iFLEET » Archiv 2005-19 » Mpv a fleety
Jednou rozvíjejících se kategorií osobních automobilů jsou velkoprostorové vozy, označované obecně zkratkou MPV (Multi Purpose Vehicle - víceúčelový vůz). Jsou synonymem rodinného využití automobilu ve volném čase a jako takové je firemní klientela...
Jednou rozvíjejících se kategorií osobních automobilů jsou velkoprostorové vozy, označované obecně zkratkou MPV (Multi Purpose Vehicle - víceúčelový vůz). Jsou synonymem rodinného využití automobilu ve volném čase a jako takové je firemní klientela až na výjimky zavrhla. Podobně jako zavrhla z důvodů přílišné okázalosti a vysokých provozních nákladů off roady. Dnes bere zejména odnož terénních vozů nazývanou SUV (Sport Utility Vehicle – vůz pro sportovní vyžití) na milost a podobný proces se dá očekávat také u kompaktních MPV. Proč? Nabídka na trhu je již poměrně bohatá, provozní náklady se blíží běžným vozům nižší střední třídy a využitelnost je výrazně vyšší.
V poslední době se již začíná v Evropě projevovat trend zvýšené akceptace vozů MPV jako náhrady tradičních modelů nižší střední třídy. „Privátní klientela již tyto výhody objevila a nahrazuje své golfy, astry, focusy či mégany modely jako Zafira, Touran, C-Max nebo Scénic. Po privátní klientele je teď řada na fletovém trhu, aby podlehl kouzlu jednoprostorových vozů,“ uvedl Hans Damen, výkonný ředitel společnosti Fleet Synergy International. Jeho slova potvrzuje i sbližování leasingového indexu vozů MPV a klasických modelů.
Případy, kdy jsou MPV uváděny jako vytoužená náhrada dosavadních tradičních firemních vozů jsou stále častější. Na tom není nic podivného. Vůz se stal důležitou součástí balíku výhod a odměn a zejména tam, kde je umožněno jeho soukromé využívání, je příklon uživatelů vozů ke kategorii MPV v Evropě znatelný. Proto také segment MPV meziročně zvyšuje svůj podíl na trhu, ovšem na úkor klasických modelů. U některých značek dochází dokonce k určité kanibalizaci, podpořené ještě podobnými názvy: Focus a Focus C-Max, Mégane a Mégane Scénic, Corolla a Corolla Verso... I to na zákazníky působí. Díky shodnému či modifikovanému názvu vnímají model MPV jako alternativu více, než když má samostatný název.
Rozdíly se zmenšují, ale jsou
Fleetoví provozovatelé, kteří úzkostlivě střeží náklady na provoz svého vozového parku by však měli být k nastupujícímu trendu MPV přece jenom obezřetní, protože tyto vozy jsou na vstupu až na výjimky (např. Citroën Xsara Picasso) vždy dražší než standardní modely nižší střední třídy a jejich spotřeba je i při použitých shodných pohonných jednotkách vyšší kvůli zvýšené pohotovostní hmotnosti a aerodynamickému odporu. To jde samozřejmě proti současnému trendu minimalizace nákladů na provoz a je nutno zvážit, zda výhody vozu za tyto nadnáklady stojí. Bude zaměstnanec výrazněji motivován k vyšším výkonům a kvalitnějšímu plnění svých povinností? Bude možno využít zvýšené přepravní kapacity vozu v rámci firmy? To jsou otázky, na které je třeba si odpovědět především. Nelze přitom zapomínat ani na vyšší pokles zůstatkové ceny těchto vozů a nebezpečí poškození interiéru při snaze využívat maximálně jeho přepravní kapacity.
MPV nebo LUV?
Zkratkou MPV si dnes automobilový trh zvykl označovat také řadu automobilů, které ve skutečnosti představují zcela samostatnou kategorii, přesto však splňují definici víceúčelového vozu více než typické MPV. Týká se to malých užitkových vozů, respektive jejich osobních verzí. Zejména tyto vozy jsou z hlediska firemního využití skutečně multifunkční, protože umožňují dopravu i více než 2m3 nákladu o hmotnosti přesahující někdy i 600 kg, stejně jako dopravu až sedmi osob se solidním komfortem. Jsou to modely jako Citroën Berlingo a Peugeot Partner, Ford Transit Connect, Fiat Dobló, Opel Combo, Volkswagen Caddy či Renault Kangoo. Tyto vozy vyhoví jak v roli referentského vozidla, tak užitkového a tam, kde se požadavky na pravidelný či občasný transport zboží či vybavení objevují, může jejich pořízení znamenat reálné snížení počtu vozů v autoparku. Jednoduchý propočet odhalí, že i při vyšší spotřebě a pořizovací ceně vyjde tato varianta levněji než malý osobní vůz a čistě užitková verze podobných modelů.
Tak jako jsou dnes vozy kategorie SUV stále častěji spojovány s manažerskými automobily, budou zřejmě kompaktní MPV stále více pronikat do skupiny vozů nižšího managementu a obchodních zástupců. Na evropském trhu je tento trend již patrný, uvidíme kdy a zda se začne projevovat také u nás. Jedním z „motorů“ takové změny by mohl být i model Škoda Roomster, který je letošní novinkou a brzy bude k dispozici kromě osobní také v čistě užitkové verzi.