Opel v ruských a kanadských rukách, GM bude státní...
pondělí, 1. června 2009
Smělé plány šéfa Fiatu Sergia Marchionneho nevyjdou. Italové Opel nepřevezmou, vláda Angely Merkelové se přiklonila ke společné nabídce Magny a ruského tandemu, tvořeného ze dvou třetin státem vlastněnou bankou OAO Sberbank (Sberegatělnyj Bank -...
Smělé plány šéfa Fiatu Sergia Marchionneho nevyjdou. Italové Opel nepřevezmou, vláda Angely Merkelové se přiklonila ke společné nabídce Magny a ruského tandemu, tvořeného ze dvou třetin státem vlastněnou bankou OAO Sberbank (Sberegatělnyj Bank - ruská spořitelna) a automobilkou OAO GAZ. Kanadský dodavatel autoprůmyslu a rusové vstoupí do Opelu 55% podílem. Magně připadne 20 %, Rusům 35 %. Spojení těchto subjektů není nové, automobilku GAZ vlastní jeden z nejbohatších Rusů Oleg Děripaska, který držel ještě vloni významný podíl v Magně. I když se ho kvůli finančním problémům musel zbavit, vazby zůstaly a nakonec vedly k jedné z největších automobilových akvizic poledních let.
Z neúspěchu Fiatu, který o vstup do Opelu usiloval, viní odbory opozice italskou vládu, která se za aktivity Fiatu nepostavila, zatímco společná nabídka Magny a Rusů měla podporu Kremlu. Italská vláda se brání, že se celá záležitost v průběhu jednání silně zpolitizovala a německá vláda měnila pravidla hry: „Jeli jsme do Německa hrát v mezích pravidel, podle našeho nejlepšího svědomí. Bylo to ale jako kdybychom přijeli hrát fotbal a oni v průběhu hry začali hrát ragby a používat ruce,“ komentoval situaci Giulio Tremonti, italský ministr financí. Zároveň odpověděl kritikům, že pokud by měla vzít italská vláda záruku za šest miliard eur, které bylo pro nabídku Fiatu zapotřebí, musela by zvýšit daně... Podle odsouhlaseného scénáře nyní poskytne německá vláda 1,5 miliardy eur, Rusové přidají 700 milionů. A množí se obavy, že to nebude stačit. Nevoli vyvolalo rozhodnutí ve Velké Británii nebo v Polsku. Na britských ostrovech vyrábí značka Vauxall, která spadá také do balíku evropských aktivit skomírajícího GM a je součástí dohody mezi GM a kanadsko-ruským tandemem. Nervozitu vyvolává Děripaskova účast: Ten nedávno zavřel birminghamskou továrnu vyrábějící dodávky LDV a odbory se bojí o práci v továrnách Vauxhallu v Ellesmere Port a Lutonu. Spojení se nelíbí ani Polákům, kde Opel vyrábí. Nejen kvůli hrozbě škrtání pracovních míst, ale také proto, že se tímto obchodem utužuje ekonomická spolupráce mezi Německem a Ruskem.
Současná dohoda nezahrnuje značku Saab, která zůstala z evropských aktivit GM v zásadě osamocena. O jejím osudu má být rozhodnuto později. Již dnes se ale zřejmě rozhodne o dalších osudech General Motors. Podle všeho na něj bude uplatněna hlava 11 americké ústavy a bude vyhlášen jeho bankrot. Americká federální vláda následně navýší svou dosavadní pomoc GM ve výši 19,4 miliardy dolarů na 30,1 miliard a získá za ně 60% podíl v automobilce. Dalších 9,5 miliardy přidá kanadská vláda a provincie Ontario, což jim přisoudí 12% podíl. Management automobilky bude kompletně nahrazen manažery dosazenými americkou vládou, jeden post obsadí kanadská vláda jeden odbory. Restrukturalizovaná, zeštíhlená a finančně očištěná automobilka by měla být schopna dosahovat tzv. bodu zvratu, tedy vyrovnání výnosů a nákladů, pokud se na severoamerickém trhu prodá alespoň deset milionů vozů ročně. Dosud byly propočty automobilky nastaveny na výkon trhu ve výši 16 milionů. Vedle opuštění evropských značek hrozí zánik i některým dalším z portfolia GM. Automobilka vedle evropských značek Opel, Vauxhall a Saab vyrábí vozy značek Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, GM Daewoo, Holden, Hummer, Pontiac a Saturn.