síť rychloservisů Q-Service a ve spolupráci se společností Robert Bosch také servisní koncept Auto Crew. „Servisní sítě Q-Service a Auto Crew jsou fleetovými zákazníky využívány stále častěji. Za poslední tři roky jsme navázali spolupráci s firmami, které dosud využívaly k servisu vozidel pouze značkové servisy,“ říká Václav Chrenšč, Manažer projektu IC Fleet. A optimistický je také Tomáš Opočenský, Projekt & Concept Manager společnosti Trost Auto Service Technik, která zřizuje svou servisní síť pod čtyřmi obchodními značkami (Autofit, AutoAuto, AutoGo, AutoNetto): U fleetových zákazníků vidím velký potenciál. Trend je velmi pozitivní a spolupráce s fleetovými zákazníky se rozšiřuje. Především pro fleetové zákazníky je ale velmi důležité stálé zlepšování kvality výrobků a služeb a proto si uvědomujeme, že je nutné investovat do vzdělávání pracovníků a vybavení servisů.“
Celý článek přináší magazín FLEET 2/2012