iFLEET » Archiv 2005-19 » Nárazníky
Lehká kolize v rychlosti jen necelých 20 km/h vás může stát klidně i více než 50 000 Kč, nehledě na to, že přijdete o svůj pojistný bonus a budete mít s vyřizováním celé záležitosti řadu dalších problémů. Proč? Jednoduše proto, že nárazníky neplní...
Lehká kolize v rychlosti jen necelých 20 km/h vás může stát klidně i více než 50 000 Kč, nehledě na to, že přijdete o svůj pojistný bonus a budete mít s vyřizováním celé záležitosti řadu dalších problémů. Proč? Jednoduše proto, že nárazníky neplní tak docela svou funkci...
Podle nejnovějšího výzkumu britské agentury Thatcham nemá řada moderních vozů odpovídající ochranu pro případ drobných kolizí, což vede ke zbytečně vysokým nákladům na opravy. Je to dáno především tím, že prvoliniový ochranný systém vozu, kterým je nárazník, je dnes většinou navrhován velmi špatně a design hraje v mnoha případech důležitější roli než praktičnost, odolnost a schopnost absorbovat energii. U některých vozů dnes dokonce nárazník úplně chybí. Typické kolize při nízkých rychlostech se většinou dějí v hustém provozu, na křižovatkách či v dopravních zácpách. Vůz vpředu zastaví, vy to už kvůli chvilkové nepozornosti nestačíte a... Bum! V těchto situacích jsou zranění velmi zřídkavým jevem (používají-li cestující bezpečnostní pásy, jinak může být i náraz ve 20 km/h nebezpečný). Ale co auto? Měl by ho ochránit nárazník, ale realita je taková, že většina jich není schopna absorbovat energii nárazu, nehledě na jejich špatné zakomponování do karoserie vozu, které vede k poškození nejen nárazníku, ale i dalších dílů karoserie. Pro správce vozového parku je tedy i tento fakt důvodem k zamyšlení. Ceny nárazníků, čelních a zadních světel a blatníků jsou pro celkovou ekonomiku provozu důležité, ještě důležitější je ale odolnost nárazníků a jejich schopnost absolvovat tyto drobné „strkance“ bez nutnosti náročných oprav vozu v servisu, které pro firmu znamenají, že jí po určitou dobu jeden vůz ve vozovém parku chybí. Bohužel, testy odolnosti nárazníků při nehodách nízkými rychlostmi zatím nikdo neprovádí.