Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Nokian za polárním kruhem: Kdo umí, ten umí...

Nokian za polárním kruhem: Kdo umí, ten umí...

 
7fa1_nokian_hakkapeliitta_7_009

čtvrtek, 18. března 2010

Finský pneumatikářský výrobce Nokian v těchto dnech předvádí v náročných podmínkách Laponska svou novou zimní pneumatiku Hakkapeliitta 7. Jedná se plášť s hroty, tedy nic pro naše podmínky (vyjma speciální případy, jako jsou například záchranáři),...

 

Finský pneumatikářský výrobce Nokian v těchto dnech předvádí v náročných podmínkách Laponska svou novou zimní pneumatiku Hakkapeliitta 7. Jedná se plášť s hroty, tedy nic pro naše podmínky (vyjma speciální případy, jako jsou například záchranáři), ale zároveň lze na tomto plášti demonstrovat úsilí, které Nokian svým zimním plášťům věnuje.

 

Důvodem, proč jsou u nás pneumatiky s hroty zakázány, jsou primárně obavy z poškozování povrchu vozovky. Ponecháme-li stranou kvalitu povrchu vozovek v České republice (kterou by mnohdy již žádné hroty nemohly zhoršit), pak je pravdou, že tvrdé hroty pneumatik vozovky bez sněhového nebo ledového krytu skutečně poškozují. Navíc jsou hlučnější, než klasické pneumatiky. Oba problémy se vývojový tým Nokianu rozhodl řešit a připravil pro nový zimní plášť inovovaný hrot, který je v pneumatice usazen na větší základně než doposud a navíc má před sebou vzduchové „tlumiče“, což jsou specificky tvarované otvory v plášti o miniaturním průměru. Díky tomu je náběh hrotu na tvrdý povrch plynulejší a měkčí, hrot je při kontaktu s vozovkou v optimálním postavení vůči vozovce a rapidně tak klesá jak opotřebení vozovky, tak hlučnost.

 

V průběhu testů při jízdě jak po zledovatělém povrchu, tak na suché asfaltové vozovce jsme si mohli ověřit, že pneumatika Hakkapeliitta 7 nabídne jak vynikající „grip“ na nejnáročnějším zimním povrchu, tak vysoký komfort při jízdě po asfaltu. V luxusnějších vozech, jako například BMW X5 nejsou tyto pneumatiky prakticky vůbec slyšet, u vozů nižších kategorií jen ve velmi omezené míře (některé zimní pláště jsou hlučnější i bez hrotů...). „Ve Finsku jezdí na pneumatikách s hrotem 85 procent řidičů, ve Švédsku je to okolo čtyřiceti procent a zhruba 25 procent v Norsku,“ říká vedoucí zákaznického centra Nokianu Matti Morri, čímž charakterizuje hlavní trhy pro zimní pláště s hroty. Dalším významným trhem je také Rusko, které bylo koneckonců při našich testovacích jízdách za polárním kruhem jen nějakých 35 kilometrů daleko...

 

Pro ostatní trhy má Nokian v nabídce verzi Hakapeliitta R. Stejně jako u verze s hroty je její směs vyladěna v nejnáročnějších zimních podmínkách, kromě toho věnují vývojáři Nokianu hodně úsilí také testování jízdních vlastností na sněhové břečce a trvanlivosti pláště. Od rozměru 14 palců je například pneumatiky vybavena ochranou proti vnikání břečky mezi patku pláště a ráfek (Mud Stopper). „Hakkapeliitta je v severských zemích obecně synonymem skutečné kvality v oblasti zimních pneumatik. Zákazníci ji vnímají jako top nabídku pro zimní podmínky,“ říká ředitel domácího zastoupení Nokianu v České republice Milan Hybš. Testovací jízdy jak v podmínkách běžného provozu laponských silnic, tak ve speciálním testovacím centru Nokianu, postaveném zčásti na zamrzlém jezeře, ukázaly, že k tomu mají severští řidiči řadu dobrých důvodů.
 

 
7c83_img_0258400f_img_0261fe1f_img_0262b518_img_02648175_img_02727fa1_nokian_hakkapeliitta_7_009
 
 
 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz