iFLEET » Archiv 2005-19 » Obhájci i nováčci
Letošní ALD Automotive Fleet Awards jsou minulostí, všech jedenadvacet Fleetových múz má již své držitele, a tak nezaškodí přiblížit si celý ročník a jeho výsledky podrobněji. Stejně jako každý rok, i letos z největší fleetové ankety u nás vyplynula...
Letošní ALD Automotive Fleet Awards jsou minulostí, všech jedenadvacet Fleetových múz má již své držitele, a tak nezaškodí přiblížit si celý ročník a jeho výsledky podrobněji. Stejně jako každý rok, i letos z největší fleetové ankety u nás vyplynula řada témat, která si zaslouží pozornost fleetového světa...
Letošní udílení výročních fleetových cen se odehrálo v hotelu Dorint Don Giovanni, v jehož velkém sále se sešlo 321 hostů. Vzhledem k utajení výsledků až do posledního okamžiku, což je praxe, které se organizátoři důsledně drží, bylo při vyhlašování cen cítit v sále často napětí a očekávání. Asi nejvíce při vyhlašování výsledků samostatné ankety Firemní auto roku. Je to logické, protože zde je nominací tradičně nejvíce a nejvíce firem si tedy dělá zálusk na cenu. Letos bylo oceněno celkem dvanáct různých modelů devíti značek. Múz určených pro anketu Firemní auto roku je sice třináct, jeden model, Mercedes-Benz Vito, si ovšem odnesl trofeje dvě, a to za vítězství v kategorii Classic a za prvenství mezi užitkovými vozy v internetovém hlasování. Vloni se podobné „double“ podařilo Volkswagenu Transporter.
Celoroční proces
Celá anketa ALD Automotive Fleet Awards začíná již 1. března, kdy je zahájen proces nominací automobilů do ankety Firemní auto roku. Zástupci jednotlivých značek mají šest týdnů na to, aby zvážili, které modely své aktuální nabídky vyšlou „do boje“. Nikdo jiný auta do této ankety nominovat nemůže. V květnu je spuštěn proces nominací do produktových kategorií a také do ankety Fleetový manažer roku. V tomto případě již může nominovat prakticky kdokoli: spokojený klient, dodavatel, obchodní partner, kolega, nadřízený... V květnu a v září jsou zorganizovány testovací dny pro stočlennou porotu, která se formuje v průběhu ledna až dubna, v druhé polovině září hlasuje desetičlenná odborná porota a v říjnu se veřejnost dozví kompletní výsledky.
Z tohoto rychlého výčtu je evidentní, že se skutečně jedná o rozsáhlou a téměř celoroční akci, za kterou stojí mimořádné úsilí organizátorů. Zejména tvorbě stočlenné manažerské poroty se organizátoři věnují velmi pečlivě. Zastoupeni musí být jak manažeři velkých nadnárodních společností, tak středních i malých firem. Stejně tak nalezneme v porotě několik zástupců svobodných povolání, jako jsou například finanční a investiční poradci či lékaři. Stočlenná porota tak reprezentuje svým složením vzorek reálného fleetového trhu.
Kvalita vs. statistika
Jeden rozdíl proti realitě ale přece jenom u stočlenné poroty existuje: Hlasování jednotlivých porotců není svázáno korporátními pravidly. Boduje se dojem, jaký porotci z jednotlivých nominovaných vozů mají, kvalita, kterou vnímají, a jejich jízdní vlastnosti či užitná hodnota. Pouze do parametru fleetový potenciál mohou částečně promítnout preference společnosti, kterou zastupují. V rámci ankety Firemní auto roku tedy zůstávají víceméně stranou „car policy“ a „corporate policy“, které striktně nařizují, jaké vozy má ta která firma nakupovat. Jsou tedy výsledky této ankety ukázkou, jak by vypadaly firemní preference nebýt vnitrofiremních předpisů, nařízení či klišé? Do určité míry ano. Fleetový trh je ovšem právě výše uvedenými omezeními do značné míry deformován. Firmy často své peníze buď směřují k dodavatelům stejné země původu, nebo naopak ve snaze být „dobrým spoluobčanem“ nakupují vozy místní provenience, případně dochází k libovolné kombinaci těchto dvou hlavních přístupů. Například fleetový trh v zemi, která nemá vlastní automobilový průmysl, a je úzce hospodářsky provázána zejména s Francií a jejími investory, bude už jen z tohoto důvodu vypadat zcela jinak než trh český. Změnila se fakticky nějak auta samotná? Nikoli. Rozdílem je pouze hospodářská politika. Je tedy evidentní, že pokoušet se spojovat reálné prodeje s výsledky anket nelze. Koneckonců, dokazuje to i nejrespektovanější z automobilových anket: Car Of The Year, jejímiž vítězi se někdy stanou víceméně okrajové modely, jindy modely masové. Je totiž možné buď vytvořit anketu kvalitativní, jakou je i Firemní auto roku, nebo kvantitativní, což ovšem není nic jiného než výsledky registrací, jak je každý měsíc vyhlašuje ve svých statistikách Svaz dovozců automobilů... Rozdíly mezi uvedenými statistikami a hlasováním poroty v anketě Firemní auto roku jsou pak právě tím rozdílem mezi stanoveným nákupním chováním a tím, jak by se trh mohl měnit, kdyby tato pravidla ve firmách neplatila. Že budou platit vždycky, ať ve větší, nebo menší míře, asi není pochyb. Mají mnohdy svou logiku a není třeba je zatracovat. Působí na každý trh jinak, jinak jej ovlivňují a výsledkem jsou rozdílné preference firem v jednotlivých zemích. Vlastnosti aut, jak už bylo uvedeno, se tím ale nijak nemění...
Vodítko a inspirace
Bylo by jistě příliš ambiciózní domnívat se, že sebelépe zorganizovaná a mediálně zpracovaná anketa může zásadně „pohnout trhem“. Na druhou stranu se lze domnívat, že výsledky ankety Firemní auto roku mohou čas od času někde ovlivnit smýšlení managementu a přesvědčit jej o tom, aby alespoň vyzkoušeli alternativu, pokud se mezi vítězi objeví model, který prodejním fleetovým statistikám nevládne. I takový je smysl celých Fleet Awards: nabízet řešení, poukazovat na kvalitní produkty a oceněním jim dát prostor ke zviditelnění na trhu. V případě zavedených hráčů fleetového trhu je pak toto ocenění potvrzením jejich kvalit, což také není k zahození, protože žádný strom neroste do nebe a o kvalitách je třeba klienty přesvědčovat trvale a na více „frontách“.
Kompletní materiál s výsledky a dílčími hodnoceními naleznete v magazínu FLEET č. 6/2012