Myslete na flexibilitu
V České republice je ČSOB Leasing dobře známou společností a stále více klientů tento název spojuje se službami operativního a full service leasingu. Společnost se v této oblasti pevně usadila na trhu i díky zkušenostem své mateřské společnosti,...
V České republice je ČSOB Leasing dobře známou společností a stále více klientů tento název spojuje se službami operativního a full service leasingu. Společnost se v této oblasti pevně usadila na trhu i díky zkušenostem své mateřské společnosti, kterou je belgická KBC Lease Holding, vlastněná bankou KBC Groep NV.
Společností, která se v rámci KBC Lease Holding zaměřuje na operativní a full service leasing automobilů je KBC Autolease. Její manažer pro mezinárodní rozvoj Tom Vlaminck říká, že společnost má de facto dva domácí trhy: tím prvním je Belgie, druhým střední Evropa, kde rychle rozvíjí své obchodní aktivity. „My s našimi aktivitami následujeme leasingovou skupinu KBC Lease Group a ta zase mateřskou banku. Ta je dnes přítomna v řadě centrálních evropských zemí, včetně Srbska, Ruska či Rumunska, ale to neznamená, že všude, kde působí banka, musíme nutně působit také se službami operativního leasingu. Ty nabízíme v současnosti v České republice, na Slovensku, v Maďarsku a právě zahajujeme činnost také v Polsku. V budoucnu možná rozšíříme naši působnost také na Rusko a pravděpodobně i na Rumunsko. Banka sice vyvíjí své aktivity také v Srbsku, ale potenciál pro operativní leasing tam zatím není dostatečný,“ vysvětluje Tom Vlaminck pojem středoevropský region v aktuálním pojetí KBC Autolease.
Čtyři trhy, čtyři charakteristiky
Čtveřice středoevropských zemí, ve kterých dnes KBC Autolease působí, se v oblasti operativního leasingu nachází v různých stadiích vývoje. Například Polsko, kde KBC Autolease zahájil v červenci letošního roku oficiálně svou činnost, vnímá Vlaminck jako velmi perspektivní trh. „V současnosti je tam v provozu přes sto tisíc vozidel v operativním leasingu a potenciál dalšího růstu je velký, protože i trh je velký. Českou republiku považuje Vlaminck spolu s Polskem za nejvyspělejší s tím, že zatímco u nás se projevuje větší kreativita, která se odráží v široké nabídce produktů, Polský trh je regulovanější a v určitém smyslu také pokročilejší, protože tam mají k dispozici přesná data o vývoji operativního leasingu. Ta shromažďuje tamní asociace operativního leasingu, která na českém trhu neexistuje. „Trochu mě to překvapuje, protože v jiných zemích, včetně Belgie podobné organizace působí a kromě sledování trhu se snaží svými aktivitami také podporovat operativní leasing a působit na zákonodárce, aby přijímali takové legislativní normy, které jeho rozvoj umožní.“
Slovensko sice z hlediska vyspělosti za Polskem a Českou republikou nezaostává a Vlaminck tamní trh vnímá jako dobře strukturovaný, bohužel je ale příliš malý. Maďarský trh je sice potenciálně větší, ale je stále ve fázi počátečního rozvoje operativního leasingu. „Tamní firmy teprve začínají zjišťovat, o co se vlastně jedná, je nutno provádět hodně konzultací se zákazníky a produkt jim vysvětlovat. Rozvoji operativního leasingu by však měly v Maďarsku pomoci změny v legislativě, které umožňují vracení DPH u vozidel v operativním leasingu,“ vysvětluje Tom Vlaminck a doplňuje, že také od změn v domácí legislativě si hodně sliboval. „Doufali jsme, že v České republice dojde vlivem působení nové legislativy platné od začátku letošního roku k zásadnímu odklonu od finančního leasingu k operativnímu, ale zatím se tak nestalo. Možná bude trvat i několik let, než firmy objeví výhody, které jim za současného stavu legislativy operativní leasing přináší.“ Domácí trh považuje Vlaminck za velmi kreativní a upozorňuje, že nabízí řadu produktů, které nejen západní, ale ani jiné středoevropské země neznají. Jako příklad uvádí program ČSOB Leasingu umožňující klientům servis vozidel v neautorizovaných servisech Auto Štangl. „Něco takového jinde neznáme a přiznám se, že o tom ani nikdo neuvažuje. Ano, pneuservis například mohou provádět i jiné než autorizované servisy, ale v případě oprav samotných automobilů zatím nikdo nechce plně využívat možností, které dnes dává legislativa. Auta jsou dnes plná elektroniky, vyžadují speciální servisní přístroje a jejich údržba je celkově náročná, takže je podobný krok poměrně odvážným rozhodnutím,“ vysvětluje svůj postoj Vlaminck. Zároveň ale dodává, že pokud se jedná jen o doplňkový program pro specifickou klientelu, pak to není problém. Problémy, a to zřejmě i ve vztahu k automobilkám, importérům a autorizované síti, by mohly nastat, pokud by leasingové společnosti tímto způsobem postupovaly masivně.
