Neprávem podceňované
středa, 2. září 2009
Samozřejmě, že procentuální podíl pneumatik na celkových nákladech provozu (TCO) je výrazně závislý na počtu ročně najížděných kilometrů a také na segmentu používaných automobilů či velikosti vozového parku. Rozpětí vlivu pneumatik na celkové...
Samozřejmě, že procentuální podíl pneumatik na celkových nákladech provozu (TCO) je výrazně závislý na počtu ročně najížděných kilometrů a také na segmentu používaných automobilů či velikosti vozového parku. Rozpětí vlivu pneumatik na celkové náklady je přitom poměrně široké a při správném výběru pneumatik, jejich servisu a také servisu vozidla je možné ušetřit nemalé částky, nebo naopak zbytečně zvyšovat náklady.
Důležitý rozměr
Správný výběr pneumatik vstupuje do hry už při koupi samotného vozidla. Mnohokrát se odpovědní zástupci firmy nechají při jednáních u dealera ovlivnit atraktivním vzhledem vozu s většími koly a když se k tomu přidá nějaká akční nabídka na taková kola, nebo jsou dokonce nabídnuta jako bonus zdarma, pak je často rozhodnuto bez bližšího prozkoumání této problematiky... Je třeba si uvědomit souvislosti, které se projeví až v provozu a zejména v okamžiku, kdy bude potřeba kupovat nové pneumatiky. Pokud vybavíte vozidlo nižší střední třídy sedmnáctipalcovými nebo dokonce osmnáctipalcovými koly, musíte většinou použít nízkoprofilové pneumatiky (aby se kolo vůbec vešlo do podběhu). Jejich pozitivní vliv na jízdní vlastnosti je sice nezpochybnitelný, ale jde o to, zda toto pozitivum vyváží negativa, která s sebou tento druh pneumatik přináší. Patří mezi ně například horší jízdní komfort a z hlediska provozních nákladů větší vibrace a rázy přenášené na podvozek. Zejména při jízdě po silnicích s horší kvalitou povrchu je to velmi důležitý faktor. Nezanedbatelná je také cena nízkoprofilových pneumatik větších rozměrů.
U pneumatik jde při hledání optima jízdních vlastností, komfortu a vlivu na spotřebu vždy o určitý kompromis. Nízkoprofilové pneumatiky větších průměrů sice poskytují lepší jízdní vlastnosti, zvlášť na suchém a kvalitním povrchu, oproti menším rozměrům ale mají nevýhodu jednak kvůli už zmíněnému snížení komfortu, ale také z hlediska zvýšení spotřeby. V některých případech, zejména v zimě na neudržované zasněžené vozovce, mají také horší vedení stopy.
Celý článek přináší FLEET č. 4 / 2009