Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Nová pravidla silničního provozu

Nová pravidla silničního provozu

 
image64

Domácí řidiče, tedy včetně těch firemních či řidičů z povolání, čeká od 1. července letošního roku jedna z nejzásadnějších legislativních změn v pravidlech silničního provozu. Účinnosti totiž nabude zákon č. 411/2005 Sb. o silničním provozu, který...

 

Domácí řidiče, tedy včetně těch firemních či řidičů z povolání, čeká od 1. července letošního roku jedna z nejzásadnějších legislativních změn v pravidlech silničního provozu. Účinnosti totiž nabude zákon č. 411/2005 Sb. o silničním provozu, který novelizuje dnes platný zákon č. 361/2000 Sb. Jeho součástí je i systém bodového hodnocení řidičů a výrazně vyšší postihy za dopravní přestupky, včetně odebírání řidičského průkazu. To může u některých zaměstnanců, třeba obchodních zástupců či manažerů, znamenat de facto ztrátu kvalifikace pro danou činnost...

Příčinou pro přijetí novely je snaha zlepšit neutěšený stav na našich silnicích. Novela je také v souladu s vládou schválenou Národní strategií bezpečnosti silničního provozu a aktualizuje českou právní úpravu ve vztahu k právu EU. U nového zákona dochází ke kombinaci preventivních opatření (týkají se povinnosti používání dětských zádržných systémů na všech druzích komunikací a povinného používání přilby cyklisty do 18 let věku) s výrazně zvýšenou represí, zaměřenou především na řidiče, kteří se opakovaně dopouštějí dopravních přestupků. Ti musí počítat nejenom s bodovým systémem hodnocení řidičů, ale i s podstatně vyššími pokutami za dopravní přestupky. Současně dává nová legislativa rozšířené pravomoci Policii ČR, která bude oprávněna ve vybraných případech na místě zadržet řidičský průkaz, zabránit řidiči v další jízdě, případně vyžadovat kauci. Městská a obecní policie bude moci měřit dodržování nejvyšší dovolené rychlosti. Následující stať přináší v kostce nejdůležitější změny oproti dosavadnímu zákonu, a to včetně znění příslušných paragrafů.

Celodenní a celoroční svícení
Novela zavedla povinnost celodenního a celoročního svícení. Dosud tato povinnost platila pouze v zimním období a končila dnem 26. března. Bude tomu tak i letos, nicméně od 1. července bude nutno opět svítit i ve dne a tentokrát už po celý rok. Tím se odstraní nevyhovující stav, kdy část řidičů svítila i v letním období a jejich vozy byly mnohem lépe vidět než vozy těch, kteří nesvítili. Osvětlený vůz je rozpoznatelný i za dne na větší vzdálenost, což je významný bezpečnostní prvek. Hrozí nižší přehlédnutí protijedoucího vozu při předjíždění nebo odbočování na komunikaci s právem přednosti v jízdě. Řidič také přesněji a rychleji odhadne vzdálenost a rychlost blížícího se vozu, snáz rozliší parkující a jedoucí vozidlo. Eliminuje také situace, kdy část řidičů již světla zapne, ale v provozu ještě zůstávají jednotlivé automobily, jejichž řidiči na světla zapomněli (déšť, soumrak...). Od zavedení celoročního povinného svícení se očekává snížení počtu nejvážnějších nehod, jako jsou čelní nárazy mimo obec nebo srážky při odbočování vlevo. Na poklesu počtu obětí dopravních nehod v posledních dvou letech se přitom již projevilo povinné svícení v zimním období. Odborníci odhadují, že počet těžkých nehod s nejvážnějšími následky by mohl klesnout až o 15 %, což u nás představuje stovku lidských životů. Celodenní svícení zatím zavedly v Evropě Švédsko, Norsko, Dánsko, Island a Slovinsko, v Maďarsku a Finsku tato povinnost existuje také celoročně, ale pouze při jízdě mimo obec.

Citace zákona:
§ 32, odst. 1
Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová a potkávací světla, nebo obrysová světla pro denní svícení, pokud je jimi vozidlo vybaveno podle zvláštního právního předpisu. Tramvaj musí mít rozsvícena buď potkávací světla nebo světla pro denní svícení.

