iFLEET » Archiv 2005-19 » Nové Sorento přijíždí
Domácí importér vozů Kia dnes na tiskové konferenci představil druhou generaci modelu Sorento. Zcela nový vůz přichází po osmi letech od uvedení první generace, která znamenala pro značku Kia zásadní zlom. Díky Sorentu získala nové zákazníky, kteří...
Domácí importér vozů Kia dnes na tiskové konferenci představil druhou generaci modelu Sorento. Zcela nový vůz přichází po osmi letech od uvedení první generace, která znamenala pro značku Kia zásadní zlom. Díky Sorentu získala nové zákazníky, kteří by do té doby o vozu značky Kia neuvažovali a výsledkem je téměř milion prodaných kusů tohoto modelu.
Dost možná, že podobný efekt bude mít i druhá generace, která se technologicky posunula výrazně vpřed a změnila i základní koncepci. Nové Sorento je již klasickým SUV, nikoli vozem, který má díky zadní tuhé nápravě a karoserii upevněné na žebřinovém rámu blízko ke klasickému offroadu. Se samonosnou karoserií, víceprvkovou zadní nápravou a řadou technických novinek nabídne jistější jízdní vlastnosti na silnici a také vyšší komfort. Zásadní změnou je i pohon náprav. Primárně už není poháněna zadní, ale přední náprava a zadní se připojuje automaticky při prokluzu předních kol. V nabídce je také verze s pohonem pouze přední nápravy.
Díky změně konstrukce a výrazně vyššímu podílu ušlechtilých vysokopevnostních ocelí na karoserii (70,4 % oproti 40 % u první generace) došlo ke snížení hmotnosti vozu o 215 kg. Nový turbodiesel 2.2 CRDi s třetí generací vstřikování common-rail má zase o 20 kW více výkonu než předchůdce 2.5 CRDi. To vše znamená jednak lepší jízdní dynamiku, jednak snížení spotřeby paliva. Výrobce slibuje u verze s pohonem všech kol 6,6 l/100 km v případě manuální a 7,4 l/100 km u automatické převodovky. Pro porovnání: u první generace sliboval u automatu 8,5 l/100 km, v praxi je však poměrně obtížné udržet spotřebu na 10 l/100 km. Uvidíme, zda u nové generace bude tovární údaj přesnější...
Nové Sorento nabídne ve výbavě řadu nových prvků. Především xenonové světlomety, panoramatické okno nebo zadní couvací kameru. Její obraz se zobrazí tak jako u modelu Soul v levé části zpětného zrcátka, pokud bude vůz vybaven originálním navigačním systémem, pak bude využita jeho obrazovka na středovém panelu. Integrovaná navigace je další z řady novinek ve výbavě, podobně jako bezklíčový systém otevírání vozu, startování tlačítkem nebo nové podsvícení přístrojů „Supervision“.
Novinkou je také možnost přikoupení třetí řady sedadle a získat tak sedmimístný vůz, podobně jako je tomu u Hyundaie Santafe. Sedadla využívají prostor, který u pětimístné verze vytváří samostatnou schránku pod podlahou zavazadelníku. Jeho základní objem (bez této schránky) je 531 l v pětimístné verzi, za sedadly třetí řady zbude 111 l. Maximální objem je 1546 l (u sedmimístné verze 1525 l).
K dispozici budou u nového Sorenta opět tři stupně výbavy. Active, Comfort a Exclusive. Verze Active nabídne šest airbagů, manuální klimatizaci, palubní počítač i elektronický stabilizační systém ESC. Střední výbava Comfort přidává řadu prvků výbavy a dá se očekávat, že bude nejprodávanější. Přidá například xenonové světlomety, zadní světla s LED, zatmavená zadní boční okna, ovládání audia na volantu, elektricky stavitelné sedadlo řidiče, tempomat, parkovací asistent nebo kůží potažený volant. Nejvyšší výbava Exclusive přidá systém automatického udržování světlé výšky vozu bez závislosti na zatížení, vyhřívání předních sedadlech (bohužel opět jen jednostupňové) , couvací kameru, subwooferem a CD měničem doplněnou audiovýbavu, kožené čalounění a také novinku: panoramatické dvoudílné střešní okno. Ceny začínají na 649 980 Kč vč. DPH za verzi 2.4 CVVT Active s pohonem přední nápravy. Nejlevnější turbodieselovou verzí je 2.2 CRDi 4x2 Active za 709 980 Kč. Největší zájem se dá čekat u verze 2.2 CRDi 4x4 Comfort, která má v ceníku hodnotu 859 980 Kč, výbava Exclusive přijde s tímto agregátem na 949 980 Kč. Za metalické a perleťové laky se připlácí 14 000 Kč, za automatickou převodovku 50 000 Kč, za kožené čalounění u verze Comfort 40 000 Kč nebo 45 000 Kč (u sedmimístného provedení). Třetí řada sedadel stojí 15 000 Kč a její čalounění 10 000 Kč.
První dojmy
Nové Sorento na mě po vzhledové stránce zapůsobilo velmi příznivě. Automobilka sice mluví o futuristickém designu, ale s tím nesouhlasím, protože vidím vcelku konzervativní tvary, doplněné o pár nápaditých detailů. Celkové vyznění? Komfortní, konzervativní, nadčasový...
Uvnitř vozu je z hlediska pohodlí vše při starém, což je pochvala, nikoli výtka. Opět nacházím velmi komfortní sedačky – spíše křesla, díky kterým jsem si v Sorentu vždycky připadal jako v obýváku. Prostor pro cestující se zvětšil, navzdory malému zkrácení rozvoru a změně koncepce zadní nápravy nedošlo ke zmenšení prostoru pro nohy zadních cestujících a je ho opět dostatek. Vůz má povedený volant, Kia vybavila blikače funkcí „trojblik“, plast použitý na středové konzoli se mi ale zdál u první generace pohledově i na dotyk příjemnější. Co potěší, je obrovská (to slovo je namístě!) schránka mezi řidičem a spolujezdcem. Její objem odhaduji tak na trojnásobek stejné schránky u první generace... Je zde i zajímavá inovace ve formě vyjímatelné vaničky s přihrádkami (viz foto).
Jízdně je nové Sorento úplně jiné auto než předchůdce. V zatáčkách vykazuje výrazně menší náklon, změna poháněné nápravy ale přinesla sklon k běžné nedotáčivosti. Podvozek zůstal i nadále velmi komfortně naladěn, lépe ale tlumí rázy od náprav při přejíždění příčných nerovností. Krátká zkouška na sněhu ukázala, že se pohon zadní nápravy připojuje dostatečně rychle a vůz poskytuje na problematickém povrchu velmi dobrou trakci. V režimu „Lock“ se vůz choval v hlubokém sněhu suverénně a jistě si podobně poradí třeba s bahnem. Potěšila mě i funkce nové šestistupňové automatické převodovky. Řadí plynule a dostatečně svižně. Sekvenční manuální řazení zůstalo zachováno. Akustický hluk je velmi nízký. Nové Sorento je prostě moderní a plně konkurenceschopné SUV.