Věčné téma: otevřená vs. uzavřená kalkulace
Další zajímavostí našeho trhu ve vztahu k zahraničním zvyklostem, je podle Vlamincka vysoký tržní podíl smluv s otevřenou kalkulací. „Zejména v západní Evropě se tato kalkulace vytrácí a většina zákazníků dnes volí uzavřenou kalkulaci. Jedním z důvodů pro volbu operativního leasingu je přece úspora v administrativě a detailní sledování nákladů u otevřené kalkulace tento efekt do určité míry popírá. Proto mě překvapuje, že firmy, které začínají s operativním leasingem, volí právě komplikovanější otevřenou kalkulaci,“ říká. Právě zde se zřejmě projevuje specifikum domácích firem, jejichž management chce mít nad nákladovostí leasingu kontrolu, často bez ohledu na náklady, které je nutno vynaložit. Další motivací může být určitá nedůvěra, řada firem se chce sama přesvědčit, zda není služba zbytečně drahá. Třetím důvodem pro současný stav může být chuť „hrát“ si s čísly a sledovat, zda je možno někde uspořit. Tím vším se může naše prostředí lišit od zvyklostí jiných trhů, nehledě na fakt, že konkurenční LeasePlan svůj produkt otevřené kalkulace před lety na trhu velmi dobře etabloval. „Očekávám, že se situace bude i v České republice měnit a více firem bude v budoucnu volit administrativně jednodušší uzavřenou kalkulaci,“ konstatuje Vlaminck.
Velcí následují velké
Budoucnost trhu ovlivní několik faktorů a Tom Vlaminck staví na první místo ekonomickou situaci: „Velké leasingové společnosti jsou ve středoevropském regionu přítomny proto, že je zde poptávka od nadnárodních společností, které zde působí. Tato poptávka bude existovat zcela jistě i nadále a zřejmě i poroste. Důležitý pro její rozvoj je ekonomický růst, a ten je v současnosti s výjimkou Maďarska v regionu na solidní úrovni. V řadě západních zemí trh operativního leasingu slábne a je to právě vinou tamní ekonomické stagnace.“
Operativní leasing těží také ze současného trendu outsourcingu, protože se firmy chtějí soustředit především na svůj předmět činnosti a ušetřit peníze na investice. Dalším faktorem, který může ovlivňovat rozvoj leasingu je paradoxně růst mezd. „Zejména ve velkých středoevropských metropolích je stále problematičtější sehnat kvalitní lidi a zaměstnavatelé své nabídky doplňují o stále atraktivnější benefity. Mezi ně patří také automobil. Taková situace existovala také v západních zemích. Tam to došlo dokonce tak daleko, že si dávali schůzku s absolventy, které chtěli získat, místo přímo v dealerstvích BMW a pokud se dohodli, odjel nový zaměstnanec rovnou v novém automobilu…“ Možnost výběru služebního vozu podle potřeb podporuje KBC Autolease v Polsku, kde zavádí program HR Automotive Plan. „Tamním trendem bylo jedno auto jedné značky a jedné barvy. Prostě unifikace firemních vozů. To se ale mění a firmy nabízejí určitý výběr. Ne zcela volný, s určitými omezeními, ale tak, aby si mohli důležití zaměstnanci vybrat takové auto, jaké jim vyhovuje.“ Leasingové společnosti se tak stávají i konzultanty v oblasti lidských zdrojů, a to právě proto, že jsou automobily i nadále nejemotivnějšími zaměstnaneckými benefity. „Bývaly doby, kdy zaměstnanci ve středoevropském regionu s povděkem akceptovali jakékoliv auto, ale to se rychle mění…“ říká Tom Vlaminck.
Nabízí se otázka, zda jsou konzultační služby leasingových společností vyžadovány více než v minulosti a odpověď šéfa KBC Autolease pro středoevropský region je kladná: “Ano, a to z toho důvodu, že se firmy stále více zajímají o otázky ochrany životního prostředí a sociální odpovědnosti. Takže se nás ptají, zda dělají dost pro to, aby byl jejich vozový park dostatečně ekologický, bezpečný a podobně. Takzvaná „zelená politika“ je v současnosti skutečně aktuálním tématem, nikoli pouhou deklarací. Tom Vlaminck to potvrzuje. Podle něj se stala nevyhnutelnou součástí fleet managementu dneška. „Začaly to velké nadnárodní společnosti a dnes je v západních zemích následuje skoro každý.“ Trend navíc posilují současné vysoké ceny paliv a s nimi související hledání úspor.
Více kanálů pro remarketing
Narůstání objemu smluv operativního leasingu s sebou přináší stále větší množství automobilů, které je třeba po ukončení smlouvy odprodat. Na remarketing těchto vozů se soustředí stále větší pozornost také u nás a Tom Vlaminck potvrzuje, že se jedná o téma, kterému je třeba věnovat pozornost. „V Belgii jsme pro demarketing ukončených vozů vytvořili systém tří distribučních kanálů. Tím prvním je možnost odprodeje vozů potenciálním zákazníkům z řad obchodníků s ojetými automobily. Pokud se jejich nabídka nepotkává s našimi představami, pak vozy umisťujeme na online aukci. Třetím kanálem je nabídka vozů soukromé klientele přímo ve vlastních autobazarech. Pro tento způsob prodeje vybíráme jen skutečně dobré vozy.“ Většina ojetých vozů je dnes i ve středoevropském regionu prodávána v zemi, kde byly pronajaty. Export je velmi omezený. Zejména domácí trh se vyznačuje velkým apetitem, pokud jde o kvalitní, cenově zajímavé cca. tři roky staré vozy s jasným původem. „V zemích střední Evropy operativní leasing roste a to znamená, že bude těchto vozů přibývat. Dokud je dokáže trh absorbovat, je vše v pořádku, v každém případě se však dá očekávat, že tento vývoj bude nějakým způsobem trh s ojetými vozy ovlivňovat. Stát se to může zejména v případě, kdy na trhu existuje obliba jednoho konkrétního modelu nebo značky. Takových vozů je pak na trhu příliš, a to může ovlivnit zůstatkové hodnoty takových vozů,“ říká Vlaminck a dodává, že takové situaci může mimo jiné pomoci předejít právě politika širšího výběru služebního vozu, tedy jakýsi řízený „user-chooser model. Ten Vlaminck ze svých zkušeností firmám doporučuje jako efektivní motivační nástroj. Právě operativní leasing je pro takový postup více než vhodný. A rada pro české firmy na závěr? „Myslete na svůj vlastní byznys, investujte do něj a myslete na flexibilitu svého rozpočtu. Když budete postupovat tímto způsobem, zjistíte, že operativní leasing je velmi vhodným způsobem pořízení firemních automobilů.“