Alkohol a jiné návykové látky
Řízení pod vlivem alkoholu patří mezi nejčastější příčiny dopravních nehod, ke kterým došlo vinou ovlivnění schopnosti řidiče řídit motorové vozidlo. V roce 2005 zavinili řidiči motorových vozidel pod vlivem alkoholu celkem 8192 dopravních nehod, při kterých bylo 59 osob usmrceno, což je mnohonásobně více než nehod způsobených únavou či vlivem léků. Negativní vlivy alkoholu na řízení motorového vozidla jsou dostatečně známy. Zhoršuje reakce řidiče, vyvolává únavu, snižuje jeho pozornost a často zvyšuje i jeho agresivitu za volantem. Obdobné dopady na řízení motorového vozidla mají i návykové látky a z toho důvodu přináší i novela zákona vyšší sankce za jízdu nejen pod vlivem alkoholu, ale i jiných návykových látek, jako jsou drogy či léky.

Řidiči podle nových pravidel hrozí zadržení řidičského průkazu, pokud před jízdou požil alkoholický nápoj nebo užil jinou návykovou látku, odmítl se na výzvu policisty podrobit dechové zkoušce, odmítl se podrobit lékařskému vyšetření, pokud byla zkouška pozitivní, nebo se odmítl podrobit lékařskému vyšetření, že není ovlivněn návykovou látkou. V těchto případech může policista řidiči kromě zadržení řidičského průkazu také zabránit v další jízdě použitím technických prostředků. Toto ustanovení navíc platí nově i pro učitele autoškoly.

Novinkou je, že řízení pod vlivem alkoholu se stává novým trestným činem v trestním zákoně (konkrétně § 201). Za tento trestný čin hrozí trest odnětí svobody až na jeden rok, peněžitý trest nebo zákaz činnosti. Vyšší trestní sazba – 6 měsíců až 3 roky nebo zákaz činnosti – hrozí recidivistům nebo například řidičům hromadných dopravních prostředků. V bodovém systému je řízení pod vlivem alkoholu či jiných návykových látek ohodnoceno v rozpětí 3 – 7 bodů. Další novinkou je, že zákon č. 379/2005 Sb. umožňuje strážníkům obecní policie v případě podezření provést u řidiče orientační dechovou zkoušku na ovlivnění alkoholem.

Telefonování za jízdy
Nebezpečnost telefonování řidičem za jízdy je dnes již velmi dobře prokázána. Mnoho států proto postupně zavedlo i různě definované zákazy telefonování za jízdy a v některých se dokonce nově uvažuje o zákazu telefonování za jízdy i pomocí zařízení hands free. I takto vedená komunikace totiž snižuje soustředění na jízdu a prodlužuje tím zejména reakční dobu řidiče - až o 1,5 s, což se rovná desítkám metrů ujeté vzdálenosti. Telefonující řidič také často přehlédne dopravní značení, vůz s právem přednosti v jízdě a podobně.

Kladem novelizace zákona je nejen zcela jednoznačné a již nediskutovatelné upřesnění zákazu telefonování bez použití sady hands free. Tato činnost je nyní vysloveně zakázána, neboť nová definice zakazuje nejen držení v ruce, ale jakékoli držení mobilního telefonu (tedy například i mezi ramenem a hlavou). Za porušení tohoto ustanovení hrozí řidiči jak vysoká pokuta (až 2500 Kč), tak bodový postih (3 b).

Citace zákona:
§ 7, odst. 1 písmeno c
Řidič nesmí při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení.

Parkování
Novela zákona umožňuje parkování nejen souběžně s chodníkem, nýbrž i šikmo a kolmo, aniž by to muselo být vyznačeno příslušnou dopravní značkou. Při volbě takového parkování je však třeba mít na paměti, že se nemění pravidlo, podle něhož při stání musí zůstat aspoň jeden volný jízdní pruh o šířce nejméně 3 m pro každý směr jízdy. Důležitá je i volba místa – i při splnění této podmínky může být kolmé postavení vozu z hlediska okolního provozu riskantní.

Zákon také nově dává právo řidiči taxislužby zastavit ve druhé řadě, nesmí při tom však ohrozit bezpečnost a plynulost provozu. V § 27 je pak zákonem dána jistá možnost zastavit po dobu nejvíce tří minut i na vyhrazeném parkovišti. Řidič přitom ale nesmí ohrozit ani omezit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích, zvláště pak řidiče vozidel, pro něž je parkoviště vyhrazeno. Na vyhrazeném parkovišti pro invalidy nelze zastavit a stát v žádném případě. Na tato parkoviště je vjezd vozidel bez označení O1 zakázán, je zde tedy zakázáno i zastavení a stání. V případě porušení hrozí řidiči pokuta od 5000 do 10 000 Kč a zákaz činnosti od 6 měsíců do jednoho roku.

Podle dalšího nového odstavce § 27 (r) je nyní zcela zakázáno parkovat na vegetaci kolem silnice, pokud to nedovoluje místní úprava. Dále je potvrzeno, že na obousměrné komunikaci lze stát jen vpravo, a upřesněno, že na jednosměrné komunikaci je to možné vpravo i vlevo.

