iFLEET » Archiv 2005-19 » Nové Volvo V40: tři v jednom
Automobilka Volvo nabídla v italské Veroně motoristickým novinářům poprvé možnost vyzkoušet si zcela nový model V40. Jak se ukázalo, optimismus švédské značky je v tomto případě na místě. Nová V40 během dvoudenních testů v mnoha ohledech...
Automobilka Volvo nabídla v italské Veroně motoristickým novinářům poprvé možnost vyzkoušet si zcela nový model V40. Jak se ukázalo, optimismus švédské značky je v tomto případě na místě. Nová V40 během dvoudenních testů v mnoha ohledech překvapila.
Za dosavadním provedením řady S40/V50 se zavírá voda a nová V40 nahrazuje tak trochu oba modely, tedy sedan i kombi a zároveň zaujme i dosavadní zájemce o kupátko C30. Je vůbec něco takového možné? Je a Volvu se podařil husarský kousek, protože nová V40 působí velmi stylově a sportovně, i když má kompaktní rozměry, rozhodně nepůsobí jako běžný kompakt a nezklame ani vnitřní prostorností a variabilitou. Ano, papírové hodnoty ukazují na spíše skromný zavazadlový prostor, ale skutečnost je trochu jiná a mezi kompaktními hatchbacky bude V40 hledat jen těžko konkurenta. Už jen proto, že nabízí sklápění zadních opěradel zcela do roviny s podlahou zavazadlového prostoru a pro případný transport dlouhého předmětu umožní i překlopení sedadla spolujezdce. Tím se z V40 stává praktické auto na pomezí hatchbacku a kombíku, stále však v elegantním a dynamickém hávu, který plně koresponduje s větším a úspěšným V60. Mimochodem, když jsme testovací V40 postavili vedle V60, vůbec to nevypadalo, že jsme zaparkovali nižší modelovou řadu vedle vyšší. Namísto toho působí V40 jako kratší verze V60...
Atraktivní i užitečný
Nové Volvo V40 svým interiérem navazuje na V60 a vůbec na styl Volva, a to včetně „plovoucí“ středové konzole, za kterou se nachází odkládací plocha (byť nepříliš praktická). Ovladače jsou dobře známé z jiných modelů švédské značky, zachována zůstalo i trojité tlačítko se siluetou sedící osoby pro distribuci ventilace interiéru. Velmi příjemná jsou výrazně tvarovaná sedadla, která v sobě spojují vysoký komfort sezení a solidní oporu těla, včetně boční, důležité pro sportovní jízdu v zatáčkách. Zavazadlový prostor má pravidelný tvar a pod mezipodlahou ještě plochý prostor pro menší předměty či zavazadla. Sklopení zadních opěradel vyústí v rovnou ložnou plochu, což je ve třídě kompaktních hatchbacků unikum, stejně jako možnost překlopení opěradla spolujezdce vpřed pro umožnění transportu delšího předmětu (okolo 2 m). Není to sice kombi, ale je to víc než kompaktní hatchback...
V jedné oblasti ale nová V40 příliš nepotěší: na zadních sedadlech. Prostoru nad hlavou i pro kolena cestujících je jen tak tak, aby se dalo hovořit o využitelnosti dospělými osobami běžného vzrůstu, co je ale větší problém, je velmi nízko umístěná spodní hrana předních sedadel. Cestující vzadu si tak nemůže pod přední sedadlo zasunout nárty a poloha sezení kvůli tomu není zrovna optimální. Řidič vysoký 180 cm si za sebe na zadní sedadlo pohodlně nesedne... Nízká a masivní konstrukce spodní části předních sedadel je součástí systému SIPS, tedy ochrany cestujících při bočním nárazu. U Volva prostě dali přednost bezpečnosti (jak jinak) a novou V40 lze tedy doporučit jen těm, kdo s pravidelným transportem dospělých pasažérů nepočítají. Zato dvojici dospělých a dvěma (nebo i třem) dětem vyhoví V40 velmi dobře.
Unikátní ochrana
Volvo chce být vnímáno jako naprosto rovnocenný soupeř německých prémiových značek a nové V40 je a bude zcela jistě zajímavou alternativou k novému Mercedesu třídy A, nové mu Audi A3 až se objeví a samozřejmě jediné „zadokolce“ v segmentu, BMW řady 1. Pokud lze něco vytýkat, jsou to některé detaily, jako například ztvárnění krytek trojice (!) ostřikovačů čelního skla, které působí na splývavé jemně tvarované kapotě příliš humpolácky. Také zpracování vnitřní strany víka zavazadlového prostoru či kryt jeho zámku by mohly vypadat lépe. Ale jsou to jen drobnosti, celkově působí V40 přesně tak jak má, tedy jako součást prémiového segmentu. Materiály použité v interiéru jsou obdobné, jaké najdeme ve větší V60, zpracování bylo u vozů připravených k testům bezvadné.
Volvo V40 nabídne řadu technických zajímavostí, jednou z nich je světová novinka, airbag pro chodce. Pro ochranu chodců Volvo vyvinulo dnes již dobře známý systém Pedestrian Safety, novým airbagem pro chodce přidává k tomuto aktivnímu, také pasivní systém ochrany. V případě, že senzory zaznamenají srážku s chodcem, dojde k uvolnění závěsů kapoty a nadzvednutí její zadní části. Tím se zamezí kontaktu chodce s tvrdými částmi motoru, což je příčina vážných zranění. Zároveň se rozvine ve spodní části čelního skla airbag, který zasahuje zhruba do jeho třetiny a kryje také více než polovinu výšky A sloupků, aby se zabránilo kontaktu chodce s touto tvrdou částí karoserie (sklo je „měkčí“). Volvo tak opět potvrdilo, že je pro něj ochrana lidských životů v automobilovém provozu prioritou číslo jedna.
Jízdní jistota i potěšení
Pro testování byly novinářům ve Veroně k dispozici tři verze: základní D2 a výkonnější D4 a T4. Ve všech případech se V40 projevilo jako „auto s charakterem“. Ve verzi D2 nabídne sice skromnější výkon 84 kW, nicméně při optimální práci s manuální šestistupňovou převodovkou jsme i v kopcovitém a zatáčkovitém terénu dokázali docílit solidní jízdní dynamiky. Nejvýkonnější diesel D4 (130 kW) ve spojení s rychlým šestistupňovým automatem dokonale přesvědčil o tom, že máme k dispozici nejen komfortní, ale také výkonný vůz, spojení zážehového přeplňovaného motoru T4 (132 kW) a dvouspojkového automatu naznačilo potenciál podvozku.
Ovládání V40 lze velmi stručně popsat jako přirozené a příjemné. Ovládací síly jsou velmi dobře sladěny, řízení je přesné a v případě manuální převodovky lze totéž prohlásit také o řazení. Řidič se tak s autem rychle sžívá a může si užívat jistý, nikoli však přehnaně tvrdý podvozek. Jízdní dojem je navzdory jízdní jistotě spíše komfortní. Kdo by si přál přitvrzení, ten si může připlatit za sportovní snížený podvozek (15 000 Kč), případně počkat na verzi R-Design.
Více o novém Volvu V40 přinese zářijové vydání magazínu FLEET firemní automobily.