Nejnovější testy euro ncap
pátek, 28. listopadu 2008
Nejnovější nárazové testy nezávislé agentury Euro NCAP ukázaly, jaký je rozdíl mezi klasickou automobilkou a její dceřinou lowendovou značkou. Zatímco Renault patří k nejúspěšnějším sběračům „hvězdiček“, které ilustrují celkové výsledky nárazových...
Nejnovější nárazové testy nezávislé agentury Euro NCAP ukázaly, jaký je rozdíl mezi klasickou automobilkou a její dceřinou lowendovou značkou. Zatímco Renault patří k nejúspěšnějším sběračům „hvězdiček“, které ilustrují celkové výsledky nárazových testů, Dacia se svým druhým modelem nedosáhla na více než tříhvězdičkové ocenění u modelu Sandero, pokud je vybaven pouze čelními airbagy. Premiérově se však podařilo rumunské automobilce pod francouzským vedením ukořistit hodnocení, které by odpovídalo čtyřhvězdičkovému výsledku, pokud by byl vůz vybaven nejen čelními, ale také doplňkovými bočními airbagy. Tento test byl ale proveden nad rámec základního testu a proto zůstává Dacia „tříhvězdičkovým“ vozem za 24 bodů v hodnocení čelního a bočního nárazového testu. Velmi dobře však dopadl test ochrany dětských pasažérů, ve kterém získalo Sandero 38 bodů a čtyři hvězdy, pravým opakem je ochrana chodců. Sandero je nebezpečné jak pro nohy, tak hlavu sraženého chodce a výsledkem je pouhých šest bodů a jedna hvězda.
Nová generace Renaultu Mégane dopadla podle očekávání o dvě třídy lépe a vyrovnala dosavadní rekord v počtu získaných bodů, který patří Nissanu Qashqai. Určitě nepřekvapí informace, že jsou oba vozy technicky spřízněné. Mégane získal maximum bodů za ochranu dospělých cestujících při čelním a bočním nárazu a také při bočním nárazu na kůl. Spolu s dodatečnými třemi body za signalizaci nezapnutých bezpečnostních pásů to dalo v nárazovém testu 37 bodů za ochranu dospělých pasažérů, za ochranu dětí získal Mégane 39 bodů, tedy pouze o bod více než Sandero. Také Mégane ovšem propadl v testu ochrany chodců, kde získal pouze 11 b. Jeho kapota přestavuje pro dospělého i dětského chodce při střetu výrazné nebezpečí.
Velmi sledované byly výsledky nového Fordu Fiesta. Novinka mezi malými automobily byla testována v plné ochranné zbroji, tedy s čelními, bočními i hlavovými airbagy a tak by zisk méně než pětice hvězdiček byl asi zklamáním. Za výsledných 34 bodů v nárazovém testu si ale Fiesta s přehledem připsala pět hvězd. Při čelním nárazu získala 15 z maxima 16 bodů, za boční náraz plných 16 bodů a dva navíc za signalizaci nezapnutých pásů. Velmi dobrým výsledkem skončil test ochrany dětských cestujících (38 b). Za ochranu chodců získala Fiesta solidních 20 bodů a tedy tři ze čtyř možných hvězdiček.
Poslední série nárazových testů zahrnovala také nový Volkswagen Golf šesté generace. Vůz byl vybaven sedmi airbagy a odnesl si za ochranu dospělých cestujících při čelním i bočním nárazu maximální počet bodů. Drobná výhrada směřovala pouze ke krytce bočního airbagu, která by mohla představovat určité riziko pro hrudník pasažéra. Volkswagen ovšem tuto krytku již modifikoval a tato změna postihla všechny vyrobené vozy určené pro zákazníky. Ochranu dětských pasažérů nejlépe vystihuje získaných 41 b, nejvíce ze všech vozů v testu, také 22 b za ochranu cestujících představuje velmi dobrý výsledek.
Testy prošly také nové vozy střední třídy. Opel Insignia a Honda Accord. Insignii v testu ochrany dětských pasažérů o maximální počet bodů a čtyřhvězdičkové hodnocení připravila jen absence jasného varování před riziky umístění dětské sedačky na předním sedadle čelem dozadu a nejasná indikace odpojení čelního airbagu spolujezdce, takže verdikt zněl nakonec 39 bodů a čtyři hvězdy. Při čelním nárazu ztratila Insignia jeden bod, boční náraz byl za plný bodový zisk, což spolu se dvěma body za signalizaci nezapnutých pásů a dvěma body za test bočního nárazu na kůl znamená 35 bodů. Slabší stránkou Insigie je ochrana chodců. Při střetu jsou sice podle testu dobře ochráněny nohy chodce, horší je to ale s hlavou při střetu s kapotou. Výsledkem jsou pouze dvě hvězdy za podprůměrných 14 bodů.
O něco lépe si v tomto testu vedla Honda Accord. Ta získala v testu ochrany chodců 19 bodů, což stačilo na tři hvězdy. Stejným výsledkem jako u Insignie skončil i v případě Accordu test ochrany dětských pasažérů a také počet bodů za ochranu dospělých pasažérů je shodný, tedy 35 bodů.
Volvo XC 60, které je žhavou novinkou mezi SUV, se prezentovalo maximálním bodovým ziskem za ochranu dospělých cestujících(37 b) a také ochrana dětských pasažérů byla vynikající. Komisi se ale opět nezdála indikace aktivace či deaktivace airbagu spolujezdce při instalaci dětské sedačky a tak i v tomto případě zůstalo u čtyř hvězdiček a 39 bodů. Ochrana chodců je z celkového hlediska průměrná, v kategorii SUV je však zisk 17 bodů dobrým výsledkem.