Nová úprava by mohla leckde pomoci zvýšit parkovací kapacitu, zejména v tomto případě však bude záležet na tom, zda budou řidiči respektovat také ostatní ustanovení zákona. Osaměle kolmo zaparkovaná dodávka za zatáčkou určitě nebude přínosem pro bezpečnost provozu...

Citace zákona:
§ 25, odst. 1
Řidič smí zastavit a stát jen
a) vpravo ve směru jízdy co nejblíže k okraji pozemní komunikace a na jednosměrné pozemní komunikaci vpravo i vlevo,
b) v jedné řadě a rovnoběžně s okrajem pozemní komunikace; nedojde-li k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, smí v obci řidič vozidla o celkové hmotnosti nepřevyšující 3500 kg zastavit a stát kolmo, popřípadě šikmo k okraji pozemní komunikace nebo zastavit v druhé řadě."

Jízda v jízdních pruzích
Novela upřesňuje chování řidičů při jízdě po silnici o třech a více pruzích. Nově je zcela jasně definována přednost v situacích, kdy do jednoho pruhu chtějí najet dva vozy. Dosud platilo pravidlo přednosti zprava, tedy řidiče v pravém, pomalejším pruhu. Novela jasně definuje, že přednost má řidič najíždějící z pravého jízdního pruhu.

Upřesněno je také najíždění na dálnice a rychlostní komunikace prostřednictvím připojovacích pruhů, kterých je v případě jejich existence řidič povinen použít. Stále existují řidiči, kteří na tyto komunikace i při existenci připojovacích pruhů vjíždějí chybně se zastavením jako na křižovatce. Takové chování je nově klasifikováno jako dopravní přestupek.

Další změnou je, že pokud hustota provozu na dálnici a rychlostní silnici o dvou jízdních pruzích v jednom směru jízdy vyvolá vznik kolony stojících vozidel, jsou řidiči souběžně jedoucích vozidel povinni před zastavením vozidla vytvořit mezi sebou jeden průjezdný jízdní pruh široký nejméně tři metry pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy. Pokud jsou v jednom směru jízdy tři a více jízdních pruhů, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu nebo středních jízdních pruzích. Řidiči jedoucí v krajních jízdních pruzích v jednom směru jízdy mohou při vytváření průjezdného jízdního pruhu vjet na krajnici nebo na střední dělicí pás. Řidičům ostatních vozidel je vjezd do pruhu pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy a jízda v tomto pruhu zakázána, toto neplatí pro vozidla vlastníka pozemní komunikace a vozidla technické pomoci.

Citace zákona:
§ 12, odst. 6
Na pozemní komunikaci o třech jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič přejíždět z levého jízdního pruhu do středového jízdního pruhu jen tehdy, neohrozí-li řidiče přejíždějícího do středního jízdního pruhu z pravého jízdního pruhu: obdobně se postupuje při přejíždění z levých jízdních pruhů do středních jízdních pruhů na pozemní komunikaci o čtyřech a více jízdních pruzích na vozovce.

§ 12, odst. 7
Je-li pro zařazování do průběžného jízdního pruhu zřízen připojovací pruh, je řidič povinen před zařazením do průběžného pruhu užít připojovacího. Při zařazování z připojovacího pruhu do průběžného pruhu řidič nesmí ohrozit řidiče jedoucího v průběžném pruhu. Ne-ní li připojovací pruh zřízen, je řidič povinen dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím v průběžném pruhu.

Kruhové objezdy
Počet kruhových objezdů se u nás rychle zvyšuje (bohužel často nesprávně navržených), praxe ale ukazuje, že mnoho řidičů stále neví, jak se chovat před vjezdem na kruhový objezd a při jeho o pouštění. Novela to v § 30 (odst. 5) vyjadřuje zcela jasně a logicky. Při vjezdu na kruhový objezd řidič nedává žádné znamení o změně směru jízdy. Dosud to nebyla povinnost, nyní je to přímo zakázáno! Hlavní význam tohoto opatření je jasný: zabránit nedorozumění ze situací, kdy řidič blikání nevypne a uvádí tak v omyl řidiče čekající na dalších nájezdech – ti se totiž domnívají, že bude kruhový objezd opouštět a mají tedy pro vjezd na kruhový objezd volno.

Odstavec 5 dále upřesňuje také chování na samotném kruhovém objezdu. Při přejíždění mezi jízdními pruhy jak doprava, tak doleva je řidič povinen dávat znamení o změně směru jízdy. Paragraf 22, odst. 5 upřesňuje také logický předpoklad, že na kruhovém objezdu, je-li označen příslušnými dopravními značkami, má přednost téměř každý (s výjimkou jednotlivého chodce). Tedy i organizovaný pěší útvar či zvířecí stádo. I když se s ním u nás zřejmě řidič nesetká, v některých zemích se může jednat o vcelku běžný jev.

Citace zákona:
§ 22, odst. 5
Řidič vjíždějící na kruhový objezd označený dopravními značkami „Kruhový objezd“ společně se značkou „Dej přednost v jízdě!“, nebo „Kruhový objezd“ společně se značkou „Stůj, dej přednost v jízdě!“, musí dát přednost v jízdě vozidlům a jezdcům na zvířatech jedoucím po kruhovém objezdu a organizovanému útvaru chodců a průvodci vedených a hnaných zvířat se zvířaty jdoucími po kruhovém objezdu.

§ 30, odst. 5
Při vjíždění na kruhový objezd a jízdě po kruhovém objezdu, nepřejíždí-li z jednoho jízdního pruhu do druhého podle § 12 odst. 5, řidič nedává znamení o změně směru jízdy; při vyjíždění z kruhového objezdu řidič je povinen dát znamení o změně směru jízdy.

Jízda nákladních vozidel
Zákon nově specifikuje to, po čem již dlouho volají řidiči: zákaz využití levých (rychlých) jízdních pruhů nákladními vozy a jinými motorovými vozidly, které jsou zpravidla výrazně pomalejší než okolní provoz. Odstavec 4 paragrafu 12 je označován jako zákaz předjíždění kamionů, nicméně zákon stanovuje zákaz jízdy těchto vozů pouze v krajním levém jízdním pruhu. Na tříproudé komunikaci tedy nákladní vozy mohou předjíždět v prostředním pruhu, ale předjíždějící musí mít výrazný rozdíl rychlosti proti předjížděnému. Vzhledem k zařazení § 12, odst. 4 by se toto ustanovení mohlo jevit jako nadbytečné, ale je třeba vzít v úvahu, že dva stejně rychle jedoucí kamiony na tříproudé dálnici představují rovněž překážku plynulosti dopravy.

Od této úpravy si mnozí slibují disciplinovanější chování řidičů kamionů a dalších vozidel o hmotnosti nad 3,5 t, kteří nebudou brzdit plynulost dopravy a vytvářet nebezpečné situace. Kamion, který náhle vybočil do rychlého pruhu již způsobil řadu vážných nehod...

Nákladních vozů s hmotností nad 7,5 t se týkají také změny v omezení jízdy v neděli a ostatních dnech pracovního klidu. V sobotu v období od 1. 7. do 31. 8. jim byla zkrácena doba zákazu jízdy na dobu od 7 do 13 h (dosud do 20 h), ovšem ve stejném období nesmějí jet po dálnici a silnici I. třídy v pátek od 17 do 21 h.

Citace zákona:
§ 12, odst. 4
Na pozemní komunikaci o dvou nebo více pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy nesmí řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3500 kg, jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, zvláštního motorového vozidla a motocyklu s nejvyšší povolenou rychlostí do 45 m/h užít k jízdě jízdního pruhu nejbližšího k levému okraji vozovky, pokud to není nutné k objíždění, otáčení a odbočování.

§ 36, odst. 4
Řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3500 kg a řidič jízdní soupravy, jejíž celková délka převyšuje 7 m, nesmí předjíždět jiné vozidlo, pokud k jeho předjetí nemá dostatečnou rychlost, takže by omezil v jízdě ostatní vozidla svou výrazně nižší rychlostí jízdy.

Antiradary
Dosavadní zákon se v podstatě nezměnil. Předchozí zakazoval používat antiradar účastníkovi provozu, současná novela tento zákaz rozšiřuje: nesmí jej používat nikdo. Přestože se rozšířil okruh osob, kterých se zákaz týká, nemění se nic na samotné podstatě zákazu. V České republice je zakázáno používat aktivní rušičky radarů, jejichž používání navíc zakazuje i telekomunikační zákon a které lze použít proti laserovým měřičům rychlosti. Policie ČR je zatím neměla k dispozici, v letošním roce by však měla obdržet více než sto těchto „laserových pistolí“. Za použití aktivních prostředků rušících radar může být udělen trest až 100 000 Kč. Přenosné pasivní radarové detektory nejsou zakázány, protože neexistuje žádná norma, která by jejich použití upravovala.

Citace zákona:
§ 3, odst. 4
Nikdo nesmí používat technické prostředky a zařízení, která znemožňují nebo ovlivňují funkci technických prostředků používaných policií nebo vojenskou policií při dohledu na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích (dále jen antiradar).
 

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz