Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Omlazené modely Škody vyjíždějí

Omlazené modely Škody vyjíždějí

 
9833_fa_001

úterý, 16. března 2010

(dle oficiální TZ Škoda Auto) Škoda Auto představila inovované modelové řady Fabia a Roomster, které prošly zásadní modernizací.S modelovou řadou Fabia se společnosti Škoda Auto v uplynulých letech podařilo vytvořit solidní základ portfolia, které...

 

(dle oficiální TZ Škoda Auto) Škoda Auto představila inovované modelové řady Fabia a Roomster, které prošly zásadní modernizací.S modelovou řadou Fabia se společnosti Škoda Auto v uplynulých letech podařilo vytvořit solidní základ portfolia, které se mezitím rozrostlo na pět různých modelových řad. Kompaktní vůz představuje „vstup“ do světa automobilů značky Škoda, v němž se do poslední součástky projevuje smysl pro detail a jednoduchá a zároveň „chytrá“ řešení.

Stejně jako Fabia dostanou i modely Fabia Combi a Roomster novou tvář, řadu technických vylepšení v interiéru a zejména pod kapotou. Přednosti obou vyspělých vozů se naproti tomu ale vůbec nezměnily. Fabia Combi stále nabízí se svým zavazadlovým prostorem o objemu 505 litrů až 1485 litrů úložný prostor, který svou velikostí převyšuje běžnou nabídku v této třídě. Škoda Roomster splňuje se svým variabilním systémem zadních sedadel VarioFlex i nadále požadavky na mobilitu celé rodiny. Objem jeho zavazadlového prostoru je možno zvýšit ze 480 litrů až na 1810 litrů, a dělá tak z modelu Roomster prostorový zázrak.

Zcela nová přední část vůz opticky rozšiřuje a způsobuje, že i při stejné výšce působí Fabia i Roomster dojmem nižšího vozu. „Při vývoji nové přídě nezůstala žádná součástka bez povšimnutí“, shrnuje rozsáhlou modernizaci člen představenstva za oblast technického vývoje Dr. Eckhard Scholz. Důvodem k tomu je celá řada nových motorů, které se usadily pod kapotami modelových řad Fabia a Roomster. Svou premiéru tu mají velmi moderní, z velké části přeplňované motory, mezi nimi dokonce i jeden agregát s dvojitým přeplňováním. Rozsáhlé změny v programu pohonných jednotek si vyžádaly vývoj nových struktur v přední části obou modelů. A když už jsou nutné rozsáhlé změny, mohou být zároveň i důvodem pro vznik nových tvarových řešení. Nárazníky a jejich uchycení, tvary světlometů, kapota a přední část podlahy – nic z toho není shodné s dosavadními díly.

Nový vzhled modelů Fabia a Roomster podstatnou měrou ovlivňuje nová mřížka chladiče a trojrozměrně tvarované světlomety, které byly podstatně rozšířeny, a zdůrazňují tak horizontální linii přední části vozu. „Proporce“, říká šéfdesignér značky Škoda Jozef Kabaň, „jsou díky tomu podstatně atraktivnější“. Zvýšením dynamičnosti přídě neztratila Fabia nic ze své elegance, a stejně tak i Roomster zaujme svým výrazným vzhledem. Oba vozy teď působí sebevědoměji, jsou o pořádný kus vyspělejší a mají i větší emocionální výraz. Přitom se však nezapomnělo na jejich osvědčené přednosti. Zachován zůstal tvar prosklených ploch připomínajících hledí přílby, který byl a nadále je důležitým identifikačním prvkem obou modelů Roomster i Fabia. Navíc zůstala u obou modelů zachována možnost odlišného lakování střechy. Boční linie modelu Fabia se teď díky novým světlometům, které zasahují daleko do boku vozu, jeví jako více protažená. Elegantní záď a pro značku Škoda typické zadní skupinové svítilny, které stejně jako u všech ostatních modelových řad zaujmou svítící plochou ve tvaru písmene C, zařazují model Fabia jednoznačně do modelového programu značky Škoda. Stejně tak deklaruje i Roomster s totožným designem koncových světel svou příslušnost k rodině. Modernizaci modelové řady Fabia doplňují nová kola z lehké slitiny společně s novými ozdobnými kryty kol a novými odstíny laku – metalická zelená Rallye, metalická modrá Aqua a modrá Pacific.

Na přání lze objednat nejen model Fabia Combi, ale nově i hatchback Fabia s podélným střešním nosičem. Odlehčená konstrukce drží dodatečné zatížení v rozumných mezích: obě lišty střešního nosiče váží méně než dva kilogramy.

Interiér zhodnocují nové materiály a optická vylepšení. Nový paket chrom zahrnuje jezdce výdechů ventilace, hlavici řadicí páky, rámeček manžety řadicí páky a aretační tlačítko páky ruční brzdy provedené v chromu a propůjčuje interiéru dojem mimořádné kvality. Nové kůží potažené multifunkční volanty dodávané na přání, umožňují dálkové ovládání audiosoustavy a telefonu. Volit lze mezi tří- a čtyřramenným provedením. Příjemné, prodyšné potahy sedadel a inovované ovládací prvky klimatizace Climatronic dodávají interiéru kvalitu, obvyklou ve vozech vyšších tříd.

Na přístrojové desce byl přepracován sdružený přístrojový panel. Místo na centrálním displeji slouží k zobrazení doporučeného převodového stupně, které bude podstatným přínosem pro hospodárnější využití paliva. U verzí s převodovkou DSG lze na tomto místě vyčíst, který převodový stupeň je právě zařazen. Jako podstatný bezpečnostní údaj je na centrálním displeji konstantně zobrazena také vnější teplota. Kromě toho je tu indikována i funkce tempomatu, stejně jako individuálně programovatelná rychlostní varování, které řidiče upozorňuje na maximální rychlost v zemích s permanentním rychlostním limitem na dálnicích nebo při vybavení vozu zimními pneumatikami s omezenou maximální rychlostí.

Stejně jako sourozenci z vyšších modelových řad mohou být Fabia i Roomster vybaveny navigačním systémem Amundsen, který disponuje pětipalcovou dotykovou obrazovkou, čtečkou SD karet a vstupem aux-in pro připojení externích audiozařízení. Na přání (v kombinaci s rádiem Swing nebo navigačním systémem Amundsen) je navíc možno vůz vybavit vstupem MDI (Mobile Device Interface) pro možnost připojení audiozařízení s koncovkami pro iPod, aux-in, USB a mini USB, které se nachází v prostoru pod spodní odkládací schránkou před sedadlem spolujezdce.

Nové jsou navíc i přípravy pro telefon GSM II, které disponují funkcí označovanou jako audiostreaming. Tato funkce umožňuje současně udržovat dvě různá spojení přes Bluetooth. Tak je možno při současném připojení telefonu k handsfree přehrávat i hudbu z externího paměťového média. Obě spojení lze ovládat pomocí tlačítek na multifunkčním volantu dodávaném na přání. Hlasové ovládání telefonu lze aktivovat tlačítkem na multifunkčním volantu nebo tlačítkem na držáku telefonu, který je součástí přípravy GSM II Comfort.

Paleta motorů, která je nově v nabídce pro modely Fabia a Roomster, je v podstatě základem všech změn. Celkově je k dispozici sedm benzinových a čtyři naftové motory. Výkonové spektrum sahá od 44 kW až do 132 kW u benzinových motorů modelové řady Fabia, resp. od 51 kW do 77 kW u modelu Roomster. Naftové motory obou modelových řad mají výkon od 55 kW do 77 kW. Všechny pohonné jednotky, dodávané do zemí EU, splňují svými emisemi požadavky normy EU 5, nabízí vynikající využití paliva a tím i mimořádně nízké emise CO2. Všechny verze s ručně řazenou převodovkou mají pro zvýšení hospodárnosti spotřeby doporučení zařazení rychlostního stupně. Šipka na displeji sdruženého přístrojového panelu přesně upozorní řidiče na to, kdy je třeba řadit, a pomůže mu tak k tomu, aby motor pracoval vždy v optimálním rozsahu otáček s nejvýhodnější spotřebou.

Škoda sází i u motorů pro modely Fabia a Roomster na strategii downsizingu, spočívajícím ve snižování zdvihového objemu motorů. Aby bylo možné přesto dosáhnout přiměřeného výkonu, používá se jednoduchého nebo dvojitého přeplňování a vysoce efektivního přímého vstřikování. Právě u benzinových motorů umožňuje přeplňování turbodmychadlem podstatné zvýšení točivého momentu, který je navíc ve srovnání s dosavadními motory s atmosférickým plněním k dispozici při podstatně nižších otáčkách. Špičkový agregát řady Fabia, čtyřválcový benzinový motor pro verzi RS, který pracuje s dvojitým přeplňováním, má při objemu pouhých 1,4 litru výkon 132 kW a do hnacího ústrojí tlačí točivý moment 250 Nm už v rozsahu od 2000 min-1 až do 4500 min-1. Kombinovaná spotřeba tohoto motoru činí 6,4 litru na 100 km, emise CO2 činí pouhých 148 g/km. Tyto výkonnostní a emisní hodnoty patří mezi ty absolutně nejlepší ve své třídě.

Ale hlavním cílem vývoje nebyl jen samotný výkon pohonných agregátů. Škoda Auto nasadila se svými novými agregáty vysokou laťku i v ohleduplnosti vůči životnímu prostředí, kam patří také tichý chod, tedy nízká hladina hluku motorů. Ve spojení s dvouspojkovou převodovkou DSG, která pracuje se sedmi převodovými stupni, dosahuje nový benzinový motor 1,2 TSI o výkonu 77 kW nebývalé hospodárnosti. Spotřeba 5,3 litru benzinu na 100 km a emise CO2 ve výši pouhých 124 g/km představují v této výkonnostní třídě absolutní špičku. Čtyřválcový motor TSI je k dispozici ve dvou výkonových verzích – 63 kW a 77 kW. Motory se kombinují s ručně řazenou pětistupňovou převodovkou.

Působivě nízkých hodnot spotřeby bylo dosaženo u tříválcových motorů o objemu 1,2 litru snížením vnitřního tření a odlehčenou konstrukcí jeho pohyblivých dílů. Pro tyto motory byla vyvinuta nová odlehčená kliková hřídel, která je o 1,7 kilogramu lehčí než její předchůdce. Šetrnost vůči přírodním zdrojům začíná už ve výrobě: surový odlitek je dokonce o celý kilogram lehčí než dříve. Při obrábění tak vzniká méně odpadu.

Naftové motory zahrnují výkonnostní spektrum od 55 kW do 77 kW při zdvihovém objemu 1,2 a 1,6 litru. Všechny naftové motory jsou vybaveny filtrem pevných částic. Mezi nejdůležitější inovace patří přechod na vysokotlaké vstřikování systémem common-rail, který dosahuje vstřikovacích tlaků až 1600 bar, rychlá reakce piezo-vstřikovačů umožňuje provést až pět vstřiků v jednom taktu. To umožňuje citelně klidnější chod motoru a výrazné snížení emisí škodlivin. Zplodiny se čistí ještě prostřednictvím recirkulace výfukových plynů a v oxidačním katalyzátoru u všech verzí modelů Fabia a Roomster s naftovým motorem.

Dalším důležitým bodem při vývoji bylo snížení hladiny hluku u tříválcových motorů 1,2 HTP. Za tímto účelem inženýři značky Škoda zvolili pro pohon vačkových hřídelů řetězy nové konstrukce. Místo obvyklého pouzdrového řetězu zvolili takzvaný ozubený řetěz, jehož články se skládají ze třech částí, což zajišťuje, že se řetěz po ozubených kolech bude odvalovat měkce a tiše. Tím bylo možno podstatným způsobem zlepšit zvukový projev tříválcových motorů zejména při akceleraci a deceleraci. Zejména ve vyšším frekvenčním rozsahu a při často využívaném pásmu od 1600 min-1 do 3400 min-1 se hladina hluku podstatně snížila.

Paleta motorizací:
• 1,2 HTP/44 kW (60 k) – EU 5 (ne pro Roomster)
• 1,2 12V HTP/51 kW (70 k) – EU 5/EU2
• 1,4 16V/63 kW (86 k) – EU 5 (pro Roomster bude k dispozici později)
• 1,2 TSI/63 kW (86 k) – EU 5
• 1,2 TSI/77 kW (105 k) – EU 5
• 1,6 16V/77 kW (105 k) – EU 4/EU 2 (bude k dispozici později)
• 1,6 16V/77 kW (105 k) (A) – EU 4/EU 2 (bude k dispozici později)
• 1,4 TSI/132 kW (180 k) – EU 5 pro RS
• 1,2 TDI CR DPF/55 kW (75 k) – EU 5/EU 4 (bude k dispozici později)
• 1,6 TDI CR DPF/55 kW (75 k) – EU 5 (ne pro Roomster)
• 1,6 TDI CR DPF/66 kW (90 k) – EU 5
• 1,6 TDI CR DPF/77 kW (105 k) – EU 5

Bezpečnost posádky v modelech Fabia a Roomster i ostatních účastníků silničního provozu zvyšuje celá řada různých systémů. Cestující vpředu chrání čtyři airbagy. Na přání a v závislosti na výbavě je možno zvýšit počet airbagů až na šest. Ke standardu patří rovněž ABS s brzdovým asistentem. Spolu se systémem ESP budou nově dodávány také kontrola tlaku v pneumatikách, resp. asistent rozjezdu do kopce.

Vylepšené osvětlení vozovky v nočních hodinách zaručují nově vyvinuté systémy světlometů. V závislosti na výbavě se zde uplatní reflektorové a/nebo projektorové světlomety. Světlo pro denní svícení je integrováno do dvoukomorových mlhových světlometů. Spotřeba energie pak klesá zhruba na polovinu. Tato technika navíc umožňuje lepší osvětlení jízdní dráhy za mlhy.

V nouzových situacích reagují Fabia a Roomster blikáním brzdových nebo varovných světel. Pokud zpomalení při brzdění z rychlosti nad 60 km/h činí více než 7 m/s2, vyhodnotí to elektronika jako nouzovou situaci a varuje za sebou jedoucí vozidla blikáním brzdových světel s frekvencí 3 Hz. Pokud rychlost po nouzovém brzdění klesne pod hodnotu 10 km/h a pokud hodnota zpomalení klesne pod 2,5 m/s2, přepne se blikání na výstražná světla se svou frekvencí 1,25 Hz, čímž nabádají přijíždějící vozidla k opatrnosti.

Pro komfortní ovládání vozů Fabia a Roomster je možno funkci elektrického ovládání oken aktivovat i pomocí dálkového ovládání centrálního zamykání. Delším stiskem tlačítka pro uzamknutí vozu se všechna elektricky ovládaná okna při opuštění vozu zavřou. Naopak například v létě může řidič už z dálky otevřít okna svého na slunci odstaveného vozu Fabia nebo Roomster, a rychleji tak ochladit interiér vozu.

Navíc se zajištění obou modelů proti odcizení stalo ještě odolnějším vůči neoprávněnému vniknutí. Nová generace imobilizéru chrání vůz účinně před odcizením. V neposlední řadě zvyšuje bezpečnost vozů Fabia i Roomster také větší posilovač brzd. Větší válec umožňuje brzdný účinek lépe dávkovat a spontánněji reaguje na sílu, kterou se působí na pedál. To umožňuje rychlejší a především citlivější zpomalování vozu.

Společně s harmonicky odladěným podvozkem, vpředu na pružících jednotkách McPherson s trojúhelníkovými příčnými rameny a vzadu na nápravě s vlečenými rameny a torzní tyčí, a vynikající bezpečností karoserie ověřené při nárazových zkouškách, skýtají nové modely rozsáhlou ochranu a ještě vyšší komfort než kdykoli předtím.

Zajímavost:
Fabia zaujímá v prodejních statistikách společnosti Škoda Auto nezastupitelné místo. V roce 2009 společnost prodala 264 173 vozů této modelové řady, úspěšnější byl pouze model Octavia s počtem přibližně o 10 000 vozů vyšším. I přes výrazné oslabení trhů východní Evropy se tak počet všech vozů Škoda prodaných v roce 2009 celosvětově zvýšil o 1,4 procenta.
 

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz