Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Nová mazda bt-50

Nová mazda bt-50

 
image1411

čtvrtek, 14. prosince 2006

Značka Mazda patří mezi tradiční zástupce v segmentu terénních pick-upů. Segmentu, který byl původně vytvořen jako čistě pracovní, aby se z něj postupem času stával stále více také segment lifestyleový. Tento vývoj kombinovaného využití vozu jak pro...

 
Značka Mazda patří mezi tradiční zástupce v segmentu terénních pick-upů. Segmentu, který byl původně vytvořen jako čistě pracovní, aby se z něj postupem času stával stále více také segment lifestyleový. Tento vývoj kombinovaného využití vozu jak pro pracovní tak soukromé účely respektují i automobilky, když kladou stále větší důraz na design a jízdní komfort těchto vozů. Mazda není výjimkou.
 
V roce 2002 uvedla Mazda model 2500, už čtyři roky nato však přichází se zcela novým vozem, nazvaným BT-50. Písmena BT by měla být podle výrobce zkratkou sebevědomého výrazu Best Truck. Zda je Mazda BT-50 skutečně tím nejlepším „truckem“, to musí posoudit až zákazníci. Pravdou ale je, že dokáže nabídnout oproti konkurenci některé nezanedbatelné výhody.
 
Celosvětově již Mazda prodala od uvedení prvního pick-upu B-série v roce 1961 více než 3 miliony těchto vozů. V Evropě, kde se prodávají od roku 1982, to je až doposud přes 110 000 vozů. Evropské prodeje vrcholily v letech 2000 – 2002, kdy se prodávalo každoročně přes 7000 kusů, poté došlo k určitému oslabení. I z toho důvodu přichází automobilka se zcela novým modelem: Svou nabídku obnovili všichni hlavní konkurenti, na vstup do segmentu se připravují i zcela noví hráči, jako například Fiat (společný projekt s indickou automobilkou Tata). Pro udržení svých pozic a dobrého jména proto musela i Mazda svou nabídku posunout vstříc současnému trendu, který akcentuje design karoserie, jízdní komfort a vyšší výkony. To vše při zachování všech užitných vlastností těchto vozů. Odpovědí je právě BT-50.
 
Design
Co je oproti předchůdci, Mazdě B-2500 nové? Prakticky všechno. Karoserie, interiér, motor... Design karoserie je proti předchůdci výrazným posunem vpřed a také díky němu Mazda srovnává krok s nejnovějšími přírůstky segmentu jako jsou Nissan Navara či Mitsubishi L200. Příď dostala masku, která koresponduje s posledním stylistickým trendem Mazdy a její filozofií Zoom-Zoom. Vše je oblejší, uhlazenější, elegantnější... Zvýšila se i kvalita lícování karosářských dílů. Ty tam jsou obrovské mezery mezi karosářskými panely, dnešní technologie umožňují také u vozů postavených na páteřovém rámu příkladné slícování s mezerami v řádu milimetrů. I tím se pick-upy přiblížily osobním vozům a zákazníkům z řad soukromé klientely...
 
Interiér
Zcela nová přístrojová deska je základem posunu směrem ke komfortněji pojatému interiéru. Její zpracování a design si nezadá s osobními vozy. Sedadla byla celkově zvětšena, mají lepší boční vedení a jejich polstrování tvoří nově vysokoelastický uretan podobně, jako v osobních vozech. Zajímavostí interiéru je výsuvná odkládací podložka před spolujezdcem, která unese až 10 kg těžký předmět. Mnoho úsilí bylo věnováno odhlučnění interiéru tak, aby se poskytovaný jízdní komfort maximálně přiblížil osobním vozům.
 
Motor
Zásadní změna postihla také pohonnou jednotku: ta je totiž zcela nová. Přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 2,5 l využívá předností vstřikovacího systému common-rail druhé generace značky Bosch. Jeho maximální výkon 105 kW vyhovuje současným požadavkům na vyšší jízdní výkony pick-upů, zajímavější je ovšem průběh křivky točivého momentu. Mazda BT-50 má totiž v nízkých otáčkách (v pásmu 1000 – 1600 ot/min) navrch i nad výkonnostním „lídrem“ segmentu, kterým je v současnosti Nissan Navara (127 kW). I tento fakt přispívá ke komfortu jízdy.
 
Varianty a ceny
Nový BT-50 je vyráběn ve třech provedeních: Regular Cab, Freestyle Cab a Double Cab. Ve všech případech je navíc v nabídce jako provedení s pohonem zadní nápravy, nebo s připojitelným pohonem předních kol. Čistě dvoumístné provedení Regular Cab, které má i díky nákladovému prostoru dlouhému 2280 mm především pracovní charakter, domácí zastoupení Mazdy na našem trhu nabízet nebude. Základem tedy bude provedení s nouzovými zadními sedadly Freestyle Cab s ložnou plochou dlouhou 1753 mm. Plně pětimístné provedení Double Cab pak má ložnou plochu dlouhou 1530 mm. Cena provedení Freestyle Cab CE 4x2 bude činit 495 798 Kč bez DPH, Double Cab CE 4x4 bude prodáván za 630 252 Kč. Ve výbavě všech vozů je standardně ABS, čelní a boční airbagy, centrální zamykání, elektrické ovládání předních bočních oken a také vnějších zpětných zrcátek. Výbava TE přidává navíc klimatizaci, kola z lehké slitiny či rozšířené podběhy v barvě karoserie. Cena činí u Freestyle Cab TE 4x4 655 462 Kč u Double Cab TE 4x4 663 866 Kč. Nejvyšší stupeň výbavy, GT, obohacuje základní výbavu dále o přední mlhové světlomety, vyhřívání předních sedadel, rádio s CD měničem a MP3 přehrávačem, nástavce prahů a chromované prvky. Ceny jsou v tomto případě 689 076 Kč za Freestyle Cab nebo 705 882 Kč za Double Cab. Obojí opět s pohonem všech kol.
 
Za jízdy
Pro mezinárodní premiéru novinky si Mazda snad ani nemohla vybrat jiné místo než Řecko - zemi, ve které dlouhodobě prodává v Evropě nejvíce svých B-modelů. Tamní klikaté cesty stejně jako speciální off-roadová trať prověřily jízdní vlastnosti vozu dokonale. Lze konstatovat, že se konstruktérům skutečně podařilo posunout jízdní komfort o notný kus vpřed. Dobré odhlučnění, příjemný plynulý zátah nového agregátu a velmi přesné řazení manuální pětistupňové převodovky přiblížily spolu s útulným a moderním interiérem (až na ten pákový ovladač ventilace) úroveň komfortu osobním vozům střední třídy a v lecčem ji i překonaly. Třeba při jízdě po rozbitých cestách... Terénní schopnosti vozu zůstaly na vysoké úrovni – přední náprava má sice nezávislé zavěšení, ale její dvojitá příčná ramena umožňují velkou zkřižitelnost proti zadní tuhé nápravě, zatímco za jízdy po silnici zvyšuje jistotu ovládání. Aerodynamický hluk se hlásí o slovo až v rychlostech nad 140 km/h, i průjezd rychlejšími zatáčkami je z hlediska ovládání vozu jistý. Možnost připojení pohonu předních kol, případně zařazení terénní předlohy (redukce) převodovky poskytuje mimořádnou průchodnost těžkým terénem, nezanedbatelná je také schopnost vozu táhnout až 3000 kg těžký brzděný přívěs (verze 4x4). Celkověse dá říci, že Mazda svým novým pick-upem dosáhla toho, co si předsevzala – vytvořit moderní, elegantní a dostatečně komfortní a bezpečný vůz pro pracovní i soukromé využití.

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz