Nejmenším fiatem bude topolino
čtvrtek, 22. května 2008
Po velkém úspěchu retroverze Fiatu 500 hodlá italská automobilka přijít s podobně stylovým vozem, rovněž se staronovým jménem, ale menšími rozměry: Půjde o Fiat Topolino, jehož původní model se zrodil v roce 1937 a byl tehdy jedním z nejmenších vozů...
Po velkém úspěchu retroverze Fiatu 500 hodlá italská automobilka přijít s podobně stylovým vozem, rovněž se staronovým jménem, ale menšími rozměry: Půjde o Fiat Topolino, jehož původní model se zrodil v roce 1937 a byl tehdy jedním z nejmenších vozů na světě. Nové Topolino má být reakcí na takové mikroautomobily jako VW Up! nebo Toyota iQ, jež mají svým výrobcům pomoci snížit průměr emisí CO2 u jejich celkové produkce. Svou délkou menší než tři metry však bude Topolino i soupeřem takových mikrovozů jako Smart ForTwo.
Z prvních zveřejněných snímků je zřejmé, že stylisticky Topolino čerpá z existujících výrobních řad Fiatu se širšími výraznými světlomety a elegantní nízko umístěnou mřížkou chladiče. Na jiných místech je však znát přechod k jinému směru designu, což je dáno malými rozměry vozidla.
Novinkou je u Topolina také pohon zadních kol a umístění motoru pod podlahou zavazadlového prostoru. To umožnilo konstruktérům maximalizovat vnitřní prostor a současně se vypořádat s požadavky na nárazové zkoušky. Hnacím agregátem má být nový zážehový dvouválec o objemu 900 cm3. Tento motor se původně objevil loni v září u konceptu Panda Aria na frankfurtském autosalonu a v druhém pololetí letošního roku by měl mít premiéru v novém Fiatu 500.
V interiéru Topolina se má použít řešení připravené původně pro nový Fiat 500 a uplatněné v konceptu Trepiuno představeném v Ženevě v roce 2004. Jde o uspořádání sedadel 3+1, které lze měnit v závislosti na obsazení vozidla. Topolino by tak mělo poskytovat na svou velikost dostatek prostoru pro posádku. Fiat dosud nepotvrdil, kdy bude zahájena výroba nového modelu, ale předpokládá se rok 2010. Z dřívějších zpráv je známo, že by se mohl vyrábět v srbské automobilce Zastava v Kragujevaci, v níž koupil Fiat koncem dubna sedmdesátiprocentní podíl.