iFLEET » Archiv 2005-19 » Odbavte se, prosím...
Letecká doprava prochází neustálým vývojem, a to nejen v oblasti letecké techniky. Jednou z klíčových oblastí je pro letecké společnosti systém odbavení cestujících na letišti. Řada z nich už jistě zaznamenala samoobslužné terminály, takzvané...
Letecká doprava prochází neustálým vývojem, a to nejen v oblasti letecké techniky. Jednou z klíčových oblastí je pro letecké společnosti systém odbavení cestujících na letišti. Řada z nich už jistě zaznamenala samoobslužné terminály, takzvané kiosky, pomocí kterých je možno se odbavit samoobslužně. Objevily se už i na pražském letišti.
Trend samoobslužných odbavovacích kiosků nastupuje celosvětově a České aerolinie nehodlaly zůstat v tomto ohledu stranou. Jak říká Pavel Haleš, ředitel Odbavení a služeb cestujícím Czech Airlines Handling, dceřiné společnosti Českých aerolinií, ČSA moderní trendy a využívání nových technologií bedlivě sledují a novými samoobslužnými kiosky nabízejí cestujícím další možnost odbavení. „Tyto možnosti tak dnes zahrnují internetový check-in, klasickou přepážku a jako třetí možnost přibyly samoobslužné kiosky. Cestujícím nabízejí novou formu komfortu a také urychlení celého procesu odbavení,“ vysvětluje Pavel Haleš a upozorňuje na fronty, které se mohou tvořit ve špičkových časech před jednotlivými přepážkami. „U kiosků se něco takového nestane, protože jich aktuálně máme na letišti dvacet pět a zkrácení čekací doby tak bylo jedním z hlavních důvodů pro jejich instalaci. Došlo samozřejmě také k určité úspoře nákladů, ale primární byl pro nás komfort cestujících.“
Snadná změna
I když přistupují zejména méně zkušení cestující k těmto kioskům s určitou nedůvěrou a vyhledávají raději obsluhu u přepážky, není celý proces nijak komplikovaný a navíc má své přednosti. Kromě již zmíněné eliminace čekání ve frontě nabídne například cestujícímu možnost vybrat si sám konkrétní místo v letadle, přičemž je vidět obsazenost letu. Mezi výhodami se Pavel Haleš zmiňuje také o možnosti snadno a opakovaně změnit místo v letadle, pokud si to cestující rozmyslí: „Taková typická situace nastává, když se na letišti potkají dva známí či obchodní partneři a chtěli by sedět společně. Pokud se již pomocí kiosku odbavili a mají tedy palubní vstupenky, stačí se u libovolného kiosku znovu identifikovat, čímž se cestující dostane zpět do systému a může si vybrat jiné sedadlo. Přístroj mu pak vytiskne novou vstupenku.“ Takový postup by byl v zásadě možný i přímo na přepážce, ovšem pokud je před ní třikrát zalomená fronta, bude to dosti zdlouhavé, zatímco při odbavení pomocí kiosku už mohou cestující tou dobou sedět někde na letišti u kávy... Výhodou oproti konzervativnímu odbavení u přepážky je také univerzálnost kiosků – jsou vždy pro daný let k dispozici všechny.
Zavazadlo? No problemo...
Zcela bez odbavení u přepážky se ovšem obejde pouze cestující, který nemá velké zavazadlo. „Pokud má cestující jen kabinové zavazadlo, může po odbavení u kiosku rovnou pokračovat k odletovému východu. Pro odbavení zavazadel ale musí zamířit k tomu určené přepážce. Celý proces je shodný, cestující si vytiskne u kiosku palubní vstupenku a pak pokračuje k takzvané drop-off přepážce, kde si odbaví pouze zavazadlo, což je rychlejší než kompletní odbavení,“ vysvětluje běžnou praxi, Pavel Haleš. Jak ale z jeho dalších slov vyplývá, i tato situace by se mohla v budoucnu změnit, protože ve fázi testování je na některých letištích již také samoobslužné odbavení zavazadel. „V takovém případě by odpadly i klasické drop-off přepážky a cestující by si svá zavazadla odbavovali téměř sami. Systém má ale určitá úskalí, která je potřeba vyřešit, takže v normálním provozu se s ním zatím cestující nesetkají. Ale budeme se o něj zajímat v okamžiku, jakmile se podaří vše dotáhnout do konce,“ ujišťuje ředitel odbavení a služeb cestujícím.
Celý článek přináší FLEET č 1